Min uppfattning är att det är tvärtom. Har aldrig sett/hört/läst något annat än att Model 3 och Y är bättre och mer moderna konstruktioner än S/X. Ju äldre Tesla desto sämre kvalitet. De första årsmodellerna som kom till Sverige -13 och -14 är absolut sämst. Sämst batteri, sämst elmotorer… Däremot skulle jag inte tveka att köpa en ny Model Y av kvalitetsskäl åtminstone. Däremot av en del andra orsaker.
Det sägs även vara så att de Teslor som byggs i USA är av sämre kvalitet än de som byggs i Kina och Tyskland.
Den undersökningen har ju väldigt lite med kvalitet att göra. Hur en bilägare upplever att navigatorn fungerar eller hur ljudet är i stereon har ju ingenting att göra med byggkvalité.
På snart 2 år med KIA har bilen redan varit på verkstad fler gånger för saker som gått sönder än vad mina 4 tidigare volvo bilar var tillsammans på 20 år.
Ja så kan man se det. Å andra sidan är den säkert kanonbra för det den är avsedd för.
Vi har haft en BMW i3 som andrabil i hushållet i över 8 år (två olika) och vi har aldrig snabbladdat den. Bokstavligt talat aldrig. Dvs inget kaffe alls på 8 år. Hade inte blivit ett dugg lyckligare av en räckvidd på 200 mil heller alltså. Nej, den har rullat sina ca 1000 mil per år i närområdet. Till jobbet, till affären, till ungarnas skola, till… Ja du fattar.
Tur du slipper köpa en då. Men något längre kommer du. Du kan pendla 15 mil om dagen till jobbet osv. Har man två bilar i hushållet så kan en vara en av den typen utan problem.
Som Marten skriver så är det användningen som styr hur nöjd man är.
Problemet med elbilar är att de är så dyra att det egentligen krävs att man tuggar mil för att de ska bli lite lönsamma.
Personligen så skulle jag kunna ha en 1000 mil/år elbil utan problem. Ingen räckviddsångest där. Tyvärr för tanten (2:a-bilsföraren) så behöver jag valfrihet eftersom min förmånsbil är enbart elektrisk och att jag inte gillar laddning på andra premisser än min egen.
I teorin borde alla mindre shoppingbilar ha eldrift. Jag tror att den verkligheten redan hade varit här om stadsbor hade haft en annan parkeringssituation.
Såg för någon vecka sen att Ford Explorer har typ 62 mils range (50? i verkligheten) för typ 500’ … rätt mycket range per krona? Har ni bättre exempel? Såg fin ut.