Den stora biltråden

1998 hade en granne TFT-skärm. Alla andra grannar hade CRT-skärmar.

Vem vet vad som händer framöver.

En nyinflyttad islänning har en ID4 och bjäbbgrannen har en hundkoja som jag tror är hybrid. Vi och kattgrannen har gashybrider. Annars bara växthusgasare. Typiskt Volvo eller folka kombi. Ingen SUV, typiskt.

Marknadsföringsgrej, tänker jag. Även om man gör en skruvskalle så där för att få en cirkelformad skalle med ganska slät ovansida så är det ju ett stort “jaha” egentligen av just den anledning du skriver: Det kommer finnas verktyg omgående.

Körde hem från Hölö idag till Svängsta. Efter att folk legat i ytterfil och kört i 90 konstant (90 i båda filerna för övrigt) så tröttnade jag och tog linkan->vimmerby hem och knappt en människa. Gott om omkörningstillfällen när en “slöfock” som låg på tillåten hastighet (vilket inte stör mig egentligen, någonsin men mätaren visar ju alltid några km under). Kunde köra precis som jag ville. Worth it.

Om man skall ut i omkörningsfil vore det klädsamt om man åtminstonde höll hastigheten på skylten. Inte gå ut i 92km/h 2km innan man kommer fram till lastbilen man ser i horisonten.

2 gillningar

Det är på riktigt, men det är nog inte tänkt på det sättet som internet får det att verkar. Kommer säkerligen sitta på komponenter som man som privatperson inte bör skruva med (tänk anti tamper torx). Inte för att ta bort en bromsskiva eller dylikt, det skulle bli absurt dyrt att byta ut alla skruvar mot den här typen och skapa en massa extrajobb på verkstäderna när dom blir runddragna av en stressad mekaniker.

Patentet i sin helhet kan hittas här: https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=DE469242297

2 gillningar

Inte i nyproduktion.
Beställ 25tusen och du kan få dem för rätt pris.

Egon

Hade det bara varit en skruv det handlar om så visst, men nu är internetryktet att det skulle “förhindra” kreti och pleti och reparera sina bilar och då skulle innebär varenda skruv. Rent click-bait. Och jo, det hade blivit orimligt dyrt då det handlar om allt från M3-M14, längd från 10-160 mm, kvalitet från 8.8-10.9, stål/aluminium, eloxerat/el-/kall-/varmförzinkat osv…

Visst är det click bait… men för sakens skull.. Nej. Nyproduktion och införande av nya skruvar är inget svårt. Skallen är ju låg så det är nog ingen merkostnad där. Nog gör de av med så mycket skruv att de har full koll på hur länge sina buffertlager räcker!?

Alltså en skruv är en skruv. Det är bara materialet som gör priset. En m6sf eller en k6sf blir inte billigare bara för att det görs miljarder av dem. Brytpunkten går någonstans vid 20-30tusen/dimension sen är det bara xx gram material som bestämmer priset. Väteutdrivning, fosfatering, eloxering och chrome/elförzinkning kostar same same dvs. per kilo och inget annat.

Egon

Fick med vinterhjul med dubbfria däck av “mellaneuropeisk” typ till nya bilen. Hittills har det ju varit plusgrader och barmark. Ska bli intressant att se hur det går nu. Kommer nog tvingas köpa nya däck…

I mellaneuropa slänger man på snökedjorna vid vinterväglag.
Fick du sådana med också?

Det är alltså däck som är godkända för vinterbruk i Sverige.

Fördelen med dessa däck är väl att de är mycket bättre på barmark och på våta vägbanor än vad nordiska vinterdäck är. Har läst lite tester nu och de ska vara helt ok på snö. Men allt är ju relativt.

Det är skillnad på däck och däck. Vilken ”klass” säger väldigt lite om hur de uppför sig irl. Inget slår dubb om det är isigt. Det går inte komma ifrån. Folk som prioriterar säkerhet gör inte det alls utan de kompromissar eftersom allt blir en kompromiss. Dubb är domt i huet 90% av vintern, här nere. Om man vore den säkerhetsfascist som de flesta toyota-ägare är (läs, de normala Svensson-bilföraren som tror sig kunna nåt) så skulle man ha flera uppsättningar redo i en F1 depå.

Jag har ”europeisk friktion” på mini’n. Nokian. Bättre än många ”nordisk friktion” i vinterväglag. Stabila på torr asfalt, väldigt bra i regn/slask och även ok när temperaturen stiger. Kör på dem året runt och den kompromissen är helt ok. Jag gick upp i prisklass för att få bättre däck som skulle ta slask/regn bättre samt funka bäst runt 5-10grader.

På ”firma-bilen” är det nordisk friktion av bättre klass men där byter jag till sommardäck så fort det går.

Egon

Dubb rules då vägen jag bor längs med är lågprioriterad när snö/is kommer. Snö är inget problem det är isen som är förrädisk.
Köldbrygga nedanför “backen” upp på höjden ger en temp förändring ofta på ca 1-2 grader, Göteborg o hem på vintern ca 2-3 grader temp skillnad.
Sedans oktober 1 bil i diket 1 kraschad in i en trädgård. Isigt vid båda tillfällena.

Jag kör dubb på på både bil och cykel.

Idag hade jag dessutom IceBug när jag gick till jobbet.

Körde dubbfritt när jag bodde i fjollträskområdet. De 3-5 dagar per år då det var vinterväglag på riktigt höll man sig till apostlahästar och de kollektiva färdmedel som råkade fungera.

Vid flytten norrut införskaffades dubbisar.

Ice bugs skall inköpas!

Idag ett litet test. Har haft MV på hela natten istf bara två timmar innan avfärd. Kupévärmaren givetvis inte på hela natten.
Resultatet är att motorn morrar klart mindre och lådan växlar mer normalt, direkt efter avfärd.

Kolla även skor med ”alpi system”. Då kan du fälla in/ut dubben. Jag har ett par Canada snow. Har dock ej fällt ut dubben ännu. Finns ett par andra märken också med samma system.

Köpte mina första för typ 12 år sen. Tok-rea på Intersport och jag tyckte det var schyssta pjuck. Fick dom för runt 200 spänn.

Kollade aldrig under.

När jag använde dem första gången undrade jag vad fan det var som lät :slight_smile:

Men sen dess ångrar jag mig inte. Grymma i sånt här väglag.