Avundsjuk… eller snarare som man bäddat får man ligga. Hade jag fortsatt med cheferiet hade jag kunnat snegla på sådana alternativ. Men nu gick man ner i lön och hade kul på jobbet istället… Nu blir det väl nåt begagnat diesel eller nåt. Passaten har snart nått smärtgränsen.
Jag är lat och orkade inte ögna igenom hela tråden. Jag har svårt att räkna på vad denna EV9 faktiskt kostar i drift då elpriset skiftar och så även förbrukning. Detta för att jämföra med fossila alternativ. Finns det någon sida med hur man räknar ut detta?
Min EV6:a drar ungefär 2 kWh per mil.
Laddade i Norrköping härom dagen för 5,60/kWh (snabbladdare, långsammare är billigare)
Vad elen kostar hemma har jag ingen större koll på… Men säg 3 kr/kWh i snitt?
Så 10-12 kr/mil om man laddare “ute”, billigare om man laddar hemma
Diesel/bensin: 0.75 l/mil och 16 kr/liter.
El: 2 kWh/mil och < 2 kr/kWh om man laddar hemma (beroende av var man bor).
Så man sparar knappt 10 kr/mil i bränsleförbrukning, med dagens priser.
Går bensinen upp så sparar man mer.
Skatten på elfördon kommer såklart gå upp så att statskassan får in sina pengar. När det sker så blir det ingen besparing med eldrift, men jag tror kanske att regeringen inte kan göra sådan beskattning innan elbilar dominerar marknaden helt.
Är det någon i tråden som privatleasar en bil eller har privatleasat ?
Själv har jag bara haft företagsleasing en omgång vid ett av företagen jag arbetade.
Tanken är ju att slippa andrahandsvärdesrisken eller skatterisk ifall jag får för mig att skaffa batteribil.
Kör man 3000 mil om året är det ju en besparing på 36000 då. På en leasing betalar du halva värdet till byte i dom flesta upplägg. På 3 år spar du då in en hundring plus kanske 60.000 i skatt. Så 320.000kr mer än dieselbilen får elbilen kosta (halva värdet återstår ju). Tycker det låter rimligt? Pratar självklart bara om den eventuella ekonomiska vinningen.
Mitt bekymmer är att jag på firman kör 2000 mil per år och det blir då med samma beräkning 132.000 dyrare ett elskåp får vara. Här kan det eventuellt vara lönt att tänka på för min del.
Privat kör jag 1000 mil om året och då vlir det ju 66.000kr mer en elbil kan kosta. Där är det inte att tänka på. Behåller min gamla trotjänare ett par år till…
Ni är mer än välkomna att göra en justerad beräkning.
Var kom hundringen från?
36.000 per år i tre år. Dvs leasingperioden.
Ok, 36.000 vettefan va jag fick ifrån, 30.000 per år / 90.000
Ok. Då är jag med, Skattebesparingen är påtaglig så länge förmånsvärdet för elbil är väldigt lågt. Rent krasst finns ju viss kapitalvinst också, med leasing.
Privatköpt så funkar kanske elbil, men då kan man nog behöva köra den ett antal år för att drivmedelskostnaden skall “hinna ikapp”. värdeminskningen. Tio år, 2k mil/år, det blir då sådär 200k besparing med el vs bensin. Troligen mer eftersom man kanske kan gissa att bensinen kommer stiga mer i pris än vad el gör? Och fordonsskatten kanske också sparar lite deg.
Absolut, har du nån siffra på liknande dieselvariant mot elvariant där man ser skillnaden i förmånsvärde för samma bil? Jag kan kolla upp det själv givetvis men har det inte färskt och vet inte riktigt vart jag skall leta
Nix. Samma läge som du.
Privatleasing är som att bo i hyresrätt. Man betalar mer i månaden för något man egentligen inte har råd att köpa.
