Den stora biltråden

Jag tror jag missförstod, antog frågan gällde den främre bilen.

Givetvis

Jag tror att numera gäller bara blinka ut. Inte blinka dit du ska.

3 gillningar

Blinka vid filbyte

1 gillning

I flerfilig rondell? Ja det håller jag med om.

Men när det gäller att blinka vänster i rondell så vet jag att det inte är något krav.
Vissa rekommenderar att göra det ändå men jag har också sett rekommendationer att inte göra det pga att det mest förvirrar andra trafikanter.
Själv blinkar jag alltid vänster när jag ska till vänster i rondell. ( cirkulationsplats)

Ut ur rondell är oxå filbyte

Spelar ju ingen roll eftersom regeln är att blinka ut ur rondell.

Kan som den på forumet med klart senast genomgången körkortsutbildning stötta Seve här, alltid blinkning ur rondell och blinkning vänster uppmuntrades enligt körskolan.

3 gillningar

En rondell är kontinuerlig fortsättning på den/de filer som går in till rondellen. Filerna går alltså runt men inte ut ur rondellen.

Blinka ut eftersom det är filbyte.
Blinka vid filbyte i rondell.

Det är vettigt att även blinka och indikera fortsatt körning i rondellen.

Eller?

1 gillning

När jag tog körkort 1995 så fick vi lära oss att se rondellen som en korsning. Skulle man vänster så blinkade man vänster, skulle man höger så blinkade man höger och skulle man rakt fram så blinkade man intr alls. Tror dock man skulle blinka höger ut ur rondellen.

Därefter har man ändrat rondellen från korsning till väg. Dvs att rondellen är en bit väg som vilken annan som helst, bara det att det är en kontinuerlig vänsterkurva. Då ska man enligt det tankesättet enbart blinka ut ur rondellen eftersom man aldrig svänger av vänster. (Man blinkar ju inte i en vänsterkurva)

Ett tag var det till och med så att man kuggade uppkörningen om man blinkade vänster in i rondellen men på senare år så är det tillåtet men inte uppmuntrat.

Jag kör som jag blivit lärd och blinkar vänster in i rondellen om jag ska vänster. Det sitter i ryggmärgen och jag tycker att det blir tydligare.

2 gillningar

Det blir tydligare.

Precis vad jag syftade till (not. jag måste kanske vara tydligare när jag skriver).

Egon

1 gillning

Håller med, det underlättar för andra förare

1 gillning

Utan att gå in på detaljern.

Om man tänker sig in i medtrafikantens situation i diverse läge blir bilkörningen tydlig och smidig. Gäller givetvis i rondeller också.

2 gillningar

Just så!

Nä. Den vet inte om du boxerar mer än throttle position lufttemp kontra hastighet. Blir som konstant backe uppför skulle jag tro. På äldre 4växlade automater sa man kör på 3an så den inte växlad till överväxel.

1 gillning

Så har statistik kommit rörande sveriges bilar för 2025.
Genomsnittsåldern har ökat under 2025, från 11,8 år till 12,1år

2019 var genomsnittsåldern 10år.

En förklaring är att bilfirmorna får mer betalt när de säljer några år gamla bilar utomlands.

Kom ner till Gotland så får du se gamla bilar i bruk, kanske inte i bruksskick men i bruk.

Gotland eller Kuba.. Same same? :grin:

1 gillning