Det är väldigt svårt för dig att se om du bländar andra bilar eller inte om du har matrisljus.
När jag möter andra bilar med matrisljus så har jag märkt att man inte reagerar på det ljus som den bilen sprider åt andra håll än din bil. Så jag tror inte att det är därför de blinkar på dig Egon.
Om du ofta blir blinkad på så är det förmdoligen en felinställning av dina lampor.
Jag har också matrislampor på min VW Passat. Jag kommer inte ihåg att jag blivit blinkad på sen jag skaffade den bilen. Om du har en ID4 så är det antagligen en likadan kamera och funktionsimplementation.
På min förra bil var lamporna ställda aldeles för högt från fabrik så jag bländade även på halvljus och fick göra en manuell inställning hemma i garaget. Så det är inte helt ovanligt kanske.
Hehe. Jag svarade bara i randomi svar. Jag såg att du håller med. Se det som att jag är medelålders man och säger samma sak.
Nej, det är inte svårt alls. Jag ser ju vad min bil lyser upp. Det är skog o mark, vägbanor .. men inte mötande bilar. Varför är det så svårt att acceptera det?
Nej, Det är helt enkelt så att om man möter en bil som lyser upp väldigt mycket .. så måste den ha bländande helljus på. Thats it. Så tänker folk… de tänker inte längre.
Egon
Det kan ju också vara så att dina lyktor pekar snett så att man bländas även av ditt halvljus.
Har testat… inte.
Egon
Nä men då så. Då har du full koll. End of discussion.
Jag håller med @Egon här. Många ser en bil och tycker de måste blända av omedelbart. Och blir arg när mötande inte gör det.
Jag har fått lära mig att helljuset räcker ungefär 150 meter. Jag kan nog sträcka mig till att det räcker längre nu när vi inte har 6V-system i våra bilar… (men vi pratar inte många hundra meter) Halvljuset räcker ungefär hälften så långt. Bländar man av för tidigt blir ytan mellan de två mötande bilarna helt svart och det råkar vara precis där älgen kommer…
Jag brukar roa mig att räkna till 10 sekunder. Har vi bländat av 10 sekunder innan vi möts har vi alltså bländat av ungefär 400 meter innan vi möts på en 70-väg. 500 meter innan på en 90-väg. Jag vill påstå att många idag bländar av med en kilometer mellan bilarna. Det blir många älgar som hinner gömma sig då!!!
Där jag upplever att bilisterna är “duktigast” är i glesbygder, gärna norrut. Där bländar man av så sent det bara går och man gör själv detsamma och följer rådet @jhenrikj gav: Titta inte på mötande bils lysen!! Titta utåt höger strax innan mötet.
Kommer älgen just där spelar det ingen roll om du har helljuset på. Du hinner inte göra nåt ändå.
Verkar stämma någorlunda fortfarande.
Ett vanligt helljus på personbil lyser normalt ungefär:
-
100–150 meter framåt (standard halogen)
-
150–250 meter med modernare xenon eller LED
-
Upp mot 300–600 meter med adaptivt helljus / matrix-LED / laser (premiumbilar)
Nej, nu har du fel. Dragspelseffekten är förödande. Ju längre kö, desto större störning och tidsförlust.
Jag håller inte med dig.
Kör jag halvljus hinner jag inte stanna eftersom ljuset inte räcker fram till älgen. Med helljus räcker sträckan till för att få en sekunds handlingstid och ett antal meter att bromsa.
Sen har du helt rätt i att man kan vara chanslös ändå. Kommer älgen springande in från höger är det ju kört.
120km/h hinner förbi älgen innan hen kommer upp på vägbanan
Ju snabbare man kör ju mindre sannolikt att krocka med en älg.
Trots allt bättre bilar verkar bilförarna bli sämre, ifjol rekordmånga viltolyckor 70000.
Älgkollision inte vanligast.
Trenden ökar och 2025 kommer att bli ytterligare ett nytt rekordår, 72978 hittills.
Rådjur absolut vanligast.
Man skulle kunna tro att det ökande antalet viltolyckor beror på ökande stam av rådjur men det stämmer inte.
Korrekt, det är trots allt tiden på vägen som är den farliga. Kortare tid på vägen, mindre risk att krocka med älg
Nope. Vet att ni skojar men kör du 5 km/h så kommer du aldrig krocka med en älg.
Ja, för mitt pet peev iaf.
Jag ser troligen bäst var mitt lyse pekar precis som när jag håller i en ficklampa. Det är inte rocket science.
Att sen andra lysen, på andra bilar (som t.ex min förra) inte levererar samma precision… väger jag inte i i mitt gnäll på varför nån väljer att blinka på mina nuvarande eminenta lysen.
Egon
Jodå
