Min frus arbetsgivare accepterar endast elbil för leasing, inte ens plugin-hybrid godkänns
Inte helt ovanligt. Det brukar vara en del av företagets miljöpolicy.
Nej. Nedsättningen är 50% men max 350 000:-. Så ingen nedsättning för bruttopris överstigande 700 000:-.
Vilket tyvärr innebar att kostnaden blev lägre att privatleasa en Skoda plugin-hybrid än att leasa en EV6 igen så det blev ännu en Brunte
Det var väl därför Kia EV6 blev så populär, den klockade ju inte precis under 700’
Från “början” fanns inte schablonnedsättningen för elbilar men man kunde motivera dyr bil med att företaget visade miljöhänsyn och låg i teknisk framkant.
Nu gäller ju 700’ vilket inte är orimligt i och med att det nu finns flera bilar under denna kostnad. Och nedsättningen stannar ju vid 50% av 700 så den blir ju inte noll för en bil för 710’.
Förut användes ett system med “likvärdig” bil som går på bensin/diesel. Då jämfördes t ex Tesla Model S som gick på över 1 miljon med BMW 520d, Volvo S90 osv och som på den tiden kostade 350-400 tusen kanske.
Det gamla systemet straffade bilar med många hästar och SUV:ar eftersom de likvärdiga bilarna ansågs mycket dyrare. Då blev det Porsche Panamera eller Audi Q7 istället för Volvo S90 typ…
Det gamla systemet var mer förmånligt för dyrare elbilar. Det nya är mer förmånligt för billigare.
Jodå, och man har dessutom skruvat ännu mer på parametrarna så att man SKA välja elbil. Förr ingick ju inte fordonsskatten i förmånsberäkningen. Det gör en rätt stor skillnad för den anställde med 360 kronor per år eller 5-10 tusen.
Jag har räknat på förmånsbil sedan 2001 och det är först nu (nyss) som jag landat i att för mig, som äger mitt företag, är det en bättre totalekonomi för företaget och mig privat att jag ordnar en privat bil.
Det som jag vill undvika är att köpa på mig något som tappar mycket värde t.ex. ifall en bättre batteriteknik kommer som gör att “gamla” batteribilar tappar otroligt mycket i värde. Det har ju länge snackats om att om två år kommer Solid State batterierna. Rätt vad det är så är dom här.
Jag räknar också att de pengar jag eventuellt skulle kunna investera i ett köp av bil har en väldigt bra utveckling vid investering på börsen.
Jag tror inte det är någon som lägger märke till det längre. Dels har debatten tystnat och självaste Greta har letat sig vidare till frågor som ger mer uppmärksamhet till sitt varumärke. Men framförallt har det blivit vanligt med elbilar. Det är liksom normalt.
Beror ju alldeles på vad den privata kostar.
300 papp. Det är ungefär vad jag orkar lägga på en biljävel. Begagnad förstås.
Lite inne på Laddhybrid. Nån bilkunnig som kan säga nåt om det?
Jag har förstås räknat på exakt samma bil, företagsleasing, privatleasing och privat köp.
Inte i seriösa publikationer. Det är mest sensationsartiklar i Ny Teknik och sånt. Ofta kopplat till Toyota som missade tåget och försökt skapa osäkerhet.
Jag tror man får bestämma sig för vad som är good enough. Bilen finns ju kvar och har samma värde för dig även om du skulle få mindre för den om du skulle sälja.
En elbil under 700 tusen blir inte billigare privat om du inte hittar en av tillverkaren/återförsäljaren subventionerad privatleasing. Skulle jag säga…
Däremot kanske en bensindriven version kan bli billigare pga förmodat bättre andrahandsvärde. För så är det. Efterfrågan på nya elbilar är starkare än den efter begagnade eftersom diverse miljöpolicies och nedsatt förmånsvärde har en högre påverkan där.
Samtidigt blir det brist på nya bensinbilar som det sen blir hög efterfrågan efter. Den obalansen kommer finnas i ganska många år framåt.
Helt rätt! Tror jag i alla fall, eftersom jag inte räknat på elbil.
Jag har ingen möjlighet att ladda privat (eller på företaget) så för mig var alternativet bensin eller diesel.
Jag förstår det. Är inte så roligt att betala ur privata plånboken till en bil.
Men det handlar till syvende och sist om prioriteringar. Jag har en billig bil just nu men historiskt har jag prioriterat bil relativt högt. Just eftersom det är något som ger mig glädje i princip varje dag året om. Däremot har jag aldrig prioriterat dyra hotell och restauranger osv.
Det här är lite samma mekanismer i min hjärna som gör att jag har lättare att betala mer för ett medlemskap än jag har för greenfee. Eller ett årskort i skidbacken istället för dagkort.
Vill man kapa nån tusenlapp på skatten kan man välja hybrid. Har dock dålig koll på hur priserna står sig mot renodlade fossilbilar.
Det är krasst en kombination av Globalisering och livsval. Hade det fortsatt som det gjort under mina första 20 år efter universitetet hade jag nog köpt en typ ny EV6.
Eller mittåt, om det fortsatt som det gjorde de första 12. Då var det kul att jobba och det gick bra, de följande tio var skit men gick bra och gav bra betalt. Men jag var ändå på väg att ruttna på det.
Så det blir en beg. Hustrun hade kanske kunnat skapa utrymme för nybil men livet bet henne ännu hårdare än det bet mig.
Well.. bor inte du i en dyr villa i Norby? Var inte du på Michelin-restaurant i Linköping? Dricker inte du dyr whisky?
Prioriteringar…
Jag prioriterar boende ännu högre än bil. Därför bor jag kvar med höga lån hellre än att skapa utrymme för mer konsumtion med lägre fasta kostnader.