Den stora biltråden

Nu är det här ingen absolut sanning men bättre än magkänsla torde det vara. :slight_smile:

Sanning på vad… räckviddsförlust?

Egon

Förlåt, men är det inte den här artikeln vi diskuterar?

Nej. Bara indirekt.

Jag undrade varför man felaktigt använder räckvidd på vintern som ett argument för att ”lura” (enl. Mig) folk till att tro en massa om elbilars effektivitet. Energin som går in i batteriet försvinner inte. Den drar vara marginellt mer/mil.

Egon

Ny LED-driver för “Angel eyes”. Ser ut som att jag får plocka fram Dremel och polera plexistången. Den har blivit lite bränd i änden när gamla driver pajade, och det ger en aningen påverkad färgtemperatur och ljusstyrka. Ett fall för april, när man kan vara utomhus och joxa.
Tips för delar till BMW: hubauer.de. De har allt.

Räknade i förrgår när jag körde hem från jobbet. Från utfarten ur Norra länken fram till Fredhällstunneln på Essingeleden, en sträcka på några kilometer, såg jag 48 olika bilar som alla körde utan baklyse.

Bisarrt.

Körde förbi Bylunds och kikade på nya Kia-vanen som kommer. Den finns just nu bara i denna kortare modell men framåt sommaren kommer den i L3H1 och L3H2 och kommer definitivt ligga på radarn vid nästa firmabilsköp. Den har V2L med ett 16A 240V uttag bak som kan vara mycket praktiskt och även värme när den står parkerad vilket är bra för pälsraketen. Denna modell ca 450,000 utrustad. En nackdel är lastvikten på max 750kg men med tre bilar i parken är det hanterbart. Oklart vad nästa modell får lyfta men blir intressant att kika på. 1250kg vore drömmen.

Byte av firmabil på tapeten om ett år möjligtvis.

Det snackas om att kunna söka dispans för elbilars lastvikt då batteriet väger så mycket. Får se hur det blir med det.

1 gillning

Den där EU-grejen om bakljus är så uselt dålig. Ett paradexempel på när politiker inte förmått tänka igenom potentiella konsekvenser.
Mitt LED-byte är för varselljusen fram häger sida och de har hela tiden funkat om än med lite dassig färg/styrka.

Ny firmaskåpis?

Nej kikade bara, uppdaterar text.

Dum fråga, men drivern lär väl knappast åldras? Lär väl bara vara LED som brinner ut isåfall? Är det ett paket?

Tänk på att alla dessa bilister är klimathjältar.
Släckta bakljus kan spara mellan 0,001-0,005 liter/mil.

På ett helt år kan det bli 1-5 liter bränsle om man räknar på en körsträcka av 1000 mil.

Och när jag googlade fram detta fick jag även bevis på att betygssystemet bör ändras eftersom Googles AI verkar ha fått godkänt betyg i matematik trots att den inte ens tagit sig igenom lågstadiematematiken.

  • Bränsleeffekt: Tända bakljus kan öka bränsleförbrukningen med ungefär 0,001–0,005 liter per mil.
  • Sammanhang: Det krävs alltså 1000–5000 mil för att det ska gå åt en liter extra bränsle för att ha tända bakljus. Det är en mycket liten kostnad, men det påverkar fordonsparkens totala utsläpp.

Korrekt uträkning med den uppgivna besparingen per mil är 200-1000 mil för att det ska gå åt 1 liter bränsle.

Sen att min hjärna reagerar på såna detaljer kan inte jag rå för. :sweat_smile:

2 gillningar

Jag såg den på stan häromdagen.

Förlåt men den är gräsligt full…

Ja. LED:en pajat. Ja, det är en enhet till två LED till två Angel Eyes som det är på var sida (vä, hö). Enheten består av driver, två (eg fyra) LED, “chassi” med kylfläns.

Inga bakljus-grejen är helt vrickad.
Också en tveksam grej: Inga stänkskydd bak.
Hur påverkar det bränsleförbrukningen? Gärna matchat mot hur det påverkar förbrukning av spolarvätska, vindrutors livslängd, möjligen trafiksäkerhet mht siktproblem, …

Spelar ingen roll det är det praktiska som står i första rummet oavsett.

Det är troligen därför jag inte är politiker.
Någon gång under uppväxten utrustades jag med lite sunt förnuft.

Fast kör man tillräckligt fort gör inte bakljus så mycket nytta eftersom ingen kommer hinna köra in i en bakifrån. :wink:

Fick upp ett gammalt minne. Precis så nördig är man.

1 gillning

Inte ok!

1 gillning

2011 i november har jag var nåt kort av. Nånstans