Inga drives att skriva om, hittills
Ingen tråkig runda iaf. Men med huvudet påskruvat istf under armen kunde det blivit vinst i ligan.
Jävla avin! Riktigt uselt spel för mig är 86 slag!
Fattar inte hur det blivit så här de senaste månaderna. Kassa utslag, boll i vatten, råtopp över green ut i skogen och ändå 76. Mitt handicap på 2,4 känns jäkligt lågt, men om jag haft lite vett och sans och svingat lite lugnare så …
… 82 slag o va nöjd med min säkning till 10,3… vi är lite olika. Men det gör inget bara man har roligt.
Gick på hcp första nio, i blåsten. Sedan blev det svamligt.
Dra och bada. När du skrev “fina prispengar” längre upp trodde jag vi pratade om 10k eller något i den stilen.
Vem som helst har kunnat kvala under sommaren och många har känt sig kallade.250.000kr skojar man inte bort.
Sista nio innan EGO. Kan inte gnälla på att svingen inte funkar. Det gör den.
Lite regnstänk 8-10 sekundmeter, upp emot 19 i byarna. Det långa spelet från tee var stabilt hela rundan men järnspelet var till att börja med helt miserabelt som vanligt. Men på 10:e fairway fick jag helt plötsligt för mig att testa något i uppställning och helt plötsligt från ingenstans kom smöriga bollträffar och 10 meter extra i längd. 3 över par sista 10 i den starka vinden är jag fantastiskt nöjd med. Tyvärr hade jag ju spelat så obeskrivligt dåligt första 8 så totalscoren gick inte att rädda ändå.
Dubbel, trippel, streck, treck, dubbel, streck . 1h20min på 6 hål so far.
-“kom igen!”
Right.
Slog smöriga slag på rangen. Träffade inte bollen alls med järnen de första sex hålen. Lite bättre efter fikat då 38 i den tuffa vinden och en dubbel sandy på sista (bunker från tee, greenbunker och upp till knappt en meter) räckte till delad match in.
Historisk dag. Min sons första 18-hålare. Spelade Edenhof här nära där vi bor. Är en hyfsat trevlig bana tycker jag. En del roliga hål men även några sämre.
Vi började enormt bra. Första hålet är en par fem och idag hade vi dessutom kraftig medvind. Jag slog drive+järnfem till green och satte nästan eagleputten. Tap in för birdie.
Min son var nästan framme på två också men sen var han lite ovan vid snabba greener så treputt för bogey.
Sen tvåan. Par 3 rakt in i den byiga och hårda vinden. 155 meter. Jag lappar till en järn fem och tappar den helt. Sen ser jag något landa vid pinnen. Kommer fram och ser nedslagsmärket 6 dm före hål och bollen 2 dm snett efter. Ruskigt nära HIO.
Grabben sätter en greenträff och tvåputtar för par. Hur stabilt som helst.
Nu börjar jag känna att fan, är jag så här bra? Börjar bli lite nojig och min son babblar nonstop. Så givetvis sätter jag utslaget i vattnet på både trean och fyran… Min son har lite svårt att komma ur bunkern på trean och på fyran toppar och duffar han lite slag och blir helt förstörd. Jag känner mig helt plötsligt väldigt skör. Kan knappt slå längre och vi blir lite osams. Säger saker som “fortsätter du sådär så går vi av banan” osv.
Så upp som en himmel och ner som en pannkaka. För min del alltså. Vissa ljuspunkter men också helt katastrofala slag. Tror jag lyckades slå tre eller fyra sockets t ex. Är lite av en ovana tyvärr. Blir så när jag tappar fokus. Hade även jätteproblem med puttningen. Är inte van vid så snabba greener. Det är ju oftast inte det på pay and play… Särskilt när det är utför är det svårt att hitta längden. Slog även ett antal (9 st) riktigt bra drives och en del (4 st) sämre. Men bara slice, inga snap hooks. Tyvärr var väl 3 av de bra drivearna provisoriska.
På 12:an slutar min runda egentligen. Träffar en nästan perfekt drive. Enda problemet är att den är 5-10 meter för långt åt vänster men det blåser vänster-höger. Är övertygad om att jag ska hitta den men sen när jag kommer fram ser jag i min app att det bara var 220 meter till skogen på vänster sida. Jag trodde det var åtminstone 260… Boll tokborta förstås. Orkar inte gå tillbaka och slå igen. På hål 13 slår jag vad som kändes som en perfekt drive rakt in i en lågt stående sol. Har ingen susning om var bollen tog vägen. Hittar vad som kanske kan vara min boll men det känns tveksamt. Har slagit bort en del bollar och gått in på andrasorteringen så vet faktiskt inte vad jag slog. Då ingriper docn socket-guden så jag streckar ändå. Rakt in i skogen…
Min son hämtade sig dock och klockade en finfin 105 slags runda vilket betydde 54 poäng. Satte ett 20-meters lobbslag på 17 också vilket gjorde hela hans dag. Han är helt grym på de där. Var när att sätta en 15 meters på 11:an också.
