Den stora biltråden

Tack.
Är ju anställd så jag får, som sagt, inte välja rakt av… men den tas med i beräkningen.

Egon

Börjar bli dags nu.
Blir nog att titta på EV6, P4 och ID7. Den senare har ju tyvärr lite leveranstid

Nya EV6 är faktiskt ett alternativ, den är ju dessutom gått ner i pris trots att den blivit bättre.

Ja, vi är fortfarande väldigt nöjda med vår

Har checkat lite och har tyvärr dålig koll på polestar. En P2 med lite förar-lullull och Long range känns överkomlig. P2 vs P4?

Egon

P2 är betydligt mindre och är inte byggd på en renodlad elbilsplattform. Men det är en trevlig bil och kommer troligen att bli mitt val nästa gång om jag inte känner att jag har råd med P4 (har inget pristak, men får betala bilen själv med oskattade pengar)

Ny bil kom upp idag med chefen.
Priset är inget större problem och elbil var givet.
Tesla kom upp, även id7 och jag droppade P2/P4 som alt.

Jag tycker personligen att id7 och P4 blir för dyrt. Tesla lockar inte och dekalen med hakkorset på sidan går mentalt inte att bortse från. Ev6 går bort eftersom koncernen haft problem med Kia tidigare. Inte jag, var helnöjd… men ändå.

P2 och 64mils räckvidd lockar. Upphottad ”Volvo” likaså. Om den är procentuellt likvärdig id4 så lär 50+mil vara rimligt. Helt ok.

Egon

Glöm inte kolla av med golfbag och vagn

Check.

Men… nog för att både vagn o bag har övervintrat i skuffen de senaste åren … men jag ser inte behovet av mastodontiskt bagageutrymme längre.

Inga kids i baksätet o passagerarsidan är mitt sideboard. :roll_eyes:

Egon

Listorna från Bilprovningen för 2024 har släppts och var lite intressanta.
1,2M bilar besiktade och de vanligaste anledningen är relaterat till bromssystem.

5-i-topp vid besiktningen:
Polestar (3,30 procent underkända bilar)
Lynk&Co (4 procent)
Porsche (4,70 procent)
Mini (5 procent)
Honda 5,10 procent)

5 sämsta bilarna vid besiktning:
Tesla (19 procent underkända bilar)
Dacia (18,20 procent)
Renault (15 procent)
Citroën (14,30 procent)
Jeep (13,30 procent)

Jag vet att det har varit en del diskussioner gällande Tesla tidigare men jag trodde nog inte att man var riktigt så högt i felprocent. Model X är tydligen värst av deras modeller med 24% underkända.

2 gillningar

Jag fick ej godkänt på första besiktningen med min Tesla. Dimljuset stod för högt. Det är ett relativt vanligt fel. Även halvljuset kan stå fel.

Det är ju inte bra men såna saker kan ju måla en delvis felaktig bild.

Min bil har haft en hel del fel nu vid 22 tusen mil. Glapp i hjulupphängningen, läckage av kylvätska, trasig parkeringssensor… Men jag vet även hur pappas Mercor har uppfört sig när de blivit till åren.

Just nu är det omöjligt för mig att köpa en ny Tesla dock. Har aldrig gillar Musk och Model Y tilltalar mig inte. Det är den enda modell som skulle vara aktuell av praktiska och ekonomiska skäl.

Rörande Tesla, som nämnt tidigare i tråden jobbade äldste sonen tidigare på SOS International. Han jobbade med bilärenden och det bilmärke som utmärkte sig överlägset mest bland inkommande ärenden var Tesla. Batteriet och elmotorn var nog OK men resten mer eller mindre på skräpnivå. Detta var några år sedan men baserat på besiktningsstatistiken verkar det inte ha blivit bättre.

Överlägsen tvåa i den inofficiella statistiken hos SOS international var BMW, där tror jag dock de flesta problemen berodde på driftsfel hos piloten.

Tänkte på listans andra ände, kan man veta att Polestar är särskilt bra? Det är väl ett nytt bilmärke, de bilar som besiktigats hittills lär väl vara bara ett par år gamla?

Och skillnaden mot Tesla och övriga elbilar är??

P2 är 5 år gammal.

Äsch bear with me om jag tänker fel, bilar är inte mitt område alls egentligen.
Tänkte bara att det var troligare att ett märke som det finns äldre bilar av skulle ha större “chans” tlll fel. Tesla har väl funnits i bra mycket mer än 5 år?
P2 började väl tillverkas 2020 särskilt många P2-bilar har väl inte rullat på svenska vägar i 4 år (Fram till 24 då jag antar att statistiken är från)?
Tänker jag fel?

Vad är det för fel då som gör att en bil på 3-5 år inte går igenom besiktningen?

Jag hävdar att bristfällig kontroll från fabrik gör att många Teslor åker runt med felaktigt inställda halvljus och dimljus.

Vad är det annars för fel som bilbesiktningen slår ner på? Bromsar, hjulupphängning? Lär ju knappast vara särskilt vanligt ens på Tesla. Avgasvärden är väl en sak som kan störa på fossilbilar men det är ju inte aktuellt på en elbil…

Jag har varit med på Tesla-forum och FB-grupper i åratal. Den uppfattning jag fått är att Model 3 och Y är helt ok.

På gamla S och X har det varit mer fel. Jag har haft en hel del fel men inget som påverkar bilbesiktningen. Ja förutom dimljuset då vid första besiktningen.

Var hittar du den listan?
Vad jag kunde se så är det vanligaste felet huvudstrålkastare.

Det är väl ungefär vad @Hogan hävdat efter att ha kört den som taxi

1 gillning

Även om Tesla är äldre så såldes väldigt få bilar i början. Det var först när Model 3 kom som det tog fart på riktigt. Model S och X är helt enkelt för dyra.

Och det är säkert även när massproduceringen startade som kvalitetsproblemen uppkom, brukar vara så.

Men det intressanta hade ju varit att se resultatet av 3-års besiktning enbart.