Den stora biltråden

Det är dubbla kretsar på bilar sedan 90-talet(?). Vänster fram ingår i samma krets som höger bak, höger fram ingår i samma krets som vänster bak. Om du inte bryr dig om Greta och undviker att bromsa i onödan borde det inte vara några problem att ta sig till verkstaden, men det beror så klart på hur mycket det läcker. Om det droppar utan tryck i systemet (du trycker på bromspedalen) tycker jag att du ska ta bilen på kärra eller ta den på bärgare.

Och är det en manuell bil brukar vanligtvis bromsvätskebehållaren förse kopplingspedalen med vätska också, då kan det bli lite otrevligt om du inte kan växla då det är kopplingen som blir påverkad först om det blir läckage i bromssystemet och nivån blir låg i behållaren.

Kör med automat så det får köras lungt

Håller med.

Egon

Myt. En sak är säker, jag servar dyrare bil oftare då man vill hålla värdet uppe. Efter viss ålder på bilen blir man inte lika kinkig längre.
Men visst, om man håller gamla bilen i nyskick så kan jag hålla med.

… köpte jag min fjärde bil …

2 gillningar

En vardagsbil, en helgbil, en finbil och en terrängbil ?

Jag har bara ägt

Renault 20 TS årsmodell 1979
Audi 80 LS årsmodell 1978
Volvo 460 S årsmodell 1995
Volvo 245 årsmodell 1990
Saab 9.5 årsmodell 2001
Ford Mondeo årsmodell 2012
Volvo V60 årsmodell 2015
Volvo V60 årsmodell 2018

samt veteranerna

Renault 20 LS årsmodell 1976
Opel Kadett Sport årsmodell 1969

kan flyttas till biltråden om så önskas

3 av dom rullar med verktyg i. Men det är fortfarande min firma.

1 gillning

Sunda hastigheter. På riktigt.

3 gillningar

Börjar bli dags att byta förmånsbil.
Id4 idag och har väl varit mer än nöjd med det mesta. Alternativ?
(Tesla går bort pga. ideologiska orsaker.)

Förmånsvärde och prisbasbelopp ger en viss begränsning men Id7 bör vara max.
Förslag?

Egon

Kika om pengarna räcker.

Köra i Italien är kul. De där hastigheterna är mer lägstavärden.

Ahh en riktig hantverkare bil

Jag har en fortkörningsbot från Italien… Så helt riskfritt är det inte. :grimacing:

Min ex-svärföräldrar sa en gång att de syns direkt när det är jag som kommer med bilen. På körstilen. Snabbt och liksom ryckigt tydligen.

Känner definitivt att jag har tempot i kroppen även för körning i Sydeuropa. :smile:

Finns det någonstans utom Nullarbor plain, där man kan gasa på rejält utan större risk för krasch eller böter?
Autobahn är kanske för “tätbefolkad” för 280 km/h, numera?

Nej då. Viss tider på vissa sträckor går det bra.

1 gillning

P4 Business Edition

Ligger nog för högt men ”vill ha” tickar den in på.
Grejen för mig är att standard 7.5 basbelopp ger för lite svängrum. Ekonomiskt sett, då bil finns i mitt avtal, så kostar fossilbil mer totalt eftersom företaget får betala bränslet. Att jag sen får förmånsskatt på det, gagnar varken mig eller företaget ekonomiskt.

Så… min Id4 landade på 11,nåt basbelopp och det är där jag letar.
Förmånsbeskattningen på ca. 650k fossilbil vs hel-el är ju astronomisk i skillnad. Ligger på drygt 4500 idag och en Id7 ligger runt 5000. Vad en fossilbil kostar vågar jag knappt titta på.

Egon

692 000 inkl alla paket och ett förmånsvärde nån krona under 6000.

Ett Pbb är 60 000 så P4 är 11,5 typ.

722 000, dvs 12Pbb om du vill ha den fyrhjulsdrivna versionen.

P4 is the shit :heart: