Den stora biltråden

Vi får införa amerikansk storlek på rutorna.
Anledningen till mitt hat är när jag knappt kom in i min bil på stormarknadsparkeringen.
Pickupen stod inte där när parkerade.

I Spanien kan folk köra bil. Skyltarna är mest ett förslag, du kan köra på 0.5 promille men folk är uppmärksamma och förutsägbara.

Bilden är på vårt parkeringsgarage där en 745 knappt kunnat svänga rum.

Familjeparkering!
Mig veterligt så äger stormarknaden ofta parkeringen och därmed så är ”regler” ofta bara rekommendationer.

Egon

Ja det fattar jag väl. :wink:

Men i USA har de sina tailgate parties och 0,8 promilles gräns. 0,8 är en rätt rejäl salongsberusning.

Framförallt runt Stockholm har jag märkt. Vet inte var du bor?

Uppsala
Tydligen ett storstadsfenomen

Ja jag bor ju också i Uppsala men så många är det väl inte här? Åker man in mot Stockholm och runt där så tycker jag det känns vanligare.

Är väl inget jag har funderat jättemycket över dock om jag ska vara ärlig. :grinning:

Inte särskilt vanliga här vid kusten i norr. En och annan RAM finns det men F150 och liknande är ganska sällsynta. Drar man västerut är stora pickisar något vanligare. Fyrhjulsdrift och skotern på flaket.

Been there, done that. :pensive:

Egon

Bes av Vitaran idag:). Bilen är i osedvanligt gott skick enligt bes mannen.
Värde minskning sedans inköp ca 9kr/mil.( Räknar då på att bilen skulle vara skrot o värde 0)
Vanligt underhåll+ en uppsättning vinterdäck.
Nöjd.

… förutom att du behöver kånka runt i en vitara då? :wink:

Egon

1 gillning

Ahhh tänker mer katching o slantar över till årets golfresa…

Absolut och to each his own.
Har inga problem med det.

Det har ju dock redan dryftats i tråden att en skrotbil är det bästa ägandet avs. värdeminskning så… det rimmar illa när det presenteras siffror på din bevekelsegrund.

Min värdeminskning är inte en minskning alls utan en ökning med ca. 3000:-/månad (36 000/år) dvs. det är *9spänn rakt ner i plånboken/mil.
Kör ingen skrotbil. :wink:

Egon

Fantastiskt! Du har knäckt koden och tjänar pengar på att äga och köra bil. :roll_eyes:

Att du inte såg ironin är föga förvånande. :roll_eyes:
Men ja, jag drar in mer cash vs min förra anställning pga. att de står med bil.
Visserligen betalar jag skatt för det men den uppgår inte till mer än 1/3-del av vad bilen skulle kostat mig. Det har jag gjort i snart 7år …

Egon

Det blir inte ironi bara för att man lägger till en smiley.

Absolut inte men samtidigt var det ett iofs korrekt (ber. på vilken logik man nyttjar) men även väldigt absurt påstående från min sida.
My bad.

Egon

Kapital kostnaden är där oavsett vad som köpes privat.
Visar endast att för mig är det helt klart “bäst” att köra äldre bilar då de betalas med skattade medel.
Och så är det säkerligen för de flesta.

Om man betalar med skattade stålar så är det definitivt så. Man får en hel del rep o service för motsvarande värdeminskningen hos en ny bil. Hur mycket äldre, är mest en fråga om tycke och smak jfr hur problemfritt ägande man vill ha.

hmm bromsröret sprack när jag kom gem från semestern☹️ den skall in på service i mörra blkr bara köra 4mil med reducerad bromsverkan har för mig att om ett bromsrör går av så reduceras bro sverkan 50% då det oftast är X system alltså det går att bromsa lite?