Så är det väl också i princip för alla. Men att tänka nåt i stil med att gå under 100 är inte så lite tristare än att gå under 70 på ungefär alla sätt.
Det skulle vara bara-räkna-antal-slag om golf var ett spel för genetisk lyckliga människor som skjutsas till träningar från 6 års ålder, eller som har golfen som en rekreation bredvid hockeyn. Men golfen är lite större än så. De flesta som golfar än inte såna. För de mindre lyckosamma är golf mest ett spel som räknas i antal slag - per hål. På ett sätt som passar en medel eller höghcp:are.
Exakt mitt resonemang.
Hur svårt kan det vara att göra en bruttoscore, som med slopens avräknande ger en nettoscore som jämförs med banans par och därmed avgör hcp-utveckling åt det ena eller andra hållet.
Om ett risigt spel påverkar tiden det tar att spela par +5 såpass att övriga golfare påverkas får man väl snabba på rutinerna alternativt inte slå bort massa bollar alternativt båda…
Nja, för man kan väl sätta upp mål utöver att göra över 40 poäng?
Om man är en bogeygolfare som gör stadiga 34 pinnar kan ju ett mål vara att göra tre rundor sub 88 under säsongen. Det behöver ju inte vara utopiska mål?
Det är väl tycke och smak. Och jag kan väl säga att jag nog tänkte slag då jag var nere och nosade på singelhcp under tidigare decennier. Nu är det poängbogeytänk som gäller om jag spelar 18 hål. Det är lite som proffsens +/- par fast för de vanliga dödliga. Man sitter ju inte och adderar hur många slag de ligger på under en tourtävling.
Jag hör dig, men den stund som vi börjar jmf oss med proffs och proffstävlingar så är vi nog lite snett ute.
Men som direkt kommentar, det är ju inte en supersvår kalkylering, och deras individuella rundor är ju lite “oviktiga” när det ska summeras över 4 rundor.
Inte sällan vet man ju vad en spelare behöver göra för att placera sig högt eller högst och det är ju relativt enkelt att följa när ett scorekort visas.
Korven, omgång 3. Södra banan. Funderade på att gå av efter bogey-trippel i början (med en slarvmiss från några decimeter). Fick lite feeling och drog i fyra långputtar i rad (två för birdie och två för par) och vann fikat i Köpenhamnaren. Så då fick jag ju gå vidare.
Öppnade inrundan med uselt spel - bogey-dubbel – men sänkte sånär inspelet på tolvan (brände putten) och tvåputtade för birdie på 13. Missade kort birdieputt på 14, men limmade inspelet på 15 för dagens fjärde birdie.
Trädträff från tee på 16, men klämde fram en järnsexa i motvinden och sänkte sånär ännu en långputt, denna gång från ett par meter kort green. Nettobirdie!
Dålig drive på 17, men fin träfemma och skön A-wedge till tre meter och dagens femte birdie.
Två över par och på handicap trots allt elände.
Dålig sexa på sista, men fin chipp där bollen högg i hålkanten. Tyvärr högg den även i hålkanten på returen. Oh, well - there’s always next time.
Igår första matchen i seriespel åldersklass på Troxhammar i fint skick. Mötte en som var ett par slag bättre än mig och som slog betydligt längre.
Delat på par. Jag slog utslaget på motsatt fw 50m höger men prickade green på inspel.
1 ned. Träffade fw-bunker och tappade slag. Bogey.
Delat på par. Båda chip enputt efter långa inspel i medvind.
2 ned. Slog utslag i vattnet på par 3. Dock upp och i så satte press så han var tvungen att sätta 1,5 meter för vinst.
Delat på bogey efter båda fått chippa sidledes ur skogen efter utslag.
Delat på par.
1 ned. Jag missade green men upndown för par, han treputtade.
2 ned. Jag spelade par 5 som man ska. Han motsatt fw på utslag och någon meter utanför green på inspel. Satte dock chip för birdie…
1 ned. Jag långt inspel i bunker. Nedförsläge och lite plats på green men lyckades få upp till 2,5 meter och sätta parputt. Han chip och 2putt.
2 ned. Jag klantigt ned i vattnet på utslag. Han kanondrive med 60 m kvar. Chansade men slog out och han fick hålet.
Delat på par efter båda chip 1putt.
Delat på bogey efter jag träffat träd men iaf chip 1 putt när han chip 2 putt.
1 ned. Han chip 2 putt igen. Jag träffade green men slog först putten hårt så blev nervös 1,5 meter retur.
Delat på bogey. Jag klantade med fw-bunker och han klantade med 4 slag sista 40 meter.
A/S. Birdie efter fint spelat hål.
1 upp. Jag par och han bogey efter vatten på utslag.
Delat på bogey. Båda chipp 2 putt.
+2. Han kanondrive som vi inte hittar. Han dubbel och jag par efter chip 1 putt.
Skön vinst efter ha kämpat mig kvar i 12 hål och bara 5 fw-träffar och 6 gir på 18 hål. Trots det bara ett katastrofhål och övriga hål +5 så helt ok. Räddades av korta järn, chippar och putter. Han tappade energin och var runt 7 över sista sex hålen.
Hade det varit en vanlig runda hade den varit lite halvdålig men då någon nämnde Bloodsome igår var jag tvungen att köra en sådan.
Jag tappade dock lite koncentration sista 9, samt att jag även började experimentera lite med svingen istället för att enbart koncentrera mig på scoren.
Men jag fick avsluta fint med en birdie iallafall efter dessa inspel från 63 meter.
Bestod av 2 hål, tillika årets första 2 hål sedan mitt elaka diskbråck i slutet av januari.
Fortfarande jobb med rehab och oro för att slå upp något igen men det kändes grymt att kunna gå på en golfbana och slå en golfboll igen!
Gick dessutom 1 under på dessa hål så nu är jag lite sugen på att lägga av igen för att kunna säga att jag snittade under par för säsongen.
Skönt att du är tillbaka. Hoppas ryggen håller nu.
På samma tema gjorde en bekant, med typ 25 i handicap, birdie på årets första hål för några veckor sedan. Jag sade till honom att det var lika bra att lägga av eftersom det bara kunde gå utför efter det. Han log glatt och sa att han nog skulle kunna hålla igång spelet. Det kunde han inte …