Förklara. VW och Ford har väl inget samarbete? Har dom det nu?
Edit: Ja, samma “med”-plattform. Intressant med tanke på hur dom snackar skit om varandra på lokal nivå
Förklara. VW och Ford har väl inget samarbete? Har dom det nu?
Edit: Ja, samma “med”-plattform. Intressant med tanke på hur dom snackar skit om varandra på lokal nivå
Polestar 2 ligger däromkring.
Egon
Oavsett… vad än tillverkaren skriver avs. WLTP så är det ganska enkelt att få en bild själv.
KW i batteriet i fh till vikt på bilen.
Rent krasst… el är rätt safe avs. effekt. Det finns inga mirakel och det skiljer inte mycket i effektivitet, liiite ger ny tech men inte dubbelt upp.
Egon
Brukar tänka “hälften går den oavsett”. Förbrukning har alltid varit i nedförsbacke med solen i ryggen.
“MEB” har jag för mig. Skulle jag köpa en från den plattformen skulle jag helt klart välja Skoda Enyaq. Störst bagage, finaste interiören osv. Men finns även Cupra Tavascan, Audi Q4…
Jojo.
Polestar 2 blev mitt go to när jag kollade nyss. 64 mil, 2 wheel long range,
Idag kör jag id4 51 mil.
Den går i princip 35-44 mil (vinter/sommar) som ny med snitthastighet runt 80. Tyvärr tuggar jag på i 120 och de få 40-50km/h som drar ner snittet är inte energimässigt ekonomiska.
80km/h från start till mål hade säkert gett 40-48mil.
Egon
Luftmotstånd kan göra stor skillnad. Dvs form och storlek. I konstant motorvägsfart spelar vikten nästan ingen roll alls. Däremot luftmotståndet. Bara kolla på Cd-värdet och hur hög och bred bilen är så får man ett hum. För mig är det räckvidd i höga farter som spelar störst roll.
Där är Tesla onekligen duktiga. Faceliften av Model Y har 0,22 i Cd. ID.4 har 0,28… Det gör en del.
Säkerligen…
Men det ger inte extrema skillnader … typ dubbla räckvidden.
En artikel säger att polestar2 körts 80-90mil på en laddning under optimala förhållanden.
Recensioner säger att den går 40 mil i motorvägsfart.
Jag tror att min vardag på 40ish mil med en id4 kommer bytas mot 50ish mil. Jag kommer även tro att min ”jag orkar inte krabba med laddning”-sträcka ökar med 5 mil tur o retur.
Egon
Nej ska du ha dubbla räckvidden måste du ju även ha större batteri.
Nu skall jag klämma ur mig nåt antagligen jävligt dumt typ kommunisten som inte förstod varför man inte har propeller på biltaket, men here goes:
Det som verkligen håller mig borta från elbil är våra årliga 50 mils biltripper. Jag känner inte att jag är den som skulle ta 0 plats vid laddstolpe vid Tindered eller nåt bra. Är en av sveriges sämsta på grenen vänta-då-jag-inte-från-början-var-inställd-på-att-vänta. Jag är skitdålig på att vänta över huvud taget.
Now, om man hade med sig ett litet bensin eller dieseldrivet elaggregat, drog igång det och lät det ladda, var spricker det… (kom igen döda mig)
Det spricker inte. Det är mer som en bomb, Ka-bom! Nyckelordet är “litet”. Om du inte tänker stå i en halv dag och ladda så funkar inte “litet”.
Inga problem… Du kopplar en släpvagn till din elbil. Där ställer du något i stil med länken. Det ger ungefär lika mycket effekt som din bil drar (utan släp). Där kan det tuffa och gå tills dieseln tar slut…
Tveksamt om du kan ladda medan du kör, men teoretiskt är det inga problem. Det är alltså nästan som propellern på taket…
Man har såklart en stor släpvagn som man har en IBC på 1000 liter på. Då räcker det ett tag.
El skulle jag gärna ha. Men de elbilar som skulle funka för min ekonomi är i den mindre klassen. Och både av säkerhets- och bekvämlighetsskäl vill jag ha större bilar.
Tror jag skrivit förut att en jobbarkompis köpt en Cadillac Lyriq. Den ser bekväm ut
Så du står inte ut med 1st 20 minuters paus på 50 mils resa? Rimmar lite dåligt med att du anser Uppsala till Skövde vara för långt att köra på en dag?
Ska du vara så där tråkig med att möta honom med fakta?
Vissa av oss rastlösa har svårt med påtvingade pauser. Jag har ju skrivit tidigare att jag gärna kör non stop, men jag kan faktiskt gärna stanna och fika på ett bra ställe också. Eller kolla nån sevärdhet längs vägen.
Men tror jag också skulle få stress-klåda just av stå och ladda en bil.
Förmodligen är det dock mest en vanesak.
Fast man står ju inte och väntar som man gör men bensinslangen. Man kan släppa laddhandtaget och gå iväg och göra nåt annat.
Jag förstår Vattenmannens kommentar till fullo!
Jag kan dra en parallell: Jag har en minut att gå till min bil. En minut att gå från bilen till kontoret. Skulle jag ta bussen har jag 4-5 minuters promenad i båda ändar. Resan tar ungefär lika lång tid.
Är 7-8 minuter per dag ett problem? Absolut inte!! Men jag måste passa en buss. Missar jag den är det 30 minuter till nästa (eller 60 minuter om jag passerat rusningstiderna).
Jag tror detta är lika lite ett problem som en eventuell väntan vid laddning. Det är mer ett problem i ens eget huvud. Och det problemet kan vara oöverstigligt…