Jag är inte rädd för någon verkstad… jag betalar hellre förutsedda utgifter än oförutsedda.
Ålder före mil tänker jag definitivt men det finns gränser. Det är bara snåla/fattiga som köper bilar med många mil och sen trollar de andra om att ”den är så bra”. Det är klart att en bil håller längre än 20 000 mil… Men vem vill ha en sådan om de kan ha en som gått 0, 5 eller 10 tusen. Obs. Naturligtvis diskuterar jag i termer om samma modellbeteckning.
Jag är mest rädd över att bli stående och då jag mest kör långresor är en bil med 17000 mil inget för mig .
Har blivit stående genom åren med dålig generator två gånger, tändspole 1 gång (andra gången kunde jag köra hem på 3 cylindrar). Havererad automatlåda en gång.
I mitt fall (nu pratar vi 80-tal) var det “fattig”. I alla fall relativt sett. Jag trivdes med att köpa en bil med 1-2 år på nacken. Inte för att skryta med utan bara för att jag tyckte bilarna var så otroligt mycket bekvämare än motsvarande som var 4-5 år äldre, fast med färre mil.
Man prioriterar olika. Säljer vi vår lägenhet kan vi köpa ett gäng nya Polestar 3:or till alla i familjen. Men nu känns inte det viktigt. Vill du kalla såna som mig snål eller fattig för det så gör’t.
Oförutsedda utgifter? Service och reparation?
Själv investerar jag 3000kr per månad genom frun som snöat in helt på aktier. Skulle nåt oförutsett inträffa med bilarna är det ju redan betalt på så sätt. Snål på det viset är väl inget att skämmas för?
Jag trollar naturligtvis lite… men att snålheten bedrar visheten brukar faktiskt stämma rätt ofta.
Jag kör inte dyr bil privat. Har ofta bytt vid 12-15 år och 15-25 tusen mil. Förr fick man meka en del själv men när generator, bränslepump, kryptiska elfel och egr-ventiler visar sig fela så är det tråkigt. Eller… osäkert och därmed tråkigt. Sånt brukar komma efter 15 tusen mil.
Till viss del har du rätt. Men i mitt fall har jag numer en för jävla bra, och billig, mekaniker vilket gör att även lite större fel är överkomliga.
Så V60:n, årsmodell 2018, med 27 000 mil på nacken får nog rulla lite till. Jag har ju trots allt kört 26 800 av dem själv. Och jag kör ju så försiktigt…
Jag är precis tillbaka efter en liten utflykt till Holmgrens Bil i Nyköping. Fick med vinterhjul som visade sig vara europeiska friktionsdäck som jag nämnt tidigare. De fungerade visserligen väldigt mycket bättre än jag trodde men nu fick jag dem att köpa tillbaka den uppsättningen och så köpte jag en helt ny med Hakka dubbfria. Väldigt mycket svampigare på motorvägen men det får man väl stå ut med. De ska ju vara mycket bättre på snö och is, och framförallt i stark kyla.
Klarade ToR utan att ladda. 37 mil varav 95% motorväg där jag höll 115-120.