Jodå, det var mycket oljekraft då. Riktigt mycket!
Och, nej, vi blir inte utan el. Men vad blir priset på elen om “ingen” i Europa vill köra oljekraftverk alls?
TV kördes inte hela nätterna men någon, eller ett par, timmar till. Jag tror de oftast slutade 01:00 men en del specialsändningar, typ “Peters Rockpalast” tittade vi på nattetid.
Jag är mest nyfiken på vad myndigheterna kommer hitta på. Jag har ingen siffra på hur mycket “överskottsel” vi har. Och ingen siffra på hur mycket andra länder skulle vilja ha om oljan stryps rejält. Vad blir priset på elen då ifall det inte riktigt räcker till? Kommer kanske solpaneler på hus få användas maximalt för att trycka in överskott i elsystemet? Kommer den som har solpanel och elbil tillåtas ladda sin egen bil?
Det som hänt sedan förra oljekrisen är att vi har massor med privata aktörer. Ger dessa en fördel eller kommer det bli svårare att skapa en lösning?
Oljekraftverk används inte till baskraft i Europa längre i princip. De oljekraftverk som finns kvar används som topp- och reservkraft.
Det som däremot spelar roll är väl den där jäkla gasen som stora delar av Europa är beroende av. Den som höjde priserna senast när gasen från Ryssland försvann/minskade.
Du jobbar hårt för att dra med elbilarna i fallet ser jag. Men vi har ingen elbrist på det sättet. Efterfrågan minskas med högre pris och först när priset slår i maxtaket så måste vi införa rullande elavbrott.
Jag försöker förstå hur oljekrisen kan påverka oss. På 70-talet var olja ett av få alternativ för värme, transporter och elförsörjning. Nu finns många alternativ men det finns fortfarande en rädsla för en ransonering pga oljebrist/oljeprishöjning. Rädslan kan inte bara bero på omtanke om dem som kör fossilfordon.
Om risken finns att man inte alls vill använda oljekraftverk som reserv (för att man har för dålig tillgång på olja) vad gör man då? Vilka brister kan uppstå då? Vilka styrmedel kommer myndigheter i Sverige/Europa/världen ta till?
På lång sikt är det kanske bra att få en brist på olja. Då kan beslut tas att alternativ ska användas/vidareutvecklas. Kanske till och med (ny) gruvverksamhet för Uranbrytning i Sverige?
Varit för att fira morsans 70-årsdag lite i förväg och gasade glatt ner med mina 374km till godo. Tog en omväg kring Ängelholm och körde förbi utanför Koenigsegg o kika lite men såg ingen …
På vägen hem behövde jag 155km och hade 170 till godo. 15km marginal.
Nu när jag svängde in på svängstabacken hemmavid hade jag 23km kvar i “tanken” efter att legat på skyltad hastighet eller strax under hela vägen i eco-läge.
Härligt när teknik är på ens sida ändå.
Sen blev det direkt laddning när jag kom hem förstås inte bra att köra så lite laddning i batteriet men … man får väl testa.
Har det växt fram språk och beteenden kopplade till elbilsägande?
Om man till exempel åker och hälsar på nån och sover över natt, frågar man då typ om man får ”sladda” sin bil, och har det växt fram kutymer runt det och annat? Är elbil lite en kulturskapare?
Jag brukar inte sova över hos folk men jag personligen skulle aldrig fråga. Det är en sån grej som får erbjudas isf. Behövs även någon form av trefas för att det ska vara värt det. Dvs i praktiken nån som själv har elbil.
Laddar på trefashandske hos mina föräldrar men det är en gård…
Jag kan inte riktigt komma på vad som skiljer förutom att man gärna vill styra naturliga pauser till samma tidpunkt som när batteriet behöver laddas. Fast återigen, det är egentligen bara när vi åkt till Spanien eller Italien som det ens varit en grej. Ner till Skåne kräver visserligen ett stopp också men det blir naturligt att det är ungefär halvvägs.
Inte bil men underhåll är underhåll. Mer saker man äger mer äger sakerna din meningslösa tid…
Oljan ska bytas efter 100h silen ska inspekteras.
Lite petig att komma åt.Dock enkel bonna mek.
Har bytt olja var 30h, basic 20/30 mineral.
När nu mellersta-östern konflikten verkar dra ut på tiden funderar jag på att tidigarelägga köp av nyare bil. Planen var annars att invänta eventuella feta bidrag till elbilsköpare efter höstens val.
I vanlig ordning sätter jag alltid upp en ekonomisk modell och för elbilar blir det att studera värdeminskningen. Gissningsvis planar minskningen ut efter 3-5 år vilket betyder att det är den ålderskategorin jag kommer att söka i.
Vad har ni för rekommendationer ?
Skapligt stor, nu ska ju både golfklubbor och hund få plats.
Den får inte vara för låg då jag kör en hel del på eländiga vägar.
Har ingen specifik budget men jag är född snål så mer än 350K kommer jag nog inte att lägga på bilköpet.
Det finns tre “syskon”. Samma bil under skalet, och det är Audi Q4 e-tron, VW ID.4 och Skoda Enyaq. Där tror jag faktiskt att Skodan har det bästa ryktet. Störst utrymmen, finaste interiören osv. Tror den är tystare än de andra två också.
Jag har dock aldrig kört nån själv. Men hade nog själv valt en Enyaq om jag inte haft ett företag att leasa på.