Det är klart att jag inte blir rik av min bil, men det är ett väldigt bekymmetslöst sätt att “äga” bil. Ny bil vart tredje år, allt ( och jag menar verkligen allt)utom el ingår i den fasta månadskostnaden. Skulle Det vara så att de pengar jag betalar in varje månad inte går åt så får jag tillbaka dem sedan.
På 2½ år har min bil sänkts med 53.000kr ca i värde. Från 353 (va 415 innan dom lade ut den billigare till det jag köpte den för) till runt 300? Min bil har gått 2200 mil och den jag hittade på bytbil hade gått 8500 mil, 1½ år äldre och dom begär 285.000. Så jag tror mitt estimat är ok. Åtminstonde om jag byter in den. Bra andrahandsvärden på prestandabilar
Måste ses som en okay affär. Men jag tänker inte sälja den bilen på ett bra tag. På tok för bra. Mini clubman JCW -21:a.
Plenty of smiles per mile. Fråga @Dogleg78
Min förra bil tappade 113 000 I värde på 3 år och 6800 mil. Typ 30%. Restvärdet var beräknat till 40% så det trillade in en hel del sköna slantar som bonus när bilen såldes till nån grodätare.
Att dom tar i lite på avgifterna är ganska uppenbart. Jag har kanske bara haft tur som bytt in verktygslådorna vart 4:e år och med mellanskillnaden kunnat slippa första förhöjda hyran (normalt på dom bilarna typ 80k) varje gång och den lilla höjningen av leasingen förklaras av högre räntor eller mer exklusiva val typ automatlåda eller extra dörr osv (låter roligt, men alla skåpbilar har inte skjutdörr på vänster sida).
När skatten för nya dieslar är ca 60000 extra totalt första tre åren har det resulterat i att andrahandsvärdet för en 3+ år gammal bil blivit mycket bättre.
För övrigt skrämmande att det skall behöva tagit så här lång tid innan vettiga skåpbilar med eldrift kommit. Nu går dom 30-40mil med sån där mätning som gör att dom klarar 20 i verkligheten. Dessvärre är dom för dyra för oss som “bara” kör 2000 mil om året. Det kan hända det går att vända på kronorna och få någon slags förtjänst på det men jag ser det inte än.
Mina nuvarande skåpisar kostade 306’ ex (1.5 år gammal, 3000 mil) ford transit och min andra ford custon runt 400 ex tror jag (0 mil). Båda som tar extra vikt vilket är viktigt i mitt yrke.
En elversion som går 30mil tror jag, skulle kosta 620’ ex. Lite av en chansning med andrahandsvärdet så jag vågade inte denna gång. En leasing på det dubbla varje månad känns i plånkan. Givetvis hade jag behövt installera laddbox också. Helt enkelt inte värt det än. Men förhoppningsvis snart. Skatten hade blivit billigare.
ps. inte undra på att det är svårt att hita max lastvikter på e-transiten. 700kg för instegsmodellen. En halvpall med spackel alltså. ds.
Har hittat elbilar i min plånboksklass. Clubman brukar de heta, lite dragiga på vintern kanske…
Nuvarande bil har ökat nästan 60% i värde😅
Men behåller den ett tag till.
Köpte för knappa 300’, 2.5 år gammal, 4.4 kmil.
Nu har det gått fem år. 13 kmil. Verkar kosta knappa 200’. Beg bilar har blivit dyra(re) kan man kanske säga. Den är tänkt att rulla sådär 4-5 år till innan byte. Kanske mer.
Om man inte bryr sig så mycket om prestige, märke och prestanda, vad kan en hyfsat stor och okrånglande elbil komma ner i, i pris? En bruksbil?
Okrånglande elbil lär du få svårt att hitta. Mjukvarorna är långt ifrån färdiga när bilarna släpps tyvärr. Har haft 4 verkstadsbesök på ett år på min för diverse i-landsproblem.
Värde är lite diffust.
Det handlar i praktiken om vad den kostar i månaden.
Jag gjorde en enkel kalkyl på min skrotbil vs en halvgammal bil.
Inköp 87 000:- för 11 år sedan gav 47 000:- i inbyte. Fel på bilen som hade kostat minst 10K gjorde valet att byta enkelt.
Driftkostnader inkl. försäkring, skatt och bränsle sjönk med 10 000:-/år och då hade det sannolikt blivit fler rep. på gamla bilen.
Kapitalkostnad ökar naturligtvis men i det stora hela kör vi en nyare och bättre bil för en knapp tusenlapp extra i månaden.
Då gamla bilen kostade mer i rep. än vad den var värd för mig, så blev byte en no brainer.
När det gäller nyare bilar så följer resonemanget samma mönster. Folk vill gärna tro att en 10-15år gammal bil är som en ny att köra, men det är den inte.
Egon
Distraktion är inte bra, hunden som jag är hundvakt åt distraherade mig igår under körning, det kostar ett antal tusenlappar i fortkörningsböter.
Om man inte har sluppit se hundralappar flyga sin kos på macken, kommit ut till en kall bil på sommaren/varm bil på vintern, dratt om en bil på nån sekund vid en omkörning…. så ska man inte uttala sig om hur det är att köra en elbil.
Det är inte en fråga om miljö eller yuppie-takter utan ren komfort/lyx.
För att få ekonomi att gå ihop bör man jämföra ny fossilbil vs ny elbil. Inte en gammal Ford med plyschklädsel och 28 000 mil på mätaren.
Gör man det (ny vs ny) så inser man att 2-3tusen mil/år går ganska jämnt upp. Under det så är det mer räkmackan man betalar för. Har man testat så är det värt det.
Egon
Du skulle haft manuell låda, då hade du haft bättre koncentration på hastigheten…
Aj.
På ämnet distraktion så är det självklart så att ljudet måste av på stereon när man ska hitta. Likaså är det lätt att köra för fort när stereon är på högsta volym.
På samma ämne så minns jag ungdomen och div. bilfärder där man knappt tittade på vägen och ändå körde med millimeterprecision i en fil. Idag kan jag knappt titta ner på mugghållaren utan att svaja. In lane är en förbannat bra uppfinning.
Egon
Jag har manuell låda, problemet var att vi lämnade 90-sträckan och körde in i 70-sträckan då hunden betedde sig, jag fortsatte i 90 förbi fartkameran.
Du får börja med maskering när du vallar hunden.
Brukar försöka köra en bil typ från sitt tredje till tionde år ish. Det skulle vara mysigt att känna lukten av ny bil, farsan “fick” ny volvo av sitt jobb vart tredje år, det kändes ju lyxigt och det var tider det.
Vad har du för bil?
Nackdelen med en ny bil är att man retar sig på alla små repor och bucklor som uppträder i lacken för att folk inte är försiktiga på p-platser.
Allmän fråga: Är lacken sämre numera än vad den var förr? (typ för 20 år sedan)
Jag tycker det är mycket lättare att få smårepor och små stenskott numera
Troligen inte. Parkeringsplatserna är lika stora men bilarna har växt… På vägarna ligger det galet mycket mer skräp (rent skräp och småsten) nu än för 20-30 år sedan.
Detta visar sig också i antalet punkteringar. Inte bara jag, utan flera andra enligt gummigubben, som klarat sig helt utan punkteringar förr (i mitt fall från ungefär 1980 till kring 2000) till att numera ha punktering i snitt vartannat, vart tredje år. Jag kan lova att jag inte körde med bättre däck mina första tio år med bil!!