Den stora biltråden

Det är inte alls samma sak. Jag hatar att åka buss då jag inte gillar att behöva passa tider. Blir stressad av en bokad tee time också.

När du ska ladda bilen behöver du inte passa någon speciell tidpunkt.

Såklart, men det kanske inte finns nåt jag vill göra vid det "påtvingade"stället :slight_smile:

Fast jag skrev ju också att det förmodligen är en vanesak!

Det är ju inte en så lång stund. Upp med mobilen och in på eaglegolf en stund t ex.

Fast om du missar bussen kan du ju gå hem och hämta bilen :slight_smile:

Då har du bara torskat 6 minuter.

Du känner inte mig: Har jag 50% chans att vinna förlorar jag 100% av gångerna… Jag missar säkert bussen i kontorsänden av dagen. Då har jag 2 timmars promenad till bilen :wink:

2 gillningar

Årets första snabbladdning i går. Egentlig väntetid 0 minuter eftersom jag ändå skulle käka och laddningen var klar innan jag var det. Hade kanske inte ens behövt ladda men kändes lite risky att köra 21 mil när jag redan kört 21 mil och förbrukat 51%.

Hittills i år har jag kört ca 700 mil, hur många här inne som kör fossilt har kunnat köra 700 mil utan att spendera en enda minut med att tanka?

:slight_smile:

Att tanka hemma i Söderort när jag ändå inte har nåt för mig är helt OK. ÄVen om det tar några minuter. Det är just avbrott på resa som inte lockar.

Det är nog bara att konstatera att de med mest laddningsångest är de som inte har elbil.
Vi andra funderar mera på vilket matställe som finns vid laddaren

3 gillningar

När jag kör långt själv tar jag bara en macka medan jag kör.
Med sällskap kan det bli matpaus.

Du kan addera räckviddsångest och rädsla för bilbrand till det.
Någonstans i trådens början skrev jag att det är folk som inte har/kör elbil som verkar ha flest insikter i hur vi har andra har det. :rofl:

Egon

Också ett av livets små glädjeämnen: nytvättad pärla🙂

2 gillningar

Hade sett frän ut med 20"-fälgar och tonade rutor :smiling_face_with_sunglasses:

Den ultimata fälgen till en E39 är AC Schnitzer Type 2 monoblock i 19"!

1 gillning

Det är Tindered i och för sig trevligt

2 gillningar

“Experten” straffskatt på äldre bilar a 25000kr/år…

Tänker du på detta?

Man kan ju undra om den där “experten” har hål i huvet på riktigt.

“– De som har så gamla bilar har inte en halv miljon att köpa en ny elbil för.”

Det är ett rimligt antagande, men han tror att dom har råd att lägga 25K per år i skatt istället?

Sen en anledning till att Sverige har en hög medelålder på bilarna jämfört med många andra länder i EU är att vi har en väldigt stark bilkultur där man bevarar äldre bilar för nöjes skull. Många av dom bilarna rullar max 100 mil per år och då ska man alltså få en premie på 25K per år på dom? Snacka om att missa målet.

2 gillningar

Antalet entusiastbilar är försvinnande litet jämfört med totalen. Det som driver upp medelåldern är andrabilar och bilar på landsbygd.

Sveriges bilar är i snitt ca 11 år. Tysland, Frankrike, Storbritannien osv ligger strax över 10 år. Spanien ligger på 14, Grekland på 17… De nyaste bilarna har Luxemburg på drygt 8 år. De andra under 10 år är Belgien, Danmark och Österrike.

… och entusiastfordon skulle inte finnas utan tillgångg på reservdelar. Dvs gamla skrothögar som någon äger tills dom behövs.