Alltså. Man kan inte hävda att mer aktiv körning är bättre bara för att autokörning riskerar det omvända!
Den som på allvar tror att man kan det bör ha en osynkad växellåda, förgasare med manuell choke, manuell kylargardin, ingen autoklimat och kanske inte antisladd heller.
Fer saker att hantera “samtidigt” leder till sämre förmåga per sak.
Hur långt för att bättra min kostnad på 26,7kr / mil med min törstiga Bmw?
Har sökt räkneexempel på nätet och kammat noll.
Totalkostnad per mil alltså.
Din Tesla kan du få för 300000kr skrev du: tappat 900000 i värde på 7 år?
Ja precis, min bil har tappat mycket i värde. Men dels kan jag inte påverka det som varit och dels så har det inte påverkat kalkylen riktigt så mycket som man kan tro då jag haft den på mitt företag och kunnat dra halva momsen samt bekostat värdetappet med oskattade pengar.
För att komma ner till 26,70 per mil på hyfsat vanliga 2 000 mil per år och den är “törstig” så räknar jag med bränslekostnad på halva din total. Dvs 13,35.
13,35 kr/mil * 2000 mil = 26 700:-
Vet inte om du har helförsäkrat men det bör du väl ha? Har svårt att tro att det kostar mindre än 10 000:-/år.
Skatten lär vara runt 2 000:-/år också?
På 3 år behöver du antagligen lägga närmare 10 tusen på nya däck. Beror lite på hur nya däcken är vid periodens ingång men i snitt. Vi säger 3 000:- per år.
Antagligen ska bilen servas. Du gör det kanske själv och köper olja osv men 2 000:-/år kostar det säkert i snitt över tid. Oljebyten, kupéfilter, vindrutetorkare, bromsbelägg, bromsskivor osv.
Nu är vi nere i 9 700:-.
Vad är bilen värd? Kapitalkostnaden kan vi sätta till 4% för även om du har lånat så hade du kunnat få alternativ avkastning på annat håll om du inte haft pengarna bundna i bilen.
Även en billig bil tappar lite i värde. Ska vi säga 5% per år?
Ja inte får den kosta jättemycket pengar i inköp för att klara 26,70:-/mil iaf.
Det var inte min uträkning jag frågade om, den har jag ju. Men en del sjunger elbilens lov och då vill jag genuint veta ”kostar de nå”?. Smålänning som jag inte är…
Jag tror 26,70 per mil (hur många mil?) är ouppnåeligt med en bensinbil. Därför satte jag upp en liten kalkyl på skoj för att visa hur svårt det är att nå en sån kostnad.
Jo tack, jag vet att många är fullkomligt livrädda för elbilar. Borde aldrig ha öppnat locket på det här…
Men säg så här. Har man tänkt sig köpa en sprillans ny bil så är elbilen väldigt konkurrenskraftig nu. En I4 M50 blir klart billigare än en M440i t ex.
Första året för min elbil med ett nypris på 738 000 ligger på 50kr per mil, men betalas med oskattade pengar så med 50% marginalskatt är det 25kr per mil, sedan tillkommer förmånsvärde på 10kr per mil också (baserat på 3300 mil körda första året)
Jo, i jämförelse med ny bil så visst. Men för oss som inte har råd med hög milkostnad går det fetbort enligt mig. Inte ens beggade alternativ står stabilt när man jämför.
Min bil kostade 30000, skatt 2500/per år. Försäkring 114 kr per månad. Drar 0,9 bensin per mil. Servar själv och har bytt 2 st däck på tre år…
Ingen reparation ännu…ta i trä.