Den stora biltråden

Visst är det märkligt att vi inte skulle kunna ha kvar våra egna regler. Det gick ju bra tidigare att ha egna ljusregler. Att sedan tyskar, med flera, vänligt påpekade att vi glömt stänga av lyset på dagen när man var där, fick man väl bara acceptera.

Jag trodde de nya reglerna skulle ändra detta men det är bara en justering av reglerna (klippt från Teknikens Värld):

Enligt det nya reglementet måste alla bilar som typgodkänns i EU från och med den 22 september 2024 ha DRL-varselljus och bakre positionsljus aktiverade samtidigt – även när ljusförhållandet är bra. Vid en ljusstyrka på 7 000 lux, som motsvarar dagsljus en molnig dag, eller mindre måste ljuskombinationen vara aktiv. En normalt ljus dag har en belysningsstyrka på ungefär 10 000 lux.

Varselljus bak duger fint. Även fram är det ok så länge automatiken funkar för “halvljus”.

Fast jag hade ju trott att de “nya” reglerna skulle innebära “alltid” på. Inte “alltid när det är skumt”. Med moderna LED-ljus drar de ju ingen ström så det finns ingen anledning att ha dem släckta när man kör.

Det kan man tycka men det finns säkert lite bilpolitik där i besluten också. Det är i alla fall ett steg i rätt riktning, tycker jag.

1 gillning

https://www.youtube.com/shorts/EWqaJQReBxA

Calllum på Retro Power som bygger om gamla klassiska bilar gör det hela om elbilar kristallklart tycker jag.

Dagens bil-trivia : Mercedes hade aldrig nån Mercedes.

Stöttes på under random-surfning. Hon till och med tiggde på gatorna.

Väldigt många frågor som för mig var hypotetiska. Tror jag var i majoriteten på alla frågor dock.

+1
Jag trodde i min enfald att det fanns rätt och fel enl. artikelförfattaren. Att redovisa vad folk svarat är inget facit alls. Tvärtom i dagens ”tycka-samhälle”.

Enda någorlunda intressanta frågeställningen var den om blinkning i rondell. Seglivad gammal tråd härinne. Kanske läge att dra upp den igen eftersom…
Numera gäller blinka dit du ska och blinka ut. Precis så som många av oss framförde som ett rimligt förslag oavsett vad lagar säger mht. ”det skadar inte att vara tydlig”.

Egon

Jag fick det här av Collin.

Ett sånt där mediatest som ger klick men som inte säger ett smack om hur du är som bilförare.

Som är kul att göra.

1 gillning

Jag fick 44%. Antar att jag svarade fel på att man ska starta motorn innan man skrapar rutorna. :laughing:

Säkert även att jag inte har handskar, bogserlina osv i bilen på vintern… men i övrigt tycker jag inte att jag avvek från det rimliga.

På ämnet. Hur är det med bogsering och elbil? Kan dom dra, kan dom dras?

Även jag fick 44%. Jag saknar dock (som vanligt) realistiska alternativ.
Bilen som en igloo? Händer inte.
Vinterkörning? Inte f-n behöver man kolla nåt särskilt om man skall köra i staden. Inte ens om det är -30 grader. Spolarvätskan kollar man definitivt inte för den använder man inte om det är kallt på riktigt. Skall man ut på vischan räcker det inte med de alternativ man fick välja mellan.

Ett töntigt klickjagartest, helt enkelt. :wink:

1 gillning

Vet inte. Jag har aldrig behövt bogsering sen jag fick mitt körkort 1995. Det är en risk jag får ta… :grinning_face_with_smiling_eyes:

Tänkte mest om man själv som fossilare behöver hjälp. Så du inte tror att frågan är vinklad.

Ja nu har jag ju dragkrok iaf. Får dra 2500 kg tror jag. Men jag körde ju själv fossilbil mellan 1995 och 2017.

Intressant ändå. För när man drar/bogserar tungt med manuellt växlad bil så är det ju en viss typ av körning.

Många fossilbilar kan behöva lite specialhantering när de skall bogseras. Har man automatlåda så behöver man lägga den i bogseringsläge (om man vill slippa dyra reparationer).