Den stora biltråden

Det blev en VW Tiguan. Mildhybrid, vilket är en “elpuff” som inte kunde väljas bort. Kunde inte välja ren besinvariant. Min ökade lön (motsvarande leasingkostnaden för företaget) betalar mer än privatleasing hade kostat. Hur mycket kommer jag förstöra på bilen som jag måste betala? Det är det som verkligen kan fälla ekonomin. Ett ras efter garantier gått ut måste ju betalas av mig, istället för av företaget.

Om 5-6 år, eller när det blir aktuellt att byta, kanske jag har möjlighet att ladda bil hemma. Eller är tvungen att ladda publikt. Då kanske det blir en elvariant, vilket jag inte skulle ha något emot.

Har tänkt att läsa Applied Energy journals maj-nummer, där skall finnas en omfattande rapport om status för SolidState batterier.

Om jag har en bil jag betalat en halv miljon för och att det två år senare finns en bil för 300K som är mycket bättre, då har ju min bil tappat i värde för mig.

Så är det, men om du rullar bilen till dess den är slut så blir det mindre kännbart eftersom bilen då är nästan värdelös oavsett hur marknaden ser ut.

Villan var relativt billig då vi köpte den och då vi byggde om stod vi på topp, innan liv och Globaliseringar/Privatiseringar satte in. Pendlade till Kista i Alfa. The broad days.

Michelin var INTE min prioritering. Har med mig käk till jobbet varje dag. Äter väl ute vid dukat bord typ middag 2-3 gånger om året I vanliga fall, Och dottern kommer att få bjuda igen. Något jag är övertygad om att hon kommer göra på ett minst lika överdådigt sätt.

Men men det är inget synd om mig alls egentligen, trivs fasen så mycket mer med livet nu än i början på milleniet, både på jobbet och privat. Men cashtillgången är sämre.

Det kommer inte hända. Solid state kommer vara väldigt dyrt till en början. Finns mycket osäkerhet kvar också rörande masstillverkning. Processer ska tas fram som ger tillräckligt bra yield, fabriker ska byggas…

Din bil blir inte sämre av att det finns bättre bilar.

Ska följa med och titta på bil imorgon.
Toyota Auris mildhybrid, vet inget om modellen.
Yngsta dottern o hennes boyfriend har insett att deras bil kommer att kosta reparationer o stillestånd framöver, senast topplockspackning.
De är totalt ointresserade av bilar.
Märke färg regnummer drivmedel är typ allt av intresse.
Någon som har pejl på den tilltänkta modellen?

Det är lite av en hönan eller ägget grej också. Om jag körde Toyota Auris skulle nog jag också vara totalt likgiltig inför bilen och bilkörning.

Men visst förstår jag att vissa inte har det i sig ens om de hade en Porsche Cayman.

1 gillning

2027 eller möjligen hösten 2026 när det troligen blir aktuellt med en nyare bil vet vi nog mer om hur det ser ut med framstegen inom batteriteknik.

Det har varit val, om miljöfascisterna är i någon slags maktposition lär det bli batteribil.

Alla alternativ är annars möjliga

-köp begagnad/ny bensin/diesel/el/hybrid
-leasing bensin/diesel/el/hybrid

Som vanligt kommer jag nog att konstruera en ordentlig ekonomisk modell för att ha en bra grund för mitt beslutsfattande.

1 gillning

2030-ish låter ganska lämpligt.
Då är min nuvarande oljebrännare 13 år gammal och kommer ha cirka 23-24 kmil på mätaren.

Frugan hade en sådan förut. Keyless. Trasslade med att batteriet laddade ur. Två bytta batterier på två år. Min “teori” är att när bilen stod olåst i garaget “pratade” den med nyckeln som låg i fönstret några meter ifrån och därigenom till slut laddade ur batteriet. (Jag kan dra en lååång historia om hur enkelt det är att komma åt batteriet).
Svärmor har en likadan men en Yaris men utan keyless. Aldrig något problem med batteriet.
Enda nackdelen med bilen var väl brist på hästar när man skulle ut på motorvägen in mot stan… Men det problemet verkar ju alla småbilar ha.

Angående batteriet. Frugan klagade hos Toyota på batteriet vid en service.
Svaret: Ja, det är flera som klagat på att batteriet laddar ur…
Åtgärda det? Nope…

2 gillningar

Tackar, nyttig info.

Sånt åtgärdas kostnadsfritt endast om Toya centralt beslutar om sådan åtgärd.

Killen på bilverkstaden (som skall hålla liv i gasjohan ett par år till) pratade i samma riktning som jag, för oss som inte gjort globaliseringen till en succe, gärna en begagnad laddhybrid, varför inte en Skoda? Ev Diesel.

Villhöver!
Men hellre den här:

3 gillningar

Det var nån svensk serie typ deckare där tjejen hade en jäkligt trevlig grön mustang cab.

Första jobbet jag hade, efter gymnasiet innan högskolan, teknikertungt, massa grabbar som var biltokiga, hade så mycket bil de hade råd med, men den värsta var en tjej som hade, rosa shelby mustang.

vill ha

Sälj husbilen så är ni där;)

kan utan sälja :joy:

Så…

1 gillning

I landet “stick inte ut, köp en volvo” kommer det inte hända.