KIA EV6, och kom inte och påstå att Tesla aldrig har haft mjukvarubuggar.
Nu vet jag ju att det här är att jinxa min bil, men jag har oxå en EV6 men jag har inte haft problem med min… (förutom avsaknaden av krokar i bagaget då…)
Nej givetvis finns det enskilda bilar som har klarat sig bättre än andra.
Det ena felet upptäckte jag inte ens förrän jag fick låna en annan EV6 och började undra varför min bil inte gjorde likadant så det var verkligen smågrejer.
Vet att batteriet är det som tar slut och kostar pengar, men går det att få en bättre beg elbil med god ekonomi på lite sikt?
Det har de säkert men inget jag märkt av.
På alla dessa 6 år och 20 600 mil har bilen faktiskt aldrig varit okörbar. Varit en del småfel dock. Knappar i ratten som slutat fungera, nån kabelstam som behövt bytas och byte av laddluckan (laddade inte på CCS om det kommit in fukt) t ex.
Det stora/dyra felet var att jag blev tvungen att byta en del saker i bakvagnen för snart 2 år sen då hjulupphängningen bak blev glapp. Det märkte jag egentligen inte med mer än att den slet bakdäcken väldigt snett.
Har även bytt några saker på garantin. T ex kompressorn till AC:n och strålkastarna (slocknad LED-list för DRL, vanligt)…
Vi får väl se hur det utvecklar sig framöver. Nu siktar jag på 30 tusen mil!
Jag har också bara haft småfel, inre belysning som slutat fungera på grund av mjukvarufel, baklucka som inte vill låsa upp sig hands free, ett störande smatter från fläkten (som bara hördes om man stängde av radion). Absolut inget som gjorde bilen okörbar.
Hur länge ett modernt elbilsbatteri klarar sig vet vi inte riktigt ännu. Verkar dock som att calender ageing (ålder) är värre än cycling ageing (användning). Dvs många mil är ett mindre problem än hög ålder.
Det som hänt, iaf hos Tesla, är väl att enskilda celler dött pga tillverkningsfel eller yttre påverkan och slagit ut batteripacket (vanligare förr än nu). Då får man ett rekonditionerat batteri och sitt egna batteri skickas för reparation. Sen får nån annan det… Det här är dock ganska dyrt om man inte har garanti eller försäkring som täcker. Så visst finns det en risk.
Att ett batteri tappat till 70% av ursprunglig kapacitet (ungefär den nivå när ett batteri räknas som slut) har jag aldrig hört talas om. Möjligen äldre Nissan Leaf och liknande som hade luftkylda batterier.
Jag tycker det är lite spännande att se hur det utvecklar sig.
Ref KIA EV6 i-landsproblem.
Har inte moderna bilar SW upgrade OTA med någon sorts automatik? För icke-kritiska (enkla, snabba) fixar borde ju sådant vara en given metod.
Jo, fast det fungerar tyvärr inte så att svenska verkstäder kan skicka uppdateringar OTA till en enskild bil.
Hmm sista 10åren har vi fått byta/reparera vindrutor pga stenskott på fallande ofta.
Man bryr sig föga om små repor och sånt när man är under 40 bast. När man är 50 och mer blir man “En man som heter Ove”.
Tänk på stackars mig som var sån redan under 40. Gissa hurdan jag är nu
Har jag inte märkt på mig själv. Kanske då man blir pancho och har för mycket tid…
Största fienden mot batteriet tillsammans med åldern är att stå fulladdad under lång tid. Att snabbladda eller inte har marginell påverkan. Hur mycket man kör/laddar spelar inte heller någon större roll.
Tror inte alls det handlar om det. En del är sådana. Andra inte.
Min granne backade in i min bil vilket medförde ny dörr och omlack av både fram och bakdörr. “Jag märkte inte att det blev något!”. Hon är defintivt inte sådan. Kommer troligen aldrig bli heller.
Ja, calender ageing beror på tid, laddnivå och temperatur. Där har vi en fördel i vårt kalla klimat. Det är sämre för batterierna där det är varmt klimat.
Uselt. De borde ju ha automatisk distribution till alla bilar. Sånt kan ju tugga sakta i bakgrunden. Om det tar en natt att tanka en fix gör ju inget.
Kalla mig paranoid men jag vill inte att en mjukvaruuppdatering sker utanför någons kontroll. Däremot kunna tanka hem en ny uppdatering själv hemma, absolut.
Tanka hem auto om man vill. Fråga ägaren om uppdatering. Som när man uppgraderar OS eller appar. Om de inte är klåpare så är ju saker modulariserade lite fiffigt mht bla OTA.
Ja alla bilar funkar, men alla bilar har inte samma buggar. För att åtgärda ett specifikt problem på en viss bil behöver den köras in till verkstad och uppdateringen som löser just det problemet får laddas in