Exakt så. Och om bilen är dyrare så är det sannolikt att kalkylen blir “sämre”.
Jag rullar inte tärning för att komma fram till ett resultat. Inte heller köpte jag en Malus-bil. Och betalar inte kapitalkostnad på skillnaden i pris. Och kör givetvis inte 8k mil per år. Numera blir det knappt 2k mil per år.
På en helg med en vanlig motorsåg fäller du och kapar du tillräckligt för en årsförbrukning ved till bilbränsle. 10 liter bensin går åt till motorsågen.
Då det inte existerar några moderna gengasbilar blir diskussionen rätt spekulativ, men det är ju intressant att väcka tanken.
Många kommuner har fått sämre budget för vägunderhåll, sandning/grusning av vägar sker numer ofta med för ändamålet dåligt material vilket medför fler stenskott.
Självklart.
Det jag funderade över är varför petrol heads gör jämförelsen med batteriets degradering och inte fossilmotorn.
Jag tycker mig se en stor lucka i logiken här. Dvs. Om nu en elbils batteri inte rakt av bidrar till ett ekonomiskt tapp, varför tjatas det om det.
Varför tänker man inte på sin snåla diesel som efter xx tusen mil börjar degradera och släppa ut mer samt leverera mindre med samma mängd insatt energi som förut?
Sen är det det här med att elbilar är toast efter 20-30k mil. Det är rätt många fossilbilar som är det också.
Kör man 1500-2000 mil om året så håller en elbil förmodligen lika många år som en fossilbil.
Att man ännu inte bör köra taxi eller lägga elbilen i samma kat. som en epa-dunk Volvo, är en annan sak.
Det finns en Tesla i England som rullat 69 000 mil som just taxi och har såväl originalbatteri som originalmotor kvar och har aldrig servats, så jag tror inte vi behöver vara så oroliga.
Det finns tesla som rullat över 200 000 mil men de har bytt såväl batteri som motorer och det är klart att det kostar.