Den stora biltråden

Elbil borde vara som klippt och skuren för att dra last. Massor av vridmoment och bra varvtalskontroll. Kanske finns ett speciellt dra last-läge också?

Men även som dragbil är det en del att tänka på. Inte motorbromsa exempelvis.

Det är bilen som bogseras som sköter broms…

Egon

Alltså. Båda bilarna behöver ju sköta bromsandet. Just sayin…

Precis så resonerade vi.
Tankat 4 ggr på 9 månader med min cupra å har halv tank nu.
1340 mil körda 130 liter bensin förbrukad.
123km räckvidd vid optimala förutsättningar och allt avstängd.
Säger 110km på sommaren samt kanske 80km nu vid -10.

1 gillning

Så länge inte den bogserande bilen får anledning att bromsa för något…

Då har vi ju gått utanför normalt bogserings-mode dvs. det du skrev om och jag sedan kommenterade…. Så vad har detta lilla instick med saken att göra?

Obs, det var en retorisk fråga.

Egon

Redogör härva för mig vad som är normal bogsering

Fjantig Quiz. Om man vet man har en bil framför sig som saktar ner till 80 på mätaren kör man om bilen vid nästa fartkamera i 95 på mätaren … rätt roligt faktiskt.

Sen tror jag alla säger att dom skrapar rutorna innan dom startar bilen men när dom själva står där i -10 drar dom alltid igång bilen först. Annars immar det ju dessutom igen när man hoppar in i bilen sen och är en än värre trafikfara än om man släpper ut nåra CO2 för mycket.

Men det är väl i vanlig ordning gjort för att skapa klick. Men den var väl fejk den med.

1 gillning

Givetvis startar man bilen först. Lilla bensinaren tar det minst en kvart innan rutorna ens GÅR att skrapa. Dieseln skulle nog ta en timme.

Knäppt. Förutom elbilen har jag ju bara dieseln och det tar inte en timme innan värmen börjar gå i den. Startar den när jag börjar rengöra och plocka ihop grejerna och så är den varm tills man sätter sig och åker hem 5-10 minuter senare. Den har visserligen motorvärmare… den kanske drar igång direkt vid uppstart det är oklart.

@Vattenmannen Skulle gissa att bogseringsläge på en automat gör att du ligger på en växel lägre då om man inte har en oljekylare går oljan varm och transmissionen skär. Jag har nämligen varit med om exakt detta på min första bil. Så kör på en växel lägre på manuellt läge så löser det sig.

I övrigt borde elbil vara solklart bästa att dra med. Diesel tvåa, bensin trea.

44%

Du kan ju det där med kraftlinan i bilar… tror du det är nåt mer bilen gör än växlar lägre vid speciellt bogseringsläge?

Intressant att 76% svarade att dom kollar i backspegeln och lägger sig lite extra långt till höger för att underlätta omkörningen på fråga 1.
Enligt informationen man fick var det ingen omkörning på gång.

Själv släpper jag gasen och bromsar in kraftigt för att undvika att köra på älgen som springer över vägen.

Kan man inte ha bättre frågor och svarsalternativ???

2 gillningar

Det är skillnad på -20 och stenhård is…

1 gillning

Är det inte obligatoriskt med motorvärmare där uppe förresten?

Givetvis, men om det är -25 så behöver man köra värmaren 24/7 för att ha “skrapbara” rutor. Om bensinaren står uta utan värmare så brukar det behövas ett par timmar värmare (MVK) plus 15 minuter tomgång. Sedan kan man skrapa och rulla iväg.

1 gillning

När det pratas om bogseringsläge på en automat antar jag att det handlar om den mekaniska spärren som sitter på sidan av lådan som gör att den “frirullar”, att bogsera en automatbil utan göra detta kommer medföra att det inte finns tillräckligt bra oljeförsörjning i växellådan.

Däremot att bogsera med en automatbil är hur lugnt som helst och kräver inget bogseringsläge.

2 gillningar