Den stora biltråden

Det ni inte förstår är att inte alla har företags bil alt drar in hyggligt på lönekontot alt prioriterar annat.
Ny elbil är då inget alternativ oavsett fördelar eller nackdelar.
Ett klipp kanske generellt men ändå socioekonomiska väger tyngst.

Långt ifrån alla privatpersoner väljer att köpa eller leasa en ny bil, oavsett drivmedel. Majoriteten av de som väljer en ny bil är personer över 50 år, boende i villa, högutbildade och med en inkomst över medel.

Så fossilbilar är tekniskt överlägsna för att de är billigare? Märklig logik.

Givetvis har du rätt i att det är få förunnat att kunna köpa en ny bil, oavsett drivlina. Men det har väldigt lite med vilken teknik som är bäst att göra.

Undrar var ni läser in det? Jag nämner oavsätt för/nackdelar.

För att du kommenterade Mårtens förklaring om varför elbilar i de allra flesta hänseende är överlägsna fossilbilar och hävdade att han inte förstått. Både jag och Mårten har inga som helst problem att inse att ny bil är en lyx oåtkomlig för många.

Mårten blandar o ger, ibland är det vad som är bäst ibland är det vad som är bäst för honom.

1 gillning

Grooov kalkyl.

Kia EV6 cirka 570 kkr
Kia Sportage cirka 380 kkr

Man äger bilen…ganska många år om man köper privat. Säg 10.

Då är EV6 kanske värd cirka 100 kkr
Sportage cirka 70 kanske?

18 kmil och cirka 10 kr/mil billigare med el.
Så 180 kkr mer för fossilt driv.

Det landar på ungefär samma summa i slutänden. Inte helt överraskande.

Men. En EV6 är för liten. Två golfbag och två vagnar skall rymmas i bagaget utan meck eller plocka ut klubbor.

En EV9 kostar feta pengar. Då blir kalkylen sämre.

1 gillning

Hur stora vagnar och bagar har du egentligen? 2 Stewart vagnar kan bli problem men två vanliga vagnar och två vanliga bagar är inget problem. Och klubbor behöver man inte plocka ut. Och ni är alltid fyra i bilen när ni har 2ggr vagn+bag?

Du glömde räkna skatten också… På 10 år kostar EV6 mindre än första året med sportage. Har inte kollat men gissningsvis ligger väl skatten på sportage på ca 40-45 000 under 10 år och EV6 på 5000

Inget meckande med baksäte. Grejorna skall ställas in utan något som helst meck OCH man skall kunna använda baksätet samtidigt. Golfgrejorna “bor” ju i bilen under säsong. Jag har kollat på EV6. Det såg lite trångt ut.

Jag “glömde” kapitalkostnaderna också. :wink:
I snitt 100 kkr mer, till 4%, är 40 kkr på 10 år

Skall man sedan spekulera lite? Isf kommer skatten på elbilar att höjas massor. Dvs den skall kompensera bortfallet av fossilskatt när bilparken efter hand blir mer elektrifierad.

Hur som helst. Jag har gärna elbil. Men inte ännu. Den bil jag har skall nötas ut först. Hybridbil är kanske bra men det är fel att ha två olika drivlinor. Dyrare. Tyngre. Mer komplext. Fel, helt enkelt.
Hybridens enda(?) berättigande är subventionerad beskattning och bonus/malus.

1 gillning

Jag har kollat på EV6 varje dag i 14 månader och jag tänker köpa en lite mindre bil nästa gång tror jag för jag tycker den är onödigt stor.

Har bara kört Sportage sporadiskt som lånebil och jag upplever att den är mycket mindre än EV6, men har givetvis aldrig testa att lasta den.

Har man inte lust att spendera pengar på bränsle, samtidigt som man godtar tusentals kronor per månad i värdeminskning så har man lurat sig själv.
Att köpa ny bil är nog den dummaste spendering av pengar man kan göra, men elbil slår det mesta.

1 gillning

3 år gammal Polestar 460000 borde va ett rimligt köp?

Nä, Polestar ska man undvika före MY24. Den är billig av en anledning.

1 gillning

Spendering. Rätt ord!
Jag köper en 2-3 år gammal bil som har max 5 kmil på mätaren, när jag byter. Tja, jag brukar göra så i alla fall. Har haft ny en gång. Förmånsbil då. En E60.

Ibland sammanfaller de två. :laughing:

2 gillningar

Funderar på att köpa helikopter, tämligen överlägsen alla andra transportmedel.
Alternativt alltid åka taxi, köra bil är ju jävla långtråkigt oavsett bränsle.

1 gillning

I modern tid har jag ”köpt” 3 nya bilar. Ingen av dessa kostade vad ”de som inte vet” tror att de kostar.
21, 14 och senast tyvärr endast 7% rabatt på listpris. Rätt kul att gå runt i bilhallen och se upp till ett år gamla lågmilare kosta mer än vad man själv ger för en ny bil.

Jag har även vunnit en bil för många år sedan. Den var värd/listpris 208 000 och bilhandlaren ville inte lösa in den. Han sålde en bättre utrustad bil på kampanj för 199k och var villig att släppa en sådan för runt 185. Listpris 225k.

Ergo… Många resonemang om kostnad/värdeminskning är bara hypotetiska, och ganska löjliga enl. mig, när personer som aldrig har köpt en ny bil tror att de vet vad de egentligen kostar.

Egon