Den stora biltråden

Det visste du redan när han sa “Mercedes”.

Jag mår som en prins i min mini cooper. Tog den till tjockhult i somras med dottern. Inga problem men… tänk om den hade haft enpetare, filhållning och kanske pilot när jag behövde byta snus. Sen hade det varit nice med adaptiv farthållare också… och sen el så jag hade sluppit ”brummet”.

Samma bil men bara såååå mycket bättre… på allt. Och det är där det går helt snett i tanken för många.

Egon

1 gillning

Ironiskt nog är laddningshastigheten beroende av storleken. Ett större batteri laddar i absoluta tal snabbare (tänk att alla batterier av samma typ tar lika lång tid att ladda procentuellt).

Det som behövs för att avlasta laddare är inte bara snabbare laddning utan även längre räckvidd. När du får de här nya bilarna med 60+ mils räckvidd på motorväg så minskar behovet av laddning på resan till ett minimum. Är inte så många som är tokiga nog att köra längre än så på en dag.

Det skiljer ca 10% i vikt mellan elbil och bensinbil. Eller runt 200kg då. Det är en hel del men den allmänna utvecklingen har också gått mot tyngre bilar. En bensindriven 5-serie kan väga 2,1 ton. (En Volvo 740 vägde från 1350 upp till ca 1500 kg) En BMW M2 vägde ca 1550 kg när den kom (manuell låda) och de nya väger 1700-1800 kg. Så trenden är tydlig oavsett.

Det skiljer egentligen mer mellan en låg kombi och en SUV av liknande innerstorlek. Så låg vikt är inget som verkar prioriteras i övrigt.

Det behövs inga speciella däck egentligen. Det är bara att det ska klara tyngden. Vissa däck marknadsförs som elbilsdäck då de ska rulla lite lättare osv.

Man kan styra utmärkt med låren.

2 gillningar

På förekommen anledning blir det troligen ingen uppdatering av sambons Mini.
Så… nu kommer jag snart behöva något lagom beg. Jag tänker plug-in och bmw… vad ska man tänka på?

Egon

Storlek, räckvidd, 4wd, bensinmotor, pris?

Vilken var den förekomna anledningen? Jag tycker Mini är rätt så exakt det man tror dom skall vara… för små? :smiley:

Dem biten? Du har väl en annan bil för långfärd?

#arbetsplatsproblematik.
Förmånsbilen ryker inom kort och eftersom en ny anställning knappt har tänkts på, så vet jag inte hur det går med den biten.

Mini har bara countryman som plug-in. Gillar inte den. Jag tänker något i stil med 3-5år gammal bil (plug in). Om jag sen landar nytt jobb med förmånsbil så lägger jag över den på tanten eller byter in båda bilar.
Eftersom Mini gillas starkt tänker jag bmw. ”Samma” bil.

Egon

Bensin plug-in. Kombi. Inte v90-storlek. Kör ju EC40 idag och det är ok. Större behövs inte. Under 300K kanske t.o.m. närmare 200K.

Egon

BMW G21 320e/330e borde vara lämplig, 2L radfyra B48 som är kanonbra och en elmotor på det.

Jag har levt med en Passat GTE i snart 6 år och knappa 10000 mil. Först som 3 års leas och sedan ägd med serviceavtal. Funkat bra tycker jag med en räckvidd med el på 3 mil vintertid, 4 mil sommarhalvåret( vesterby ToR). Rymlig och relativt bränslesnål även på bensin. Med vårat körmönster så går den nästan bara på el förutom långreser till golf eller snö. Funderar på att byta ut den till en ren ellösning och har blivit erbjuden runt 200’ för den(köpte den för ca 250 för snart 3 år sedan).

Tack. Vad tycker vi om 225e och x1 i jämförelse?

Egon

Så gammal är du väl inte att en 225e är tänkbart? :smiley:

Vill du ha en PHEV X1 så får du kolla på 2021 och framåt. Förbränningsmotorn heter B38 (3-cylindrig) och är en “halv” B58 (6-cylindrig) som är en väldigt fin motor som har blivit lovordad i flera år, precis som B48. Har inte kört en så pass ny X1 själv men då det handlar om en G-serie bör den vara snarlik som farsans X3 om än lite mindre påkostad interiör. Farsans X3 är riktigt trevlig på alla sätt och vis tycker jag, dock en 2L diesel med 8-stegad automat så drivlinan är inte jämförbar på så sätt.

Ok, blir utan bil på måndag. Inget jobb (än) att släpa mig till så jag kan skjutsa tanten till hennes jobb. Ingen riktig panik alltså, men ändå.

Bmw 330e :white_check_mark:.
3-6mil på el. Funkar ok. Liiite stor tänker jag.. men inte v90-skepp. Finns många 330e att titta på och så nytt som till face-lift (2024?) kommer jag nog inte.

Vad ska jag tänka på. Vill ha rattvärme o drag. Gärna filhållning och adaptiv farthållare men utöver det finns inget ”villhöver”. Peka gärna med rak arm mot vad de olika modellerna ger för fördelar. Tack.

Egon

Skoda Superb IV
10ish mil på sommaren

Nyare modell då… dvs. samma på nyare 330. Gamla… same same. Tyvärr mer än jag vill lägga ut.

Egon

Den finns på radarn

Pluslåst, men det fanns en sammanfattning.

Den som retar sig på, hittar problem med, eller tänker naivt om räckvidd .. har inte tänkt klart. Det har aldrig varit någon hemlighet att batterier fungerar sämre vid kyla.

Det som är viktigt att veta är att även när effektiviteten i batteriet försämras så går det åt båda hållen. Man får i mindre energi och därmed ut mindre. Energin försvinner inte på nåt magiskt sätt.
Det är på inget sätt jämförbart med degradering (eller vinterkörning) i en förbränningsmotor.

Egon

1 gillning

Därför man köper en elbil med dubbla rangen mot vad man minst behöver. Därför jag kollar på minst 200km range på firmabil . Dom börjar komma med 300 nu vilket är precis lagom för säkert 90 procent av hela byggsvängen.

1 gillning