Den stora biltråden

Saltfritt på vägen men det finns en hel del salt i det där blöta som omger ön.

Vi brukar ta bilfärja över om vi ska någonstans.

1 gillning

Mest nackdelar. :wink:

.. att bo på gotland menar jag.

Ja faktiskt.

näääää
När GK
Slite GK

Det låter rimligt.

Fast bilar (metall i allmänhet, om man ska vara ärlig) korroderar fortare i närvaro av salt. Bor man nära sjöhavet är det högre luftfuktighet och dessutom finns det salt i luften.

Vattnet runt Gotland är inte så salt. Det får nog inte alls samma påverkan som på västkusten.

Jo men det begriper väl vem som helst. Vad tesla säger är faktiskt inte att deras bilar inte behöver servas, utan att deras garantier gäller oavsett om bilen servas eller inte till skillnad mot alla andra märken som kräver service. Sedan varför Teslaägare i vissa fall är lite korkade och tror att det innebär att bilen inte behöver servas är ju en annan sak, siste idioten är inte född ännu.

Det är dock i teorin mycket billigare att serva en elbil än en ice-bil eftersom det är mycket mindre slitdelar. Du behöver aldrig göra något med motorerna däremot är det ju en del annat som behöver kontrolleras med jämna mellanrum.

Nja, det verkar finnas någon 8000-milaservice som måste göras för garantin på elektronik

Årsmodell före mil är rätt. Men varför verkar du vara så rädd för verkstan? Kollade minis och jämförde samma årsmodel kontra mil: upp till 100000kr i skillnad mellan 2700 mil jämfört med 17700. Värt det med tanke på att lågmilare inte är garanterade att slippa verkstan de heller?
130000kr skillnad i pris på xc40. Samma årsmodell,12000 mil i skillnad.

Nej, det är ingen service och många får problem med rost på bromsar osv eftersom de inte används så mycket.

Den stora källan till nedslag hos besiktningen är dock strålkastarna som kan peka lite hit och dit. Tesla är väldigt dåliga på att slutkontrollera bilarna med avseende på strålkastare, hjulinställning osv.

Tror inte det är några större kvalitetsproblem på Model Y och 3 bara man lär sig leva med att det är en amerikansk biltillverkare vars VD är helt tappad. Plus då att bilarna saknar normal regnsensor, parkeringssensorer och lite annat smått och gott.

Ok, annars gäller deras garantier ju bara till just 8000 mil.

Köper man en BMW (och säkert Mini också då) som fortfarande står under nybilsgaranti kan man förlänga den upp till max 5 år och 20 tusen mil. Jag gör det nu på min. År 3 och 4 var ganska billiga, runt 7 tusen. Men år 5 kostade 14 tusen. Men det är skönt att ha när man har luftfjädring och en massa annat som kan krångla och bli dyrt.

Om det inte fanns några kvalitetsproblem så hade Tesla inte legat i topp på underkända bilar år efter år efter år…

Jag har inga siffror men de flesta som blir underkända på besiktningen blir det troligen för strålkastare, bromsar och hjulupphängning.

Jag hade MASSOR av fel på min Model S men då jag trots allt hängt en del i diverse Tesla-grupper under åren så verkar det faktiskt som att Model Y och 3 är helt ok. Men har du strålkastare som pekar fel och inte är så uppmärksam så kommer du få nedslag på dem.

Btw, jag besiktade min Model S 4 ggr och fick underkänt en gång. För att halvljuset stod fel. Jag hade dock en massa andra fel som inte besiktningen ens hade brytt sig om.

Det är givetvis inte alla bilar som blir underkända, det finns massor med Tesla som går igenom besiktningen hela tiden. Men faktum kvarstår dock att det är det märke där flest bilar underkänns, och nånstans finns det en bakomliggande orsak. Om det nu är som du säger att det är strålkastare så är det ju en sådan sak som skall kontrolleras vid en service.

Folk verkar tro att vid en service så byts motorolja och eventuellt bromsar. Har de aldrig tittat igen de två A4-sidorna med liten text där alla kontrollpunkter bockas av för att se vad man faktiskt bör kontrollera regelbundet?

Jag kan inte alls uttala mig om Tesla men jag kan uttala mig om dess “motsats”, Toyota. De var bland de tidigare att erbjuda en “gratis förbesiktning”. Var det för att vara snälla? Nej, absolut inte utan en tjänst som gjorde att de kunde uppmärksamma bilägaren på problem som skulle kunna ge anmärkning på besiktningen.

Och som grädde på moset fick Toyota väldigt få fel i bilprovningens statistik.

Edit: Och givetvis fick bilägarna reparera eventuella fel hos Toyota…

1 gillning

Och Toytoy slapp negativ publicitet för en massa underkända bilar.

Förlåt men inget märke förutom möjligen Lexus kollar strålkastarna på service. Däremot är de nog mer noggranna före leverans. Men på den XC70 jag köpte ny 2015 så pekade strålkastarna rakt ner i marken. Jag ringde Upplands Motor där jag köpt den och sa det. De sa att det var omöjligt. De skulle vara självreglerande. Men hur det var så skulle bilen in på nåt annat och då kollade de och mycket riktigt pekade strålkastarna fel.

Samma med min BMW i3. Fick tillsägelse på besiktningen att höger halvljus var på gränsen till för högt. Har varit problem med att folk helljusblinkar på den men eftersom jag inte kör den till vardags utan min exfru så har jag inte orkat ta in den på verkstad för kontroll/åtgärd trots att de lovat göra det gratis. Har haft den i över 3 år nu och varit inne på en service åtminstone. Är vartannat år på den.