Golfarenan är en linksbana. Duffar man studsar wedgen upp och skickar iväg bollen.
Det var klafsigt och för första gången i år en himla massa mygg! Annars var det faktiskt en underbar morgonrunda på mellanbanan.
Efter en niohåls runda idag står det klart att 10 grader funkar väldigt mkt bättre än nio grader. Fick på ett par riktigt bra träffar, den längsta cirka 230 meter (mjuk bana med ganska lite rull). Och hööögre bollbana.
Kanske en av årets bästa. 34p/87 slag på Åhus East är väl kanske inget o hänga upp i granen för dom flesta men rätt okay med tanke på att jag la 3 bollar i vattnet 14-16. Hur fan man kan sätta flaggan kort höger på hål 14 så man får lobba över tallar eller slice:a in den förstår jag inte. Jag träffade en tall och då hamnar man ju självklart i vattnet. Men med tanke på 3 pliktslag och säkert något extra här och var så är 34p riktigt stabilt. En putt över 1,50 gick i tror jag. Så det finns mängder av ställen att hämta slag. Skall bara ha råd med ett trepack till tills nästa gång…
ps.Naturligtvis gick jag inte för flaggan på 14 men jag hade ju hjärnan med mig och den ville nåt annat i baksvingen ds
Jag brukar inte klaga på mina medspelare men idag tog en av dem nästan musten ur mig.
Greenerna var långsamma, banan var tung av vätan, mycket var fel…
Han brukar spela hålen si eller så men idag ville det sig inte…
29,5 i hcp och fullständig oduglig på att putta.
Han gav Wallermans “puttar som en påse skridskor” ett ansikte.
Hade jag inte varit en så tillbakadragen och timid person hade jag sagt åt honom att den inte var greenerna det var fel på utan att det var han som var oduglig på att putta. Nu var jag timid…
Idag premiär för spel från vänster. Första gången detta testas sedan början av 80-talet. 6 stycken vänsterklubbor med i bagen. Målet var att spela 9 hål.
Värmde upp med 17st järn 8:or.
På första hålet vågade jag inte slå från vänster med risk för att hamna i klubbhusområdet.
Det andra hålet blev således första vänsterhålet.
På detta par 3 hål fick jag en bra träff med järn6, lite slice ned i bunker i höjd med flaggan. Närspel är ju inte lätt när man inte övat. Toppat bunkerslag, toppad pitch och två puttar gav ändå en dubbel.
De tre följande hålen såg ut på ungefär samma sätt. Hela tiden skapliga bollträffar men helt frånvarande närspel. På hål 4 pitch, chip och fyrputt.
Hål 6,7 och 8 präglas av nybörjarmissar.
På hål 9 kom första greenträffen. Tyvärr 3-putt från cirka 17 meter.
2 st bogeys, en dubbel, en trippel är det som kan kommas ihåg. Spelade från damtee (om man nu får säga så)
Gårdagens … var en blöt tillställning i dubbel bemärkelse.
Retro dvs. små jävla muirfield blad med S300 och gamla grepp. Inte något som ger förtroende eller längd för den delen. Träklubborna var än värre. Fick till en enda träff med trä4 som jag kan tänka mig att vara nöjd med.
Annat var det, egentligen, med järnen. Kort är givet men bollflykten var helt ok. De där små bladen var oerhört lätta att träffa bra med.
Efter halva ronden fick jag byta taktik och slå j1 från tee och bara en klubba mer på inspelen.
Egon
Muirfield j1 med S300? Dirket flashback till tidigt 90-tal.
Bladet är ju knappt större än bolllen…
Nä, och trot eller ej… det kändes väldigt naturligt vid adressering. Ingen rädsla för att inte träff och min sk. släpduff hade inte en chans att visa sig.
Nu ska vi inte försköna det hela, slog kanske 170 med rull och en bra j9 flög 105 nåt.
Limmade flagg från 130 med en j6. Guld!
Egon
Du lär ju ha det klart för dig, men för övriga läsare så kan ju påpekas att en Muirield järn-9 har nånstans runt 46 graders loft.
KM, nedkortat till 18 hål pga skyfall och översvämningar fredag-lördag.
Spelade stabilt, men fick inte i puttarna förrän på tian då jag kompenserade med en 15-metersputt rakt i hål för totalt +1 och ledning med ett slag. Kort i linjen på elvan för tråkigt par, men ändå utökad ledning till två slag.
