Den stora biltråden

En elektrisk motor som drar i ett vajer-system?
Inte att förväxla med brake by ”wire” som betyder ”kabel”?

Nog för att det behöver funka för besiktning .. men ändå. Har inte använt handbroms ever utan det är först nu som elbilen kopplar på den aut.

Egon

Motorn till den elektroniska handbromsen sitter på baksidan av bromsoket och trycker ut kolven för att lägga i parkeringsbromsen. Finns ingen vajer till en elektronisk handbroms.

Jag kör diesel, men kamremmen måste bytas när som helst så då går det några tusenlappar.

“Fly by wire” betyder det motsatta på flygplan. Väldigt förvirrande. Man menar nog elektrisk kabel.

Ok… därav?
De bilder på BMW ”epb” jag hittade var säkert äldre då.
Men ändå… en parkeringsbroms!

Jag lagade centrallås på e-34 för en herrans masa år sedan. Splitta med kniv, löda, fila lite o smörja upp. Sen eltejp för att hålla ihop det. Hade säkert kostat skjortan att lämna in.

Samma bil där firman bytte 2 bränslepumpar utan ihållande resultat. Ny styrbox blev domen. Spenderade 6mån med att knacka på ett relä när startmotorn klickade. Fanns inget att göra… sen hittade jag ”fel” relä för 75:- och den startade som en klocka.
Bil-el var enklare förr. :wink:

Egon

Det är möjligt att det i början användes en vajerhistoria, men det var en dålig idé redan då. Har skruvat på lite olika bilmärken och alla har haft den typen av elektronisk handbroms som jag nämnde, det positiva med att göra på det sättet är att det är enklare att använda bakbromsarna för att reglera hastigheten när man kör med farthållare. Bakbromsarna får då motioneras med jämna mellanrum och kärvar inte fast lika lätt.

Tror säkert att det är bra… men, återigen.. handbroms. Dyrt med 17papp.

På min id4 är det kanske en annan konstruktion men orsaken du nämner ”motionera bromsar” är lite tvärtom där. De låser sig konstant. Tror det är trumbroms bak (eller bara park som går på det).

Egon

1 gillning

Naturvårdsverket har lämnat in ett förslag till regeringen på hur den nya elbilspremien kan utformas.

Glesbygd, inkomst max 80% av medellön, sämre kollektivtrafik lite grovt.

Då får jag ju det! :smiley:

Med det lilla stöd som ges kommer det vara ett slag i luften tror jag.

Den kategori som stödet inriktar sig på skulle behöva 50% av priset i stöd för att de skulle överväga elbil.

Benägen att hålla med.
Ändå en annan vinkling vs senaste subventions hysterin.

1500:- i månaden på en begagnad bil för ~100k gör ju den mer eller mindre gratis. Vad kräver du egentligen?

Hur hittar du en elbil för 100 000:- som inte är att betrakta som stor ryggsäck när man har bältet på ?

1 gillning

Nissan Leaf, VW e-Golf osv finns.

Visste inte att alla vill ha en stor bil heller. Höjer du priset en aning så finns det mer att välja på.

Nu väcks ju tanken att ditt engagemang för att motbevisa klimatförändringar även spiller över i en antipati mot elbilar. Korrekt?

Finns ju stora pengar att tjäna om man pendlar 10-15 mil om dagen t ex.

Svårt att hitta “pengar att tjäna” på att köpa en ny bil

Nej, frågorna är fristående. Har möjligen tänkt mig en elbil som nästa bil.
Det som oroar mig främst är att det kommer en ny bättre och billigare batteriteknik som gör att värdet på en bil man köper nu faller som en sten. Solid State batterier har det ju pratats om länge, det brukar vara nästa år som de kommer och så har det varit en 5-6 år nu. Blir nog ett undantag från mina principer om leasing för att flytta över risken till bilbolaget.

Att klimatet skall vara konstant är något som miljöpartister har fått för sig, det är i ständig förändring.

På landet behövs en rätt stor bil.

Du köper en VW e-Golf för 100’ och kör 3000 mil per år. Du får 1500:-/mån från staten och har en bränslekostnad på ~4 kronor per mil.

En bensingolf från 2015-18 drar ~0,72 liter per mil enligt spritmonitor.de.
{FC2DFDF6-F96C-4C3D-8DE3-43C8432250B1}

En liter bensin verkar kosta lite drygt 15 spänn (antagligen mycket mer relativt snart). Det ger en milkostnad på bensinen på drygt 10 kr/mil. Besparing på 6 kr/mil.

Det ger en besparing på 18 tusen per år att lägga till de 18 tusen du får från staten. Det är 3 000:-/mån i skattade pengar.

Jag var i Ljusdal senast i helgen. Du kan inte lura i mig att det bara rullar stora bilar där.

Innan tekniken mognar kan du glömma elbil. Lite som att köpa en pc på nittiotalet.

2 gillningar

Det återstår att se vad som händer med priserna när staten går in och betalar 54.000:- till köparen.
Om säljaren av en Reanult Zoe i dagsläget vill ha 55.000:- för sin bil kan man nog anta att det priset kommer stiga en del om säljaren är medveten om att köparen enbart behöver betala 1000:- av denna summa för att staten täcker resterande kostnad.