Ursäkta om jag går lite off topic men min begränsade elkunskap leder () mig till slutsatsen att in och ut är detsamma i ett batteri oavsett om dess ”effekt” minskat. Mindre in ger samma mindre ut!?
Ja, batteriet lagrar mindre och mindre energi över tid och användning.
Min bil har tappat ca 10% av räckvidden sen ny. I praktiken innebär det att batteriet har tappat ca 13% då de lägger en liten extra buffert där i början så man inte ska märka degraderingen från start.
Något jag tror kommer att hända med batterierna är att kvaliteten sjunker, hård konkurrens bland batteritillverkarna gör att det nog tummas på kvaliteten både här och där i tillverkningsprocessen. Troligen är nog batterierna som bäst nu, framtiden får utvisa ifall det stämmer.
Själv är jag tveksam till batteribil, inte av kostnadsskäl egentligen, mer riskmomentet med en teknik jag känner inte är riktigt färdig. När dessutom Europas elsystem är nära kollaps är jag tveksam till att öka mitt elberoende. Ett tredje orosmoment är ju att Kina kontrollerar en så stor del av världsmarknaden för många av råvarorna som behövs för batteritillverkningen.
Borde inte gengastekniken kunna utvecklas rejält ?
Fast… det innebär ju bara att räckvidden minskar. Ingen ekonomisk
Förlust!
En fossilbil blir ju sämre dvs. du måste fortfarande tanka lika mycket soppa för att komma en kortare sträcka än när den var ny.
Alltså, diskussionen om batteriets livslängd kan ju vara intressant ur ett ekonomiskt perspektiv men inte degraderingen.
Hade företaget erbjudit så hade jag valt annat än nuvarande A till B transportör.
Att binda eget kapital suger så för att minska den totala utgiften i hushållet är elbil uteslutet oavsätt div fördelar.
Nuvarande A till B transportör en ca 15år gamal Suzuki grand Vitara dyr i soppa, rätt bullrig, svampiga säten…
Tid är pengar… Kortare räckvidd innebär fler laddstopp. Och eftersom det är dyrare att ladda längs vägarna än hemma kan det ju även påverka ekonomin. Sen finns det roligare saker att göra än att sitta och vänta på laddning även om det bara är en kvart.
Inte färdig:
Stora tunga batteripack som är tämligen bräckliga, det saknas i princip ordentlig oberoende forskning hur man på bästa sätt laddar och använder elbilar för maximal räckvidd och livslängd. Det är mest en massa trial and error.
Kollaps av Europas elproduktion:
Förra vinterns enormt höga elpriser kommer att vara en fis i rymden jämfört med de kommande vintrarnas priser.
Gengas har en väldigt hög verkningsgrad, vi har ju i landet råvaran som krävs för att producera gengas. Vi behöver inte vara beroende av arabernas olja eller kinesernas batteriråvaror.
Jag sitter i bilen minst 500 timmar per år. Varför skulle jag välja nåt bullrigt och obekvämt om jag har råd med nåt bättre?
Jag vet att många gillar att kokettera med att de bara ska ta sig från A till B och inte bryr sig om hur. Men bor ni billigast tänkbart, äter ni billigast tänkbara mat, har ni billigast tänkbara golfutrustning osv också? Man blir mätt av blodpudding så varför köpa oxfile eller hummer?
Jag har en liten teori om varför. Bilen anses vara lite vulgär. Lite bonnig. Lite lågstatus helt enkelt.
Jag älskar att köra bil. Kopplar av, lyssnar på musik och poddar och tänker. Är som meditation för mig och definitivt inte bortkastad dötid.
Jag har 8 mil enkel väg till min kund. Jag tjänar bra och jag vill/kan inte flytta dit.
Jag åker dessutom gärna på bilsemester i Europa på sommaren.
För övrigt ska man inte stirra sig blind på priset på bilen. Man ska se till vad den kostar per månad eller per mil. Jag sparar över 4 tusen i månaden på att slippa köpa bensin eller diesel t ex. Det är pengar det med i längden.
Du lyssnar ju inte öht. Man “lägger inte upp 600+ kkr”. Man har en månadskostnad. Värdeminskning, bränsle, skatt, försäkring, kapitalkostnad osv. Sen jämför man det mot andra alternativ och gör en bedömning om vad man tycker blir bäst för en själv.
Och då kanske pensionären inte är målgruppen för en ny elbil för 700kkr heller, men när vi som är målgruppen för dessa bilar byter in dem efter 3 år så dyker de ju upp på begagnatmarknaden för lite behagligare pengar.
Var inte du husbilägare? Vad kostar en sån ny och hur många mil per år rullar den?