Backasäterigolf
Gårdagens, blev minnesvärd. Upsala P&P. Sonen har inte spelat på tio år, slagit range nån gång för fem år sen. Men fick reda på att ett par kollegor tagit grönt kort. Ville testa, se om nåt fanns kvar. Slog lite plastboll på tomten. Sen åkte vi till banan efter middag så vi var där vid åtta. Han tar en järnsjua, slår den 150 m, tar en järnfemma, slår den 190, tar en driver, slår den till rangens slut. Inte på något sätt spikrakt. Men mot slutet på hinken riktigt rakt. Där fick man se vad hans mors gener (och några av mina som hoppat över nån generation) kan göra. Och styrketräning som han fortsatt med sen junioråren i Uppsala 86ers.
Sen gick vi en niohålare på Upsalas riktigt hyggliga P&P. Närspelet var väl inte så lite rostigt men mot slutet av rundan och lite tips från faderskapet gick blev det bättre. I mål vid 10, otroligt att man kan spela så sent trots lite mulenhet. Blodad tand fick han, kul om han fär med sig kollegorna och får golfintresset.
Kan du inte ta hans driver så köper han en ny?
Den drivern köpte vi på loppis i Visby för 10-15 år sen för en femtiolapp eller om det var en hundralapp, hopplös för mej att slå med.
Moyvalley GC. Hedbana-ish.
Sol och regn om vartannat.
Lång, nästan 6000 från klubbtee.
Krävdes D + H3 för att nå på några par4 i motvind.
I morgon County Sligo GC
Sligo? Rosse’s Point? Mycket trevlig!
Golfarenan i fantastiskt väder med sådär mycket vind att man fick trolla lite. Inget skönspel, men avslutade med en turbirdie på åttan (toppade inspelet) och en fantastisk bollträff på sista för ännu en birdie och seger på bättre handicap.
I know. Har spelat den för några år sedan.
En vecka sedan senaste rundan.
Perfekt väder 16-17 grader och lagom vind som håller de flesta myggen borta och bara en kort regnskur.
9 greenträffar är bra för att vara mig.
County Sligo GC i fantastiskt väder. Dassigt spel. Varierande bollträff. Icke desto mindre en ren njutning.
Ska peta in en bild när mobilnätet ger mig fler Mbit/s.
Spelade “krögartrippeln” med en kompis i fredags (6 hål bästboll, 6 hål greensome, 6 hål foursome). Hans albatross från 2020 kom på tal. Idag, tre dagar senare, gjorde han “100 hole challenge” (100 hål på en dag). På 89e hålet gjorde han ytterligare en albatross Lustigt att ha gjort 2 albatrosser innan första hion…
Kom helt ouppvärmd direkt från kontorsstolen och lägger ut årets rakaste utslag på ettan. Limmar pinnen och rullar i birdien från knappa metern. Sedan träffade jag inte bollen rent förrän på 17. Driver off the deck upp i greenkanten! Det var länge sedan. Chip-tvåputt för par var inte lika länge sedan …
Ständigt denna huggorm!
Carne GC, längst ut i väster av .
En fan-tas-tisk upplevelse.
Sol hela rundan men givetvis en hel del vind.
Enorma(!!!) dyner. Lätt de största jag sett.
Vi spelade Wild Atlantic Dunes. Det är nio hål från originalet och nio som lagts till efteråt.
De nya nio imponerande inte. Spektakulära men inte “bra”. De gamla nio klart bättre.
Jag slog D + 3W + 3H på 13:e som var 500 meter i motvind. Iofs slår jag inte såå långt men ändå…
Ett av korthålen var 196 m i motvind. Häpp!
Är du i närheten så åk dit och upplev månlandskapet.

Är du i närheten så åk dit och upplev månlandskapet.
Jag har svårt att inse varför man skulle vara i närheten, annat än för att spela golf.
Möjligen vandra längs den en gnutta kända “Great Western Greenway”.
Ny bana, ny driver. Nyköpings Östra vilken brukar få ett besök om året hade tävling, så jag testade Kiladalens Gk en liten bit längs gamla E4 mot Norrköping. Fin natur längs ån, kanske lite pricey för en enklare bana än Nyköping men helt ok. Framför allt de sista nio på andra sidan ån var fina. Drivern, lite höger, lite vänster, men vad kan man förvänta sig då jag bara slagit typ fem slag i en trackman. Den blir bra. Riktiga sjusovare på klubben, gick ut vid sju på en sopren bana, runt på 2,5 med en hel del bolletande.
Men den blir plan B kommande år om Östra inte är tillgänglig. Roligare än västra.
Waxholm, fantastiskt skick. 5 timmar
Gick ut 8:20, 7:50 bollen tog sin lilla tid. Var är rangern när man vill se den…
(Har förvisso inte sett någon på många år uppe i Stockholm)
Enniscrone GC. Sanddyner. Ondulerade greener. Lite väl många hål där spelplanen inte var uppenbar när man stod på tee. Borde bokat caddie. Skicket var utmärkt. Tempot bra.
Det är spännande att sikta ut i eländesruffen för att låta vinden blåsa bollen mot green, när det blåser rejält från havet.
Vädret fantastiskt för tredje dagen i rad.
Rosses Point hittills bästa banan. I morgon blir det Connemara links.
Connemara och Connemara links är fantastiskt läckert. Jag och min dåvarande irländska flickvän spelade Connemara i det värsta väder man kan tänka sig, “storm” och regn där flaggorna stod som bågar. Det vara bara vi två och en amerikan (som bröt) på hela banan och mannen i shopen gav oss varsin present från shopen för att vi härdade ut.
Idag, Connemara links. Vädret var shorts och kortärmat. En anna typ av links än Carne och Enniscrone. Få dyner. En sorts hed-links kanske man kan säga.
Jag anar att man ofta har mycket (mycket!) vind här. Absolut ingenting som bromsar vinden mellan banan och Amerika.
Kul upplevelse.
Rosses point fortfarande etta på listan över veckans banor, men Connemara var en positiv upplevelse.
Den som kör hit skall inte ha svaga nerver. Smalt! Stenmurar, häckar och kurvor.
Det är max 100 km/h på en del vägar där man inte vill köra mer än 70.