Den stora biltråden

Om det finns tydlig information om priserna är det OK att ta vilket pris som helst tycker jag.
Om det inte finns tydlig information bör man väl ta reda på priset innan man sätter sig i en taxi ?

“Special price for you my friend” har man ju hört i “turistfällor”.

Folk är korkade och godtrogna.

Möjligt att Egon skulle skälla ut den jävel som sätter upp den skylten.

2 gillningar

Tror iofs det skulle räknas som ocker om nån valde att pröva P-avgiften juridiskt.

Du landar trött och jävlig efter en lång flight och tycker dig se en Taxi Stockholm bil som du tar in till stan. Sen när du hoppar ur bilen så ser du ditt misstag och får betala 4000 spänn… Den såg bara ut som en Taxi Stockholm. I själva verket är det kriminella som försöker lura dig.

Jag tycker inte att det är ok. Jag anser att det är bedrägeri även om det står på rutan på bakdörren… Det finns inget gott uppsåt nånstans. Det finns inga marknadskrafter som pressar priset så högt. Det finns bara bedrägeri.

1 gillning

Vid vilken summa går bedrägerigränsen ?

Förlåt men försvarar du kriminella som tar 5-10 ggr så mycket som en vanlig taxi?!? För att det skulle vara utslag för nån slags fri marknad? Nu trollar du bara…

Mer än 50% över standardtaxa borde inte vara ok. Om du behöver en siffra…

Skall alla tjänster i samhället regleras eller bara taxi ?

Ja alla marknader bör regleras för att skydda från kriminella och oseriösa aktörer.

Tycker du annorlunda så öppnar du för bedrägerier mot äldre via telefonförsäljning osv.

Vet inte exakt vilken poäng du är ute efter att göra? En helt fri marknad fungerar inte.

1 gillning

Vi har ju ett omfattande lagsystem med Avtalslag, Konsumenttjänstlag och Marknadsföringslag, det räcker gott.

Har man inte pengar att driva en process mot någon som lurat dig finns rättshjälp att få.

Skall vi inrätta en myndighet som bestämmer prisnivåer som är skäliga och oskäliga på alla varor och tjänster ?

Det känns väldigt vänsterpolitiskt att konsumenten inte själv skall ta något ansvar.

Rimligen fortsätter vi diskussionen i politik-tråden.

1 gillning

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Politik

Då är jag väl det.

Självklart ska konsumenten ta ansvar men det finns en anledning till att det finns lagar runt ocker.

Idag fanns det risk att jag skulle få äta upp mina egna ord..

Jag hade besiktningstid och sade lite halvkaxigt till besiktningsmannen “Den är felfri” innan han skulle börja undersöka bilen och fick ett något mer skeptiskt “Vi får väl se” till svar..

När han väl var färdig så visade det sig att jag hade fog för mitt påstående då han inte hittade något fel mer än att han tipsade mig om att rostskydda 2 kortare balkar vid framvagnen.

Då har jag ändå en Renault från 2017 som numera rullat över 15.000 mil och av många anses ha dålig kvalitet.
Det enda jag bytt på denna bil är skivor/belägg runt om samt ett stabilisatorstag så jag har svårt att klaga på min bil åtminstone.

3 gillningar

Lyxiga hjul/däck ger kortare räckvidd.

tung kostnad idag epb boxen slut ny kostar 17papp installerad å klar 1 veckad pension upp i rök svart inte vit

Kamkedjan har inte börjat rassla än? Om du har en TCE motor alltså.

Vad är epb boxen?

Elektrisk Pbroms.

Inga roliga kostnader men 17’ netto per vecka (dvs 70’ per månad) är en rejält bra pension. :slightly_smiling_face: