Dagens runda

Jag upplever tyvärr Golfamores event (tävling) som giriga. Att de chansar med vädret förvånar inte, men lösningen med greenfeebiljett var ju helt ok.
Jag har deltagit på deras event på The National två gånger. Förra året tog de in så sjukt många deltagare. Kanonstart på 18 hål på heltimme och ytterligare 4 spelare på varje hål 10 minuter efter. Ronden tog nästan 6 timmar och kön till restaurangen var milslång efteråt. Vi åkte därifrån och struntade i lunchen. Samma race på eftermiddagen. Kaos på rangen, klubbhus och parkering. Erbjudandet i dessa event är prisvärt och jag fattar att upplevelsen kan vara annorlunda. Jag kommer dock inte görs om det, på någon bana.

136 spelare på förmiddagen och 131 på eftermiddagen var dagens plan. Nu blev det ju så att alla 250+ skulle äta samtidigt men det löste restaurangen utan problem, ingen kaos någonstans, varken på rangen eller i restaurangen så ditt betyg säger nog mer om The Nationals oförmåga att arrangera.

Samma sak i Tylösand för några veckor sedan. Fullsmockat på Norra med två shotgun men ordning överallt, även på rangen (två sidor) och i restaurangen. No problemo.

Pratade om din bana med grabben som var uppe och hälsade på. Hans svärmor bodde tydligen tidigare vid banan. Han har gått ett hål med hunden.
“Har du spelat den då?” Nja, lite dyrt. Om jag ska spela en sån bana vill jag spela bra.
Det kommer nog att dröja ingen han spelar Vallda…:joy:

Söndag. Tävling med brorsan.
Norråva golf.
mysig liten klubb på värmdö. Supersvåra greener. Små och ondulerade.
Första nio spred höger å vänster
Andra nio bättre men hjärndöda beslut. Tog in deras försprång på slutet.
Torskade med 1. End of korpgolfen för oss.

Troligtvis mitt värsta ras någonsin efter 9:an.
8 bollar slogs bort, 3 på sista hålet.
Några par,2 birdies,någon bogey,någon dubbel.
4 hål rena katastrofer typ +5,6,7 o fler…

Aaahh! Nu börjar det likna något.
Först två hundra bollar på rangen. Nöta, nöta ändrad uppställning.
Sedan nio hål på 38 slag. Orkade inte sikta sista putten på nian och treputtade.

2 gillningar

Gårdagens runda.

Regionenes 60+ tävlingsserie.

Öppnade bra, låg på par efter 7 hål trots en 3-putt. Därefter rasade spelet ihop från tee. Tappade 7 slag pga. 3 katastrof-drivar och en halvdålig där jag hade lite otur med studsen.

Mot slutet i den pressande hettan, vindstilla och över 20 i skuggan, tappade jag lite i närspelet också. 84 slag är trots allt en normalscore nuförtiden så jag borde vara hyggligt nöjd.

Morgonens runda bra efter gårdagens språngmarsch för att hinna före totalt okänslig banarbetare som klippte foregreener. Sommarjobbare antagligen, the regulars är mycket följsamma.

Men i alla fall - intressant, för jag tappade känslan, men fick tillbaka den. Tre bollar boerslagna första fem hålen sen bara fina slag. Just det där att man kunde hitta tillbaka. Första steget till att förstå. För som jag svingat nu vill jag svinga alltid, med känsla för vad klubban gör. Inte bara en massa positioner.

3 över på Söderbys 9-hålare. Klappkassa greener så går knappt att räkna resultat. Men 6 GIR och en up and down (pga flyer) för 7 par är bra. Missade flera möjliga birdies men räddade även ett par andra puttar från missbart avstånd så det får duga.

En bogey och en dubbel i övrigt. Slog bunkerslaget på trean ett par meter för långt så en bogey. Dubbeln på femman var lite lustig med först en duffad lob och sen en toppad…

Var på rangen innan och känslan var riktigt dålig. Framförallt de längre slagen jag har problem med. Är som att någon nästan vrider klubban hur handen på mig och jag tokhookar med viss regelbundenhet.

Jo jag fick hem min “nya” träfemma från Golfbidder. Visst, använt skick men det är det på de klubbor jag köpt nya också numera. Slog den på tvåan och nian. Kändes bra. Radspeed Tour. Slog två utslag med den och båda resulterade i GIR och par.