Det finns embryon till bra spel. Är stor skillnad mot 9-hålsbanor och rangen. Men det är fortfarande alldeles för spretigt. Blandar och ger. Allt från den fina starten till sockets ut i skogen och helt galet onödiga treputtar. Var sjukt nära en fyrputt på hål 18 också…
Hur kan den inte gå in? Måste ju ha varit några centimeter ifrån.
… fin story Slog han farsan?
Obehaglig nära faktiskt. Drygt 10 slag ifrån. Men olika tee.
Nä det känns riktigt kul faktiskt. Nu chocksänktes hans hcp till 32,2 och det är ju bara en tidsfråga innan han är bättre.
Treputtade på ettan, ett gäng hålkant ur och så en 180-gradare som vände rakt tillbaka på sista. Ändå sänkning. Bra lektion idag!
Favoriten, en kvällsrunda. Start 18.50. Nu börjar det mörkna alltför tidigt. Spelade 13 hål. På de sista hålen såg man inte mycket och i vanlig ordning blir puttningen svår.
6 över par, klart godkänt. Ett över på de 9 hålen i mitten.
Gjorde en dubbel vilket medförde att det inte blev en tråkrunda.
Nio. Började med en dubbel efter besök i skogen. Sedan par, par, bogey, bogey, par, par, other, bogey.
Hålade inte ut på åttan. Slog en rejäl banan från tee och tramsade även med nästa boll.
Inget flyt med puttarna men chippade i på sexan. Greenerna är tröga som f-n. Det gillar jag inte.
Nåja. Ett över hcp trots blåst och tramset på åttan. Får väl vara nöjd så.
18 hål på Söderby idag. 10 över par. Gigantiskt fall framåt. Jag och min son fick sällskap av en lugn, ung man som jobbade som brandman. Hade en väldigt fin effekt på oss två hetsporrar.
Gick dock lite sämre för min son idag men efter en liten svacka så återhämtade han sig bra. Tror det blev hyfsat resultat till sist men då jag inte skrev ner vad han fick så blev det inget resultat.
Det var en ganska besvärlig byig vind också. På ett par tre slog jag först järn åtta över green och vad rädd att den var förlorad och sen slog jag provisorisk med en järn nio 20 meter kort. Båda var bra träffade.
Puttade helt ok men avslutade såklart med en treputt från 3-4 meter. Slog första en meter förbi och missade returen. Så lite trist avslutning.
Slog många fina slag. Flera bogeys kan jag skylla lite på vinden. Kändes stabilt på ett sätt som jag inte upplevt på närmare 25 år. Träffade många greener och fairways.
Slog en enda drive. På 18. Som jag missade vänster. Resten av utslagen tog jag med spoon. Känns enormt mycket säkrare.
Gick sen raka vägen till rangen och delade på en hink. Jag slog nästan bara driver. Gick rätt bra. Dock lite fade istället för den lilla draw jag har med alla andra klubbor nuförtiden. Det förklarar ju varför jag missade vänster iaf. (Spelar från rätt håll)
Dagens sämsta var när min son glömde sin wedge på nians green och fick höra när han gick för att hämta den att vi borde skynda på, på ett ganska otrevligt sätt. Tycker inte man ska säga så till ett barn. Nu kunde de inte veta att han tog grönt kort i fredags såklart men jag kunde inte hålla mig från att ta upp det när de kom fram till fikaboden. Givetvis släppte vi förbi de sen. Men jag sa vad jag tyckte iaf.
Ja vi hade ingen framför oss och ja vi såg att de ofta var bakom oss. Men jag tyckte vi spelade på i hyfsat tempo. Vi letade väldigt lite boll och allt flöt på. Tyckte inte det fanns någon större anledning att släppa förbi. Gick nio hål under 2 timmar iaf. Hade vi fastnat nånstans och letat så hade jag givetvis vinkat förbi dem. Jag brukar vara rätt snabb på det annars.
Tycker det här med att spela snabbt går till överdrift ibland nuförtiden. När jag slutade spela 2002 var det dock under all kritik. Tog ofta fem timmar att spela 18. Nu har jag flera ggr känt mig stressad istället. Blir nästan att man småspringer för att hinna undan.
På andra tio drog vi ifrån de bakom med minst ett hål iaf. Var mycket skönare att spela då.
(Appen tror jag har högre hcp än jag har och jag vet inte hur man ändrar)
Bogeys som följer.
Ettan: Rakt in i vinden. Slog en wedge 10-15 meter för kort.
Fyran: Missade en wedge 10 meter höger. Sidvind som jag inte kompenserade för.
Sexan: Toppade chip rakt över green och fick chip-enputta för bogey.
Nian: Bunker.
Elvan: Hack ute i skogen. Räddade bogey med ett nödrop. Rätt lång putt.
Tolvan: Chip tvåputt (den jag slog över green med järn åtta)
Fjorton: Järnsjuan fastnade i motvinden.
Sexton: Bunker.
Sjutton: utslag i vatten. Väldigt nöjd med en bogey.
Arton: treputt från vad som nästan borde varit en birdie.
Alltså det är ju ett förjävla svårt spel det här. Allt från våldsamma utslag till mjuka chippar och distinkta puttar ska stämma…