Det fungerar skitbra på min BMW iX. Har inte blivit helljusblinkad på mer än kanske 2 ggr på ca 200 mil. De flesta i mörker. Fungerar även på motorväg och 2+1 väg med staket i mitten.
Kör man vår BMW i3 blir man blinkad på hela tiden men det fick sin förklaring hos besiktningen som påpekade att höger halvljus pekade för högt.
Det där är kvalificerat skitsnack eller åtminstone långt från hela sanningen, det började klagas redan med Xenon och då fanns inte den tekniken spridd till tillräckligt många bilar (om det ens fanns).
Den bästa komplimang för bilkörning som jag fått är när min farfar en gång sa:
Du backar på samma sätt som om du skulle köra framåt.
På bredaste dalmål.
“Åjojoj gôsse, du backär alldeeläss som du skull tjöör frammlänges”"
Du har råd att köpa bilen du vill ha. Sluta va snål och försök hitta bästa dealen och köp bilen du tycker är fin, skön o köra och har precis så många cylindrar du vill ha (0-12). Du kör bil i max 20 år till, dags att casha in på investeringarna o ha lite fint.
Har ju hela tiden sagt du är en subarukille:
Bryr dig inte om utseende
Lantlig stil
4WD
Bra lastutrymme
Köp. Vill man ha en bra deal köper man en lagerbil (demobil) då slipper man dessutom vänta. Brukar vara nedsatta 15% eller så.
Sen kan vi vänta på att @jehnrikj kommer med sina företagsdealar och skryter om koncernen som köper in 500 bilar per år men det är liksom inte jämförbart
Faktum är att just precis nu är bästa tiden för köp. 2025 års bilar ut, 2026 års bilar in. Bra start på året för säljaren och du får en bil till rätt pris.
Har inte kollat själv så jag precis köpt ny bil men sägs att den med längre räckvidden blir över 50 tusen dyrare än BMW iX3. Iaf med mycket utrustning. 850 tkr för BMW:n och över 900 för Volvon. Då är även Mercedes GLC i spel.
Baserat på min vardagliga körning nu. Varit runt nollan. Jag har svårt att se problemet. 47 verkliga mil vid 100% alltså. Stockholm-Delsbo utan minsta besvär även i -20 eller snöstorm.
Köper du en av de nyare bilarna (EX60, iX3 eller GLC Electric) har du minst 15 verkliga mil till.
Jo den kommer nog att bli lite för dyr även för mig om inte Volvo satsar lite mer än vanligt på företagskunder (det är ju inte direkt listpris man betalar som företagskund med ramavtal) .
Det pris jag fått på nya EV6 är dock svårslaget. Tror det får bli en sån och så får volvon bli aktuell om 3 år istället.
Även klimatanläggningen kändes bättre in den Faceliftade EV6:an. Gjorde en liten nätt provkörning på 72 mil varav hälften med dåligt väglag och andra hälften i -15 grader så det känns som jag fick bra möjligheter att testa det mesta.
Det finns en del som tyder på det. Gissningsvis skiljer det en del beroende på var batteriet är tillverkat. Det är ju fakta man är synnerligen intresserad av.
Det beror nog inte på var det är tillverkat så mycket som hur det kemiskt och tekniskt är uppbyggt. Effektiv kylning vid hett klimat och snabbladdning är också mycket viktigt. Tidiga elbilar som Nissan Leaf och VW e-Golf var luftkylda vilket var katastrofalt.
Idag finns det två huvudsakliga batterityper, NMC och LFP. NMC är dyrare och känsligare men har högre energidensitet. LFP är stabilare men vill man ha hög lagringskapacitet så blir de både stora och tunga. Jag tror den stora skillnaden är vad katoden består av. NMC har Nickel-Mangan-Kobolt-oxid och LFP har Litium-järn-fosfat.
NMC håller normalt 10-20 år och LFP håller 20-25 år och kanske även ännu längre. Körsträckorna är i regel inget problem. De håller 40-80 tusen mil i regel. Minst. Det är åldern och plötsliga fel som cellkortslutningar, isolationsfel och annat som inte “ska” hända som är problemet.
Folk i allmänhet tror att det är milen som sliter på drivlinan, som på en avgasbil, men det är alltså ålder man ska passa sig för.
10-20 år är inte tillräckligt bra kan jag tycka. Samtidigt verkar inte äldre elbilar med bra kylning lida av batterihaverier i någon större omfattning än. Finns BMW i3 och Tesla Model S som är ~12 år gamla nu. Vet inte hur äldre Renault Cloe är men undvik alltså e-Golf och Leaf.
Bilar med LFP är ofta modellerna med kortare räckvidd. Typiskt kallade “Standard Range”. Tesla Model 3 och Y, Ford Mach-E, små el-stadsbilar som Fiat Grande Panda, Citroen e-C3 Aircross… Vill man ha en bil med längre räckvidd och LFP så finns t ex XPeng G9. Den kan dessutom ladda över 500kW (men så snabba laddare finns inte i Sverige).
Lite godtyckligt men i korthet så är Kina bäst på battericeller.
Lägst felrisk har batterierna från CATL (Kina).
Bästa LFP-batterierna kommer från BYD (Kina).
Högst energidensitet kommer från LG (Sydkorea) och Panasonic (Japan).
Northvolt (Sverige) klarade inte av att tillverka battericeller med tillräckligt hög felmarginal för lönsamhet. Finns mig veterligen inga europeiska tillverkare av någon större magnitud men CATL och LG har fabriker i Europa (Tyskland, Polen, Ungern). Det tillverkas en del i USA av Tesla, LG och Panasonic.
Därefter har du biltillverkarnas strategier. Hur stora säkerhetsmarginaler de vill ha. Dvs hur effektiv kylningen ska vara och hur hög kvalitet det ska vara på kringkomponenterna. Här ska t ex Mercedes och BMW ligga bra till. Antar att det i praktiken är ungefär samma överallt men bilar som säljs på lågt pris har antagligen sämre grejer…