Det stora glädjeämnet för dagen var ändå att min son börjat slå raka fina järnslag och gick 16 över trots usel puttning. Grönt kort kursen börjar den 21 augusti… Ska bli så roligt att slippa pay n play nästa säsong. Är lite som att hänga i barnbacken på skidor…

3 gillningar

Spelade årets första runda från vit tee idag då det är under 2 veckor kvar till stora KM och man behöver få lite sådana rundor i kroppen innan.
Spelade även match slagspel för att få lite nerv men alla puttar skulle fortfarande slås i för även korta puttar måste man träna på. :joy:

Gasade rejält från första tee men satte faktiskt bara en bonusputt, den var närmare 6m, första birdien 2-puttades. I övrigt snittade jag strax under 1,5m per sänkt putt så inget extremt.
Spelade extremt bra från tee till green med endast några enstaka dåliga slag och limmade flaggorna när jag spelade mig till 110-115m som ger en full gap wedge.
Sista 10 hålen fick jag tyvärr inte med mig något, hade 4 birdieputtar från under 3,5m utan att få i en enda och fick heller inte till scramblingen så trots ett väldigt bra resultat svider det aningen och då särskilt den missade parputten från 2,8m på sista hålet som hade tagit mig under 70 igen…

Hur som helst var det min första runda någonsin under par från back-tee och det innebar 47 poäng! Med tanke på att jag knappt kunde komma ur sängen utan rullator under 3 veckor i mars och missade säsongen innan midsommar så känns det här nästan otroligt. :blush:

7 gillningar

Riktigt usel start. Slog ut första slaget på parkeringen på Salem.

Höll på att dräpa en and på 3:an, landa 2 dm ifrån pippin. Som roligt nog började putta min boll med näbben i nedförsbacken mot vattnet. Ville nästan inte gå dit och slå utan låta henne leka vidare.

Tre bunkerslag på fyran varav ett faktiskt missade bollen helt.

Sen. Från ingenstans kom spelet.

Par på hål 6, 9, 10, 11, 12 o 13.

Så roligt.

3 gillningar

Diskbråck FTW. Oklart varför, men jag spelar bättre sedan diskbråcket dök upp. Inte när symptomen är som värst, men annars. Kanske skyddar ryggen lite och det är bra för svingen.

1 gillning

Har haft lite semester och spelat en del golf, som gått både bra och dåligt.

Ett utomsocknes besök på Bjäre Gk vid besök i torekov. Fin anläggning, trevlig bana som verkligen var trevlig redan från att man gick i n i repan och anmälde sig till att man hälsade på medspelarna och tog en lunch i restaurangen.

Skicket var bra, layouten ganska trevlig, men vinden ställde till det på en del hål som blev onödigt långa milt sagt. Enda “klagomålet” skulle vara att det var mkt sand i bunkrarna.

En sak däremot som jag reagerade på var den lokala regeln som jag blev informerad om.
Hål 7: Det finns en plantering till vänster. Om man slår in i planteringen skall man droppa närmaste vägen ut. Det blir i princip i hyggligt låg ruff i den rakaste sträckningen av hålet. Medlemmarna sa att de i deras uppfatting var att de flesta tyckte att det var lite tokigt, för nu slår många utmed vänstersidan, uppemot 100m i “fel” riktning för att droppen blir såpass bra/enkel.

Gårdagens runda.

Efter halvannan timme bombade drivar när jag testade nya GT (och köpte det dyraste de hade) så visade det sig att min gamla driver inte ville vara med på noterna (tacka fn för det när jag redan ratat den). Urusla drivar till trots - och en väl sliten kropp efter fyra timmar i bil och otaliga våldsamma svingar - så blev det en 77:a på Norra, bara ett efter handicap och ny sänkning.

3 gillningar

Min gårdagens runda glömmer jag snabbt. Pulldraw var legio. En kombination av nytt (lite pull, som skall bli rakt eller babyfade så småningom) och gammalt (lite draw).
Tre GIR.
Jag fick mängdträning på korta lobbar med LW i alla fall. Slog en pulldraw till skogs men petade i en “birdie” på andraserven via chip/enputt.

Det nya är bra men kommer såklart ta lite mer tid än fyra dagar för att stabilisera.

Rolig iaaktagelse. Svartsjuka? Gör jag så brukar blivande exet skärpa till sig, så jag sparar pengar på så sätt.

1 gillning

Senaste rundan var igår, en jäkligt märklig runda…
Brollsta, varmt satan.
1:a nio 7 fw, 45 slag, förvisso med en tvåchippsdubbel och en kvadruppel på 7:an. Tyckte inte att spelet var riktigt där, men bortsett från kvadruppeln inte katastrof då utslagen var ganska bra bortsett från ett.
2:a nio, 2 fw, 39 slag med en dubbel på 18:e. Utslagen var precis i semin som värst nästan, och spelade mer stabilt.
Men det mest anmärkningsvärda, ingen treputt :grinning:

1 gillning

Eagle putt :)…första tanken är skönt enkel birdie …
suck självklart birdie, första putten är inte ens nära…
Första 9:o slit o släp 47:a. Andra 9:o 38.
Uselt närspel, vinglig från tee men järnen skötte sig.
2 birdies.

Spelade med 2 yngre lirare där den ena gick på par från backtee.

Seriespel på Falkenberg. Huggorm var inget mot den här kungskobran som högg hårt och skoningslöst. Kraftigt undulerade greener med tuffa flaggplaceringar och bara nedförsputtar med fall vänster-höger hela dan. Slog fler bra slag än på längr, men fick ingen utdelning alls.