Visst är det märkligt att vi inte skulle kunna ha kvar våra egna regler. Det gick ju bra tidigare att ha egna ljusregler. Att sedan tyskar, med flera, vänligt påpekade att vi glömt stänga av lyset på dagen när man var där, fick man väl bara acceptera.
Jag trodde de nya reglerna skulle ändra detta men det är bara en justering av reglerna (klippt från Teknikens Värld):
Enligt det nya reglementet måste alla bilar som typgodkänns i EU från och med den 22 september 2024 ha DRL-varselljus och bakre positionsljus aktiverade samtidigt – även när ljusförhållandet är bra. Vid en ljusstyrka på 7 000 lux, som motsvarar dagsljus en molnig dag, eller mindre måste ljuskombinationen vara aktiv. En normalt ljus dag har en belysningsstyrka på ungefär 10 000 lux.
Fast jag hade ju trott att de “nya” reglerna skulle innebära “alltid” på. Inte “alltid när det är skumt”. Med moderna LED-ljus drar de ju ingen ström så det finns ingen anledning att ha dem släckta när man kör.
+1
Jag trodde i min enfald att det fanns rätt och fel enl. artikelförfattaren. Att redovisa vad folk svarat är inget facit alls. Tvärtom i dagens ”tycka-samhälle”.
Enda någorlunda intressanta frågeställningen var den om blinkning i rondell. Seglivad gammal tråd härinne. Kanske läge att dra upp den igen eftersom…
Numera gäller blinka dit du ska och blinka ut. Precis så som många av oss framförde som ett rimligt förslag oavsett vad lagar säger mht. ”det skadar inte att vara tydlig”.
Även jag fick 44%. Jag saknar dock (som vanligt) realistiska alternativ.
Bilen som en igloo? Händer inte.
Vinterkörning? Inte f-n behöver man kolla nåt särskilt om man skall köra i staden. Inte ens om det är -30 grader. Spolarvätskan kollar man definitivt inte för den använder man inte om det är kallt på riktigt. Skall man ut på vischan räcker det inte med de alternativ man fick välja mellan.
Många fossilbilar kan behöva lite specialhantering när de skall bogseras. Har man automatlåda så behöver man lägga den i bogseringsläge (om man vill slippa dyra reparationer).