Den stora biltråden

Kön blir kortare i meter men längre i tid. Det beror ju väldigt mycket på hur vägen ser ut med avfarter osv. I Stockholm vill man säkert korta köerna i meter för att öppna upp tillgången till avfarter längre bak. Men jag vet att man stänger av vänster körfält på 2+1 vägen norr om Gävle vid t ex påsktrafiken för att inte skapa köer.

Hur kan kön bli längre i tid?
Samma antal bilar kommer att komma förbi hindret per tidsenhet väl?
Eller blir det färre bilar per tidsenhet med någon faktor (antal filer alla bilar fördelar sig på)?
/Edit lite stavfel

Kön blir inte längre i tid om man verkligen tillämpar blixtlås som det ska tillämpas. Det vill säga att man hjälps åt.

Att man stänger ett körfält vid Tönnebro på sport- och påsklov beror på att folk inte kan hantera blixtlås.

Man vill ha korta köer för att kökrockar är alldeles för vanligt (och onödigt).

1 gillning

Blixtlåset tar tid. Man ska sakta in och komma överens. Finns en liten tvekan, vissa fattar inte principen osv. Åker alla i rad så behöver man inte sakta in. Och saktar du in så saktar alla bakom in också… Behövs inte mycket till störning för att det ska bli köbildningar. Räcker med att det är en olycka i mötande fält för att det ska skapas “titt-köer” när folk är nyfikna och saktar in för att titta på vad som har hänt.

En annan stor skillnad mellan Tönnebro-sträckan och en trafikolycka är ju att trafiken faktiskt flyter på E4:an medan det blir helt stopp vid en olycka ibland.

Utan blixtlås så flyter trafiken jämnt i 60-70 km/h. Är inte många som kan hantera blixtlås effektivt i den hastigheten.

Absolut, men också…

Den dagen alla åker i en rad så har vi nog uppnått det här med helt självkörande bilflotta…
Jag skulle nog säga att normal filkörning med långsamtgående köer är mera likt en daggmask än en flytande kö (dvs rulla lite framåt, bromsa för att någon längre fram bromsar, titta lite på bilen framför, se att den har åkt en liten bit till, rulla fram en bit… Ingalunda att åka i en rad)
Jag kan möjligen hålla med om att det sinkar mera för att de ska hålla reda på bilen i fieln bredvid så att inte den kommer längre fram …

Men för att återgå till frågan. Passerar det färre bilar förbi hindret om man kör blixtlås eller inte?
Det måste ju ändå vara antal bilar per tidsenhet förbi hindret som är det intressanta

Ja den är väl ok men jag tycker väl ändå att det finns roligare modeller. Den hade en radfyra under huven även i M3-utförande har jag för mig.

Jag är lite sugen på en sån här för att ha när jag blir sugen att sitta lågt. Har väl inte riktigt ekonomin just nu även om de kommit ner bra i pris. Snart nere på halvmiljonen även för rimliga exemplar som inte gått väldigt långt.

En M2, som jag haft, vore kanske ett alternativ men då blir den lite för konventionell och så är komforten väldigt mycket bättre i i8:an som utseendet till trots inte alls är lika mycket sportbil som M2:an.

Den snyggaste BMW:n är ju Z8:an. Men det har jag nog skrivit förut. Men då pratar vi helt andra pengar.

Kollade in en M2 CS i Jönköping. Den går under kategorin fulsnygg.

Men vill-ha -faktorn är hög.

Ja så blir det faktiskt ibland på E4:an norr om Gävle vid sådana högtrafikdagar. Är ju en speciell sträcka nästan utan avfarter o dyl. Men det är klart att det blir ryckigt vid en viss gräns också.

Nya M2:an är ingen skönhet. Den har jag faktiskt svårt för. Vet inte varför.

För att fronten ser ut att komma ifrån en fast & the furiousfilm från 97.

Men det är dom här modellerna som kommer stiga i värde om 20 år.

1 gillning


Nöff.

Gamla M2:an:

1 gillning

Trafiken på E4 förbi Tönnebro vid lov rullar i cirka 30-40 knyck. I ett körfält.

Man behöver inte bromsa, anpassa etc. Man samarbetar.
Det går som sagt utmärkt i de flesta andra länder.

Allt från 0 till 90 skulle jag säga. :slight_smile: Jag kommer från Hälsingland och bor i Uppsala så den sträckan är min hemmaplan.

Jag jobbar med det här vet du. Och har koll på hur det ser ut över hela dygnet.

1 gillning

Ja just det. Även så långt från fjollträsk?

Japp. Vi täcker hela landet. Men jag jobbar mest i lokal kanal i Stockholm. :slightly_smiling_face:

Nu hackar du på den som håller med dig igen…