Nej, jag har inte men min kollega har. Snitt kanske 4000:-/månad och på lördag ska bilen lämnas tillbaka. Nu har han snikladdat på jobbet (”lagligt” fram tom. juni 2026) så förutom ”hyran” så har han kört billigt, men ändå. Betala nästan 150k i tre år o sen inte få nåt mer.
Egon
Tog lite hjälp av AI. Försökte komma på en bil som finns med båda drivlinor och jag har dålig fantasi så hamnade på en bil jag inte köpt ändå Men intressant ändå, förmånsvärdet är inte så mycket mindre om det det där stämmer?
Och om han köpt bilen, hur mycket hade den sjunkit på tre år?
Vet inte men ett annat svar på frågan är ju att det finns många såna bilar som han lämnar tillbaka.. till salu. Dvs. Leasingen ger inget tillbaka vid ett köp av samma bil som beg.
Egon
Tja. Värdeminskning på en bil lär vara mer än 150’ på tre år
Jo, men det är ju när de gått som man börjar kunna räkna in framtida lägre värdeminskning i sin budget.
Sen… asking price är inte sale price.
Det är ju det han jämför med.
Om jag backar mitt ”vet inte” till att han fick erbjudande om friköp på 120 ner från asking price.. så!?
Egon
Det är kanske en annan diskussion men listpris och erbjudanden från bilhandlare på nya bilar rimmar ju aldrig. De prutar med sig själva och har man någon gång suttit på deras kontor och beställt en ny bil, så bör man veta att listpris bara är en siffra.
Mina 2 senaste affärer med bilar (företag) gav 10-14% rabatt.
479k blev 399k på den bästa affären. Kul att se beg.bilar av samma modell 1-2 år senare som inte krupit under 400k.
Egon
Om vi pratar förmånsbil:
Det är ju idag en stor schablonnedsättning på elbilar. Ju dyrare, desto större “vinst” för förmånstagaren (=den anställde). Faktum kvarstår dock: Arbetsgivaren/företaget ska vilja betala leasing för en bil som är dyrare, eller kanske i vissa fall mycket dyrare. Är det helt säkert att det är vad företaget vill? När Tesla kom var det coolt och marknadsmässigt bra att visa att man låg i teknisk framkant. En Tesla för en miljon var inga problem att motivera. En fossil bil för samma belopp var svårare. Kunde rentav sticka i ögonen på vissa kunder.
Som företagare har jag räknat både framlänges och baklänges. Min anställda kör relativt många mil, över 3000 per år. Att betala för mil på privatbil går bort, förstås. El, eller inte el, inte uppenbart. Har företaget en vinst i att visa att anställda kör el istället för fossilt? Vad är “vinsten” på det? Är det bra marknadsföring? Privatbil ersätts med 25 kronor per mil (skattefritt, inte ovanligt att företag utöver detta lägger på ett antal kronor till som ska skattas för). Elbil ersätts med 9,50 kronor per mil. Fossilbil med 12 kronor per mil. 3000 mil ger en skillnad på 7500 kronor per år mellan el/fossil för företaget. Bara för drivmedlet som den anställde betalar.
Min egen bil… Kör inte så mycket längre. Klart under 1000 mil per år i tjänsten. Förmodligen klart under 500 mil. Mycket bättre för företaget att betala ersättning per mil på privatbil. Tar jag sedan alla leasingkostnader, mm, som jag haft och lägger detta som ökad lön till mig blir även privatekonomin trevligare. Vinst på en privatbil? Nja, det kanske går på ett ut (har även jämfört ägande/privatleasing). Mitt företag gör nu plus/minus noll på billeasing/lön. Privat kanske en minimal förlust om jag enbart behåller bilen i tre år. Behåller jag den 5-6 år ser kalkylen mycket bättre ut. Givetvis skulle även företaget kunna leasa bilen på 5-6 år, vilket varit fallet med mina senaste förmånsbilar.