Den stora biltråden

Jag är inte rädd för någon verkstad… jag betalar hellre förutsedda utgifter än oförutsedda.

Ålder före mil tänker jag definitivt men det finns gränser. Det är bara snåla/fattiga som köper bilar med många mil och sen trollar de andra om att ”den är så bra”. Det är klart att en bil håller längre än 20 000 mil… Men vem vill ha en sådan om de kan ha en som gått 0, 5 eller 10 tusen. Obs. Naturligtvis diskuterar jag i termer om samma modellbeteckning.

Egon

…alt de prioriterar att lägga slantarna på annat, få har råd med att hålla “hög” nivå på allt.

Jag är mest rädd över att bli stående och då jag mest kör långresor är en bil med 17000 mil inget för mig .

Har blivit stående genom åren med dålig generator två gånger, tändspole 1 gång (andra gången kunde jag köra hem på 3 cylindrar). Havererad automatlåda en gång.

På tok för mycket bok.

I mitt fall (nu pratar vi 80-tal) var det “fattig”. I alla fall relativt sett. Jag trivdes med att köpa en bil med 1-2 år på nacken. Inte för att skryta med utan bara för att jag tyckte bilarna var så otroligt mycket bekvämare än motsvarande som var 4-5 år äldre, fast med färre mil.

Man prioriterar olika. Säljer vi vår lägenhet kan vi köpa ett gäng nya Polestar 3:or till alla i familjen. Men nu känns inte det viktigt. Vill du kalla såna som mig snål eller fattig för det så gör’t.

Oförutsedda utgifter? Service och reparation?
Själv investerar jag 3000kr per månad genom frun som snöat in helt på aktier. Skulle nåt oförutsett inträffa med bilarna är det ju redan betalt på så sätt. Snål på det viset är väl inget att skämmas för?

Hehe, vad gör du med bilarna?:wink:

2 gillningar

En sparad slant tillgodo är sällan fel.

Jag trollar naturligtvis lite… men att snålheten bedrar visheten brukar faktiskt stämma rätt ofta.

Jag kör inte dyr bil privat. Har ofta bytt vid 12-15 år och 15-25 tusen mil. Förr fick man meka en del själv men när generator, bränslepump, kryptiska elfel och egr-ventiler visar sig fela så är det tråkigt. Eller… osäkert och därmed tråkigt. Sånt brukar komma efter 15 tusen mil.

Egon

Visserligen. Fin bil är inget mervärde för mig. Bra och driftsäker bil… nåt helt annat.

Egon

Han ställer dem på din garageuppfart. :rofl::rofl:

Egon

2 gillningar

Till viss del har du rätt. Men i mitt fall har jag numer en för jävla bra, och billig, mekaniker vilket gör att även lite större fel är överkomliga.

Så V60:n, årsmodell 2018, med 27 000 mil på nacken får nog rulla lite till. Jag har ju trots allt kört 26 800 av dem själv. Och jag kör ju så försiktigt…

Hyggligt underhåll brukar räcka för att även i andras ögon sämre bil ska bli bra och driftsäker för den som sköter sin bil.

Det var en gång en elefant som var ute o flög. Han störtade och dog men det gjorde inget för hans pappa hade en grön korvkiosk. :roll_eyes:

Egon

Ai?:wink:

Besvarade nonsenslogik med samma mynt.

Egon

Då var det beställt en ny EV6…känns som jag haft en bra omsättning idag. Gjort slut på 11 miljoner av någon annans pengar :slight_smile: Gillar mitt jobb.

2 gillningar

Skönt med elbil. Är inte så mycket som kan strula. :slight_smile:

2 gillningar

Jag är precis tillbaka efter en liten utflykt till Holmgrens Bil i Nyköping. Fick med vinterhjul som visade sig vara europeiska friktionsdäck som jag nämnt tidigare. De fungerade visserligen väldigt mycket bättre än jag trodde men nu fick jag dem att köpa tillbaka den uppsättningen och så köpte jag en helt ny med Hakka dubbfria. Väldigt mycket svampigare på motorvägen men det får man väl stå ut med. De ska ju vara mycket bättre på snö och is, och framförallt i stark kyla.

Klarade ToR utan att ladda. 37 mil varav 95% motorväg där jag höll 115-120.

Vill inte vara glädjedödare, och du har säkert koll. Men viktigt när man förhandlar till sig däck är att kolla att de har schysst tillverkningsår

Glömde det en gång och hade fått ett gäng fyra år gamla, men visserligen oanvända, inslängda i bakluckan.