Dagens runda

Det blir inte ointressant när resultatet i poäng framhävs som bra/dåligt vs andra.

Det är med skygglappar på som man pratar om poäng och det blir inte bättre att förutsättning för storleken på poängen, i sig, är egenhändigt skapad.

För all del… var glad över ert personliga resultat i pb. men jämför inte det med att ni (vs andra) har spelat bäst golf.

Egon

1 gillning

Den som vinner poängbogey har tävlat bäst den dagen.
Accepterar man inte det får man börja med konståkning eller annan sport där även det konstnärliga bedöms.

1 gillning

Tävlar inte så mycket nuförtiden, men gjorde det i ett svunnet millenium. Då körde man ofta så, att de i de lägre HCP-grupperna spelade slagspel medan de i de högre spelade PB. Kändes riktigt.

Fast man måste ju inte spela slagspel, du kan ju maxa till +5 och det ger ett ganska stort utslag på scoren samt sparar en del tid ändå.

Däremot skulle jag inte bli särdeles förvånad om det sättet att beräkna hcp skulle ge ett större antal golfare som skulle vårda sitt spel bättre, och på sikt blil bättre golfare, just för att ett “streckat” hål får ganska stor impact på scoren. I PB förlorar man ju som sämst 2 poäng.

I pb spel är det ju förenat med en del tur att man gör just par eller en birdie på hål man har slag, dvs får mer än 2 poäng. Det har ju inget med sin skicklighet i den direkta meningen att göra.

På gårdagens runda hade jag 1 eagle, 2 birdies, och… 5 tripplar! :joy: Om jag spelade bra eller dåligt får någon annan avgöra, men kul hade vi! Hålade en wedge från 39 meter. Det har hänt förr, men det var första gången den studsade rätt i kopp och inte rullade i, vilket var kul!

2 gillningar

Slagtävling är en sak.
Poängbogey en annan.

Hcp.tävlingar premierar den med bäst resultat och inte den som spelat bäst golf. Förstår man inte det så ska man inte uttala sig.

Det handlar alltså inte om acceptans utan om ordval.
Skygglappar känns som ett bra ordval, tänka bort att man slog fler slag faller också sig bra på tungan. Vad tycker du?

Egon

1 gillning

Fast det där funkar bara i teorin. Visst har jag surnat till och plockat upp bollen “när poängen är slut” men det tillhör inte vanligheterna. Det normala är att man hålar ut faktiskt. Oavsett PB-resultat.

1 gillning

Fast totalt väsensskilda är de inte. Spelar man bra i det ena brukar det gå hyggligt i det andra

1 gillning

Du missar min poäng: Om man spelar PB så spelar totalt antal slag ingen roll.
Alternativt: Äpplen och päron.

1 gillning

Konstigt tänk.
Realiteten i en singelhcp.’s spel är att en slarvig trippel samt några dubblar innebär att kvoten för slagspelstävling ofta matchar pb rakt över.
Om man nu är bogeyspelare, räknar poäng och pepprar scorekortet med tripplar… så är man fortfarande i fas med ”slag”.
Detta är definitivt inte äpplen och päron.

Sen… undrar jag när det ska gå upp för folk att golf är ett spel som räknas i antal slag. Man får gärna spela/räkna om till stableford om det känns bättre men grunden i det hela är antal slag/hål och sedermera /rond.

Egon

2 gillningar

Då är jag onormal. Är poängchansen borta så lyfter jag antingen, eller lirar halv-lallande.

Ledsen, men jag fattade faktiskt noll av inlägget.

Inte onormal … men det är (kanske) som att spela bowling med räcke, hockey bockey… kort-wasan.

Egon

Obegripligt resonemang. Man spelar en tävlingsform som bygger på att bollen ska i hål på ett visst antal slag.

I PB är det så många slag som ger spelaren poäng. 0 poäng är 0 poäng även om man slagit 7, 12 eller 18 slag på hålet.

När chansen är borta är det ju fullkomligt självklart att man inte tar kommande slag på hålet på allvar. Om man lyfter eller lirar lite okoncentrerat är skit samma.

Men visst, jag vet många som reggar ronder även i matchspel. Eller som tycker offside-mål i fotboll är snygga.

Bowling med staket är ju precis just det. Att spela på skoj och tycka man är bra ändå.

1 gillning

I en PB-tävling, helt klart. Gneta slag för att håla ut en åtta istf att plocka upp, i PB, verkar lite överarbetat men var och en blir salig på sin tro.

1 gillning

Jag pratar absolut min egen golf här, men om jag tänker “här har jag slag” så är chansen till par borta. Mitt spel mår helt klart bäst av att spela för par eller birdie utan att ta chanser. Att man sen inte lyckas hålla sig till spelplanen är väl därför man är där man är…

Vanligaste tipset för att bli bättre är faktiskt att spela slaggolf och inte tänka PB. Gör som du vill med den informationen.

1 gillning

Magisk kvällsrunda på Norra igår. Helt tom bana. Vi gick 1-4 och 14-18 (ursprungshålen från 1930-talet) på 1h15. Lovely!

/Edit: Det visar sig att @Batigolf inte är ensam om att ha grävt djupt i bollfickan. Ännu en klassisk 90-talsboll i spel. 5-10 år äldre än min medspelare!

Cox orange och Ingrid Marie kan jag gå med på