Den stora biltråden

Seriöst, kolla så att inget är stulet.

Just eftersom det blir lite krångligare att köra tomt så undviker man ju det på ett annat sätt. Kommer ihåg när jag körde på diesel och hoppade över mack efter mack och till sist satt där och var nervös när gissometern visade 2 km och det var 5 km kvar…

Vi vet vem hon är, jobbar som kyrkvaktmästare. Har kollat upp det. Kom körandes i kyrkans skåpbil.

Med ett lik i lasten?

Man vet aldrig.
Hon sa att hon varit på utbildning.
Dödgrävarutbildning, medtag eget lik ?

1 gillning

Det är ju inte så att batteriet är tomt när det visar 0% heller. Hur mycket som är kvar varierar från märke till märke men nån mil eller två går att köra med de flesta märken.

Batterier mår inte bra av att helt laddas ut, därför är 0% inte 0% utan något annat, på min bil är 0% egentligen 4,3% vilket tar mig 10-20km beroende på temperatur och hastighet.

Folk som inte kan planera … ska inte ha bil. Det spelar ingen roll vilket sorts energikälla bilen använder.

Att det finns en reserv handlar om att man tänkt på att även den bäste kan misslyckas. Likväl som att mjölken inte helt plötsligt blir till saltsyra eller nåt annat giftigt när den passerat ”bäst före” så är ”tanken” inte tom när mätaren visar noll. Folk som inte fattar det lyckas tydligen snika till sig lunch hos lika aningslösa andra. Att kaka söker maka kan man bara le åt. :rofl:

Egon

Tror jag körde soppatorsk bara en gång, då jag haft körkortet i nåt halvår. Fick trava några kilometer(kanske det var många minns inte, köpte en reservdunk och fyllde). Sen dess är det här med att alltid ha koll på tanken lika självklart som att skrapa rutorna vid isbildning. Antar att det gäller oavsett drivmedel.

Nog har man kört torrt ett antal gånger. Då pratar vi om sedeltankning (ett ord som nu försvinner ut SAOL)… Hade man en tjuga var det det man tankade för. Givetvis fanns alltid en reservdunk i kofferten.

Jag tror nog jag slutade “skvätta” i bensin för 40 år sen. Från den tidpunkten var det bensinkort och alltid full tank. Reservdunken försvann nog för 30 år sen. Då hade nog den legat oanvänd i bilen säkert 8-10 år.

Svårare att planera med elbil. Tar nog ett tag innan man känner bilen och dess förbrukning under varierande förhällanden.Visst ökar förbrukningen på bränslebil också vid besvärligt väder, men betydligt mer så vad det verkar med batterier.inga större problem om det finns gott om laddare den sträcka man kör, men det beror ju på var man är. Kan tänka det är ett större problem i glesbygd.
Själv har jag bara lyckats tömma tanken en gång, trots att jag är en onödig jävel som kör på ångorna så gott som varje gång. Den gången var det i Skåne ute på landet. Bönder är hyggliga prickar så fick en 2 liters pet med bensin. Räckte till macken.

Säkerligen berättat det här förut…
Vi tar inte bärgningsförsäkring när vi hyr bil i USA, man kan väl tanka…
Vid ett tillfälle skulle vi åka Highway 1 ner från San Fransisco till LA.
Vi åker runt och närmar och sträckan där de varnar för att det inte finns så många mackar så vi kollar mackar. Antingen på fel sida eller så är det kö.
Vi fortsätter neråt. Antalet mackar avtar…
Till slut åker Google fram och Maps visar hur vi ska åka dit.
Nu visar det sig att macken ligger på en armébas.
Jag åker fram till vakten, fram kommer det en annan vakt och går runt bilen med en sån där spegel som man ser under bilen med.
Jag framför mitt ärende till vakten och säger att jag inte ska in i egentlig mening, jag ska bara tanka på macken där inne.
Vakten tittar på mitt körkort och säger mycker stramt:

  • Well Mr Einarsson, I stop the traffic coming out from the base and You will make a u-turn and go back out again.
  • Men jag ska ju bara in och tanka, sedan åker jag igen.
    Vakten denna gång, lite långsammare men inte destå mindre tydligt.
  • Mr Einarsson, as I saidI stop the traffic coming out from the base and You will make a u-turn and go back out again. Any questions?

Det blev ingen tankning utan vi fick åka tillbaka till närmaste mack och jag är säger på att jag rullade på ångorna in på macken…

Högst otrevlig karl som inte gick att snacka lite med… Bössan på magen gjorde inte saken bättre.
Förb. Google som lurade in oss där

och nej, vi tog inte den försäkringen senare heller.
Jag kan meddela att i Kanada är det oxå långt mellan mackarna…

Tog en långresa sen ställde den om uppskattad förbrukning efter verklig och den stämde bättre än på en bensinbil.

Att lita på det den är en annan fråga men den slog på 5km när jag körde vidare sen. (På 155km)

Han var ju hövlig och korrekt och hjälpte till med att förenkla din U-sväng. :grin: Antagligen ville han skrika nåt annat åt dig. :wink:

Jag antar att nästa steg var att osäkra automatvapnet…

Just det, bilar. Såg Autogefühl göra en head to head review mellan BMW X5 M50i och BMW iX xDrive50. Dvs en sån som jag har.

Får erkänna att när man kommer upp på såna kärror som en X5 med V8 så skulle jag nog välja en sån om jag hade obegränsat med pengar. Men trots liknande storleksklass, prestanda och nybilspris så skiljer det 8-10 tusen i månaden i kostnad.

Det är nog exakt den debatten du är ute efter @Vattenmannen . :smiley:

Gissar att inte alla är lika akkurata kanske. De på jobbet som kör el gnäller över hur mycket kortare de kommer nu när det varit riktigt kallt å jävligt. De med hybrid allra mest. Räcker knappt till parkvärmen innan färd.:sweat_smile:

Hur länge har man suttit och skitit sammanlagt då man uppnåt 60 års ålder…

Den planerar åt dig och/eller varnar betydligt bättre än en fossilbil.

Egon