Lyxen och/eller omställningen man gör när man byter till elbil ter sig olika. Det enda man med säkerhet kan säga är att fossilbil-patrasket blir mer kreativa i sitt belackande. Lite som att skratta åt någon som har svårt att välja mellan alla sina designersydda kavajer när man själv bara har en gammal fleece att dra på sig.
Jag tror hybrider gör mycket badwill för elbilar hos de som vill vara skeptiska. Visst tappar min bil också räckvidd. Från 60 mil till 40 mil kanske. Men då de flesta (alla!) resor är under 40 mil så märker jag helt enkelt inte av det.
Man väljer inte hybrid pga elskepticism. Man väljer hybrid pga priset på elbil.
En hybrid med 100-120 km elräckvidd skulle fixa 90% av alla dagar på bara eldrift, för oss.
Man får vikta inköpspris mot det mindre fiffiga i att ha två drivsystem.
Exakt så för oss.
Vi privatleasar en Skoda Superb IV men skulle mycket hellre ha leasat ännu en Kia EV6 men eftersom jag inte tänker jobba ett leasingkontrakt till fick det bli en privatleasad
Vad kostar en elbil i mellanklass, med 4WD och med 600+ km räckvidd (som i praktiken väl blir usla 350-400 km när det är -25)?
Vad kostar en hyrbid i mellaklass, med 4WD och med 100+ km räckvidd på el?
Säger det igen och även @Egon : jag är inte elbilskeptiker eller fossilkramare eller vad annat epitet svartvita far med.Jag konstaterar bara krasst att elbil är nutid för en del, men kanske framtiden för mig. Som det är nu uppfyller de inte mina högst personliga kriterier och behov. Det som faller mig i smaken och skapar villhöver är antagligen inte detsamma som för annan.
Tror det är lite av en pendelfråga. Den svängde åt el,automatik,pekskärm,röststyrning,veganläder🙄 o.s.v.
Hoppas och tror det kommer svänga tillbaka. Kvalitet,genuina materialval,finnesser som varken kräver uppkoppling,mjukvaruuppdatering eller månadshyra, knappar och vred istället för menyer,laddning som är snabb på riktigt,minskad totalvikt genom lättare batterier ,billigare utbytbara eller rentav servicedugliga komponenter i stort.
Låter kanske som stora krav eller rent av fantasier, kan vara så.Kanske jag ändrar mig på några punkter med tidens gång, men som det är nu finns helt enkelt inget sug alls med det tillgängliga utbudet. Även om jag starkt gillar designen på nya Audi A6 Avant e-tron..
Den bil jag har skall kunna rulla 400 km vintertid, utan minsta fundering på tanka/ladda. Annars är den inte aktuell. Att behöva stanna för att ladda var 200-250 km vore ju mördande för både snittfart och blodtryck. Därmed inte sagt att jag ofta kör så långt (kanske 20 dagar/år) men när jag gör det skall det ske utan krångel.
Nu tror jag inte manuell låda får nån renässans direkt. Eller menar du adaptiv farthållare, filhållning osv? Dels behöver du inte använda det om du inte vill och dels är det jävligt skönt på motorvägen ibland när trafiken tillåter.
Pekskärm finns där av flera bra anledningar. Det blir snabbare och lättare att skriva in adresser för navigation, bläddra bland artister och låtar på typ Spotify, få bättre överblick över olika menyval osv. Det går att göra användargränssnittet logiskt och användarvänligt istället för att strössla med en massa knappar.
Nu ska jag inte säga nåt då jag gick tillbaka till djurhud men moderna konstskinn-material är väldigt bra. De håller bättre än “riktigt skinn” och de suger inte upp om man råkar spilla. Bara att torka av.
Laddningen är tillräckligt snabb för min del. Dels snabbladdar jag nästan aldrig och dels överskattar ni behovet. Man tar sig alltså 60-80 mil på motorväg med ETT laddstopp. Det är en bra jäkla bit och nån liten bensträckare på 20-40 minuter kan man nog planera in på en sån resa.
Typiskt att du länkar till en felprissatt bil. Du får en i princip ny BMW i5 Touring med xDrive för strax över 700 tkr netto. Nej, den har inte samma räckvidd och den laddar lite långsammare men det är småsaker då den är tystare, bekvämare och känns mer solid.
Edit: Ser att det jag skrev kanske kan läsas som mer aggressivt än jag menar. Sen vet jag att jag gärna hamnar i mina egna behov. Men det tror jag alla gör. Jag hade faktiskt också exakt samma rädslor och farhågor innan jag själv tog steget.
Hastigheten på laddning är avgörande som jag ser det. Med riktigt snabb laddning ”behövs” inte stort, tungt och dyrt batteri. Då hade 25 mil räckt gott och väl tror jag. Även på längre resa. En rök å en piss sen iväg igen. Inte vara tvingad till halvtimme/timme varje gång. Med minskad laddtid frigörs ju även laddarna så det inte behövs så förbaskat många som behövs nu.
Då minskas även vikten på bilarna så vanliga däck duger.
Generellt, inte bara elbil, så är nya bilar så onödigt komplicerade så det inte är klokt. Framtiden ser inte helt ljus ut för annat än märkesverkstäder. Finns det ens en oljesticka på bränslebilar nuförtiden? Är väl ersatt av ytterligare en sensor, vad annars..
20-80% på min bil på 20 minuter. Lagom paus med hunden och röken och det laddar säkert 25 mil nu vintertid.
Vi kommer inte gå tillbaka till gammal standard på bilarna. Det kommer aldrig bli mode med banracebil på vägarna igen, det är rullande vardagsrum som gäller. Jag personligen gillar det nu på “äldre dar”. Andra gör det inte. Men då får du väl spara ihop till en m3 istället. Som för övrigt bara finns med automat.
Fel,fel,fel. M3 finns med manuell. Inte de nyaste förstås. Men där har vi m1 å m2 ist.M3 börjar lägga på hullet också förresten. Nya 3-serien är större än den borde vara.
Annars tror jag du har rätt, just nu. Mer vardagsrum än pojkrum iaf.