Krävs 45 minuters förvärmning vet du…
Självberättingandet når nya höjder..![]()
Det är fortfarande kallt…
Bara ren information det är som det är..
Hemma tankar man aldrig nån gång så det väger väl upp.
Vad är max för Fårrden?
150kW men det kanske är 130 på riktigt…
Folk med Id4 kan delge sina erfarenheter då de är samma.
Då jag har ett gediget statistikintresse undersökte jag bilarna på en gata i byn där det finns många stora fina villor, dvs. de boende har troligen bättre ekonomi än genomsnittshushållet här.
Gatan är i grannkvarteret, i det egna kvarteret inga elbilar.
Totalt 40 bilar på 23 hushåll
En Elbil. En ID.4, 2022 års modell.
Ytterligare två bilar av modell från detta decennium, bägge 2020.
Genomsnittsålder: Drygt 18 år.
Två veteranbilar drar upp genomsniitsåldern drygt ett år vardera.
Hur ser det ut där ni bor ?
Det är ju variabelt. Beror på så mycket. Men det är väl helt acceptabelt.
Om man ser till nyttan och ekonomin finns det en del ”fel” med elbilen.
Den är billigare som tjänste-/förmåns-bil för föraren.
Den är dyrare för privatpersoner eftersom de oftast inte kommer över 2000 mil/år.
Jag klagar inte men hade gärna sett att småbilar med räckvidd på 25-30mil hade varit go to i den kat.
Den är garanterat miljövänlig avs. närmiljön vilket gör den bra som en shopping-/andra-bil i lite mindre utförande. Korta sträckor, lättmanövrerad och lättparkerad. Där behöver den bli än billigare än vad den är nu. Få mil gör större skillnad på den tot. ekonomin.
Så… om ”din gata” har hyggligt god inkomst/hushåll så stoltserar de rike med en fet fossilbil eftersom de har råd med en sådan tjänstebil. Andrabilen är på tok för dyr att köra som elektrifierad och inte ens en riking ger bort pengar i onödan.
Egon
Det finns 11 hus på denna gata.
I tur och ordning: Volvo XC60, Renault Clio, Volvo V90, Volvo V60, BMW 320, Volvo V60, Cadillac (två moderna, ett par 50-talare) och en El Camino -59, Volvo XC60 hybrid, BMW 320, Kia elbil, Passat.
Jag är lite osäker på om nån fler volvo är hybrid.
Endast 50-talarna är “gamla”. Övriga är 2015 eller nyare.
Summa: En elbil, 1-2 pluginhybrid, 11-12 bensin/diesel.
Dyraste bilen är troligen grannens Caddy Eldorado -59, 2-dörrars HT, originalare, i fantastiskt skick.
Edit: Husen längs gatan är byggda 1971-1979, samt ett hus år 2000. Området kanske kan kallas övre medelklass? Väl renoverade och underhållna fastigheter kostar kanske 4.5-6 MSEK. Det är förhållandevis få el/hybrid-bilar just på “min” gata. Verkar finnas lite fler på övriga gator i området.
11 elbilar på 16 villor i vårt område som byggdes 2007. Men de flesta har två bilar så ca 30%.
På gatan ovanför med 70-talshus har de väl 5 elbilar på typ 12 villor.
Är inget överklassområde direkt.
Elcaminon gillar jag
ELcamino ![]()
Jag var precis ut och kollade på gatan/parkeringen utanför min bostadsrätt och av 20 bilar fanns det 1 Toyota laddhybrid och resten var fossilbilar.
Verkar så, Med kallt batteri i fm fick jag nöja mig med 60 ![]()
7 hus, 14 bilar, 6 Elbilar. Vi är äldst på gatan (51, 50), övriga barnfamiljer där föräldrarna är 35-40.
Som jag förstått det ska skruven se ut såhär.
Och om dessa blir verklighet så dröjer det troligen max 3 månader innan det går att köpa nycklar till dessa skruvar på internet.
Snabb summering i tanken vilket ger ett hyggligt ungefär.
I närområdet finnes det 33 hushåll.
Totalt 54, bilar då har jag inte räknat med div bilar som troligtvis är avställda.
3 elbilar.
3 hybrider.
44 fossilare.
4 husbilar.
Gissningsvis 2 förmånsbilar som då är el drivna.
Dyraste bilen i området är nog en Austin-Healey3000
En mix av folk där det har skett inflytt av yngre.
Sällan något hus blir till salu. Många +50:are