Bra drive på tolvan i motvinden, men slarvar med fokus och väljer för mycket klubba, bromsar i nedsvingen, trycker till inspelet med högerhanden och hooken förpassar bollen ut i vattner vänster om green. Dropp, duffad chip följt av en sånär sänkt andrachipp. Dubbel medan min kompis som var två efter gör birdie och tar ledningen.
Vi gör båda par på 13, mitt räddat efter att ha varit för lång och han missad birdie kort i linjen.
14 på Norra är ett 490m långt par 5, igår in i vinden. Min låga drive från tee var inte det så jag har långt kvar för att få andraslaget över svackan. Va fn. Jag drar headcovern av drivern på fairway och drar på lite extra. Kanonsmäll, lågt och penetrerande genom vinden till 85 meter.
Står och velar med klubbvalet och väljer till slut att ta två klubbor extra för motvinden. Liksom på tolvan är den resulterande svingen helt utan ”action” och bollen flyger förvisso rätt längd, men med lite högerskruv, rullar ned i backen till höger varifrån jag duffar in chippen i greenkant och treputtar från några meter i ren ilska. Min kompis gör birdie för ännu ett slags ledning, nu tre före.
Fyra hål kvar. Fn, det kan gå om jag fokuserar och får lite hjälp av min kompis som jag vet är notoriskt usel på att putta ibland (dock inte idag).
Bra hybrid ut på 15, mer aktivt slagen järnnia till några meter för en bra birdiechans medan min kompis hamnar långt från pinnen. Hans bomb från 10-12 meter kompenseras av min missade tremetersputt och nu fyra slag efter.
Han avslutar med tre par och jag gör detsamma. Hans räddade par från bunkern på sista är för att undvika särspel med en annan kompis som från ingenstans (tio erhållna slag) trollat fram en 74-runda och grov sänkning. Mitt eget par på sista mer intressant från ett högerläge mask runt 115 meter från hål där jag försöker slå en hög, skuren järnsjua över och runt träden, men hamnar bland de fikande gubbarna vid kiosken och övningsgreenen. Tar upp den till allmänna glada tillrop, går till droppzonen (30 meter från flaggan) och sånär sänker därifrån.
Could have been something.
Det blev 27 hål i helgen. 18 på lördagen i form av en trevlig scramble på täby. Det var lite plojjigt, med olika marchorders på de olika hålen, och på 12:an, en par 5 uppför skulle man använda drivern på hela hålet. Vi var övertygade om att det var på detta hålet allt skulle avgöras. Alla 4 bollar gjorde par!
Jag har svajjat i spelet på sistone, men i lördags var det en del som klaffade. Slog hyggliga drivar, hade bra inspel och puttade förvånansvärt bra.
Sen var det 9 hål med fru och son. Frun spelar inte mkt, tränar ännu mindre men håller humöret på plats, sonen är väl lite tvärtom, det går upp och ner, både i spel och humör, men inget regn, någon av dagarna!
Möjligt och det förklarar den höga bollflykten.
Ärligt talat så fick jag sämpa för att få den så långt. Den började på 85ish på rangen i onsdags…
Det är möjligen ett ämne som är ämnat för en egen tråd men jag har blivit varse om att min sving inte får den hjälp av ”nya” designer som andras får. Lite moment 22 när gamla rakblad ger bra träff och höjd men ingen längd.
Det är ju längd jag sämpar mest med och en sur frukt av det är dåliga träffar.
Egon
En lucka för en 9 hålare uppenbarade sig.
Subjektiv statistik ger att Burner inte ställer till det speciellt mycket.
De sämre utförda swingarna skickar inte bollen aplångt ut i djungeln.
Idag, missade en fairway och den låg i semi.
Järnen sög, 2,Gir.
2 drogs över green
2 korta
2 vänster om green
1 höger om green.
Första gången i år jag slog bollen bra ganska genomgående, första gången i år det blev en sänkning, första gången i år jag gick hem m en flaska Cava från tävling🥳
Tror jag lägger den planerade klubbutprovningen på is ett tag till.
DM H50 igår. Slog bollen bra, var uppe nära green på alla par 5, missade green på en par 3 där jag satte upp bunkerslaget en halvmeter från hål, 13 greenträffar.
Men.
Helt ur fokus efter en tids stress och var iskall i närspelet. Sju chippar. Ovan nämnda bunkerslag. Och 35 puttar. 35! 35!!!
78 slag till slut, men fy fn vilket mörker.
Tänk positivt. Inte många år kvar till H60. Där kan 78 slag räcka långt. Håll i det här spelet nu.

Och 35 puttar. 35! 35!!!
Välkommen till min värld…