Den stora biltråden

Nu har jag ju inte läst förslaget men idag är ju bilar äldre än 30 år skattebefriade. Många entusiastbilar är äldre än så. Befriade från 3 eller 25 tusenlappar kanske inte spelar någon roll?

Givetvis är det normalt en “flytande skala” från ny bil, via att vara skrotbil, till att bli entusiastbil (kanske inte samma bil, men samma bilmodell). Trodde någon tex 1990 att en Trabant skulle bli entusiastbil? Givetvis kommer ett 25-tusenkronorsförslag ta bort det som skulle kunnat bli en entusiastbil. Och, som Albert skriver: Det behövs delar för att hålla igång de bilar som är värda att rädda.

Den som köper något “udda”, kanske köper den som entusiastbil redan som ny.

Det som oroar mig mer är ifall jag behöver skrota min bil som jag inte haft i trafik på många år, vilket också är ett förslag. Jag är snart pensionär och kanske då får tummen ur…

“Experten” ger inte mycket för div “experter”.
Finnes utrymme för straffbeskattas de flesta fordon med hänvisning till miljö…
Sverige exportör av beg elbilar, här skulle man kunna titta på åtgärder, ja skit i Eu kör ett eget race med hänvisning eu förordning hkjgghhhj miljö

Ett klipp

Av de svenskregistrerade fordonen i trafik är idag (2024) motorcyklarna allra äldst (21,8 år i genomsnitt) följt av personbilar (11,8 år), tunga lastbilar (11,1 år) och därefter lätta lastbilar (9,8 år). Allra yngst är bussarna med genomsnittsåldern 7,2 år

Du kan inte ställa det till totalen när det är äldre bilar det handlar om… Du får jämföra det med antalet bruksbilar som är äldre än 11 år i så fall. Blir lite skev jämförelse annars. Långt många flera entusiastbilar hålls levande än bruksbilar när de passerar en viss ålder (säg 20 år).

Hämtat hem :wheel: från däckhotell. Ska börja skifta själv, igen.

Mina däck o fälg som beställdes “nyss” kom igår o väntar på att skiftas idag.
God däckskiftning

1 gillning

Dra med moment och borsta rent med stålborste samt lägg på lite fett innan du hänger på sommardäcken.

1 gillning

Drar med handmoment och fälgkors för svärsonen är bortrest och han har momentnyckeln. Hade inget fett så nödgades ta lite 556 på gängorna bara.
Fick ta fram nålfil för att ordna gängan på en bult. Annars inga problem. Nu skiftat, pumpat, tvättat och klart.

Med garagedomkraft, krafthylsa och bra hävstång går det ganska lätt.

Men du får ingen som säger åt dig ”att det nog är dags för nya däck”…

1 gillning

:wink:
Jag har tillräckligt bra syn för att kunna se det själv.

1 gillning

Jo, men när gör det hos ”däck-stället” vill dom alltid kränga på en nya sulor.

1 gillning

Så sade de till mig ett år, eller snarare “vi vägrar sätta på de här däcken”
De var ju inte alls spruckna…

1 gillning

De får givetvis skylla sig själva när de inte läser skyltarna om avgifterna.

Men mycket pengar ändå.

Ja fast ändå. Blir lite som att säga att turister som tar fel taxi från Arlanda in till Stockholm förtjänar att betala tusentals kronor. Taxan stod ju på taxin…

1 gillning

Rimligare hade det ju varit att de spärrat av parkeringen denna helg om de inte ville att tillställningen skulle ske på deras parkering. Nu valde de istället att sätta en skyhög parkeringstaxa.

Rörande taxi, är du ute efter att vi skall sätta marknader ur spel?

Om du tycker det så anser jag i så fall att ingen bil skall få kosta mer än 50 000:-

1 gillning

Detta känns ungefär lika rimligt som att ta 500:- i tilläggsavgift på en ursprunglig faktura på 7:- (trängselavgift)
Varför nöja sig med 3000:- förresten? Ta ut 1 miljard i timmen på en gång så det verkligen känns.

Jag funderar även på om detta kan tillämpas på golfklubben.
Sätt en skylt på första tee med texten “Laga ditt nedslagsmärke eller bli avrättad” samt placera ut några krypskyttar runt banan. :smiling_face_with_horns:

1 gillning

Det är redan tillämpat på Lagan.

1 gillning

Nu vet jag inte om de kommit tillrätta med det men för några år sen var det vanligt att mindre nogräknade tog ocker-taxor. Vet inte om det är “marknad”. Snarare bedrägeri. Men du kanske tycker att det är i sin ordning att de försöker se ut som Taxi Stockholm o luras?

Googlade nu och det verkar fortfarande vara vanligt.

Som jag skrev till Marten, det hade ju varit rimligare att stänga av parkeringen om de inte ville att det skulle vara någon form av party för bilburna där.

Påskhelgen och motormässan brukar innebära att mycket stök och nedskräpning förekommer utanför Asecs. För att förebygga detta har centrumledningen infört den drastiska prishöjningen för att avskräcka folk från att ställa sig på parkeringen vid entré C under natten. På så sätt samlas folkmassorna på en och samma parkering vilket gör det lättare för polisen att övervaka området.

– Vi gör inte detta för att tjäna pengar, och vi förstår att 3 000 kronor låter helt galet men det är ju för att förebygga brott och stök. Det är ju inte meningen att man ska parkera där. Vi ser det som ett sätt att ta vårt ansvar, säger Alexander Odegran, centrumchef.