Äntligen kom ronden jag väntat på.
Utslag 17.00 på Brollsta. En snabb treboll framför, jag (linkade 60+) och sonen och en treboll bakom. första 9 på 1.30 andra nio tog två timmar pga gubbens fot
Fasen så mycket lättare det blir med raka, för mig långa drives, och bra chippning-puttning.
21p efter 8 (konstigt nog kommer jag inte ihåg 9an…) och 21p hem.
Inget fantastiskt spel utan bara stabilt ut på fw och bra närspel.
Lite deprimerande är det ju när man mäter drivarna som i mitt tycke är långa och bra när mätaren segar sig upp till 220 meter…
Längsta var på 235, då låg sonen 60 meter framför…
Underbar sommarrunda i perfekt tempo, tyvärr blir foten sämre och sämre vilket börjar påverka speltempot andra nio.
För att inte tala om att man är halvt invalid när man kommer hem
Statistiknörd som man är kollade man igenom rundorna bakåt i tiden, 6:e bästa rundan sedan 2010-08 och den näst bästa sedan 2011-08.
Skönt att ha svart på vitt hur dålig man är…
Inte för att jag vet vilket hcp och standard du har eller haft så vill jag nog påstå att de längderna för någon som är 60+ inte ska vara att gnälla på.
Lirade med en jämngammal kille med liknande hcp som mig häromdagen, och jag låg säkert 30-40m framför honom utan att vara och nosa på 300 strecket på något sätt. Han blev “ganska störd” över faktumet att vi var födda samma år. Vi är dryga 50…
Edit: han låg väl kanske runt 210-220 med drivern tror jag.
Intressant nog tror jag att jag slår längre idag än vad jag gjorde förr…
Du ser!
Treputtar, fyrputtar och som kronan på verket en femputt, sug på den ni…
18 hål på Norra med en massa trädtrubbel och ett sanslöst skitläge i en fåra där en dränering kommer ut onödigt på spelfältet.
Nio hål med grabben på kvällskvisten. Delade matchen, men lite purken att jag inte fick fram den här bollen ett par centimeter till.
14 ut
7 in
Haninge gul/blå
Var för jävla trött på invarvet.
Ja vad säger man, att spela så bra golf, men att ha ett fullständigt bortblåst närspel och puttning är ju inte så lite frustrerande…
Man får ganska många birdielägen, och man gör ju knappt någon up and down. Och visst, greenerna är luftade och sandade och rullar väl inte sådär vansinningt vare sig jämnt eller rakt, men det påverkar inte chipparna sådär vansinningt mkt.
1:a nio:
2/6 fw, och då är missarna små.
7/9 greener,
19 puttar
40 slag
2:a nio:
5/7 fw
2/9 greener
17 puttar
41 slag
En birdie
Hål 15, hygglig drive, har 201 till pinnen. Hybriden är spiiikrak mot pinnen, det går knappt att rita ett rakare streck, pulsen går upp och det känns som betydligt längre tid som passerar under tiden som bollenträffar greenen och rullar fram mot pinnen och lägger sig till vila 2,5m bakom densamma.
På det har jag en spelare som ligger i exakt samma linje som jag fast straxt utanför, så jag får linjen.
Min läsning har ett bra märke, den ska vika liiiiite till höger sista halvmetern är min analys.
Den andra spelaren puttar exakt på det märke jag har tagit ut, och den viker VÄNSTER?!
Ja då får jag väl slå den där, och min är spikrak… Men enklare birdies kan man ju leta efter dock.
femputt???
Det var inte så väl att du puttade av green så att det bara räknas som fyrputt?
Sannolikt.
Det var mycket gräs på skogaby’s greener, regn i 8 hål men det rullade förvånansvärt bra.
… eller sådär lagom bra så att bollen höll linjen och föll lite när det faktiskt ska falla. Lite mittemellan vad mina ”sämre puttare” till medspelare klarar av och vad jag gillar.
6 birdies från 6-10m och 2 från under metern.
4:s på 50p (3-manna).
Dock så märktes den mentala utmattningen dagen efter. Förutom par3 så hade jag hjälp med inspelen på några få hål inkl. transportslag på par 5.
Det är ju inte så att man slår perfekta slag själv alltid… långtifrån, men när ena spelaren duffar 20m och den andra slår 50m snett… så blir det jobbigt när man räknat in en given birdie med 3 möjliga inspel från 110m.
Som sagt, död dagen efter. Irish greensome. Fick 3 möjligheter till inspel … på resten då fick jag hämta boll från ob, försöka slå omöjliga slag eller hacka ut från skogen.
Förhoppningsvis återgäldar jag inte detta på dagens greensome.
Egon
Nope, yips m det traditionella greppet. M fyra hål kvar bytte jag till det avskyvärda klogreppet o gjorde tre par.
Ser du något mönster för att scora bättre?
Mysterium är det….
Gårdagens 18 hålare på stora banan med en gammal polare på Upsala blev lite som Mauritzberg först. Vinden uppe, drivarna alldeles för höga och läckte höger och det var dubblar och tripplar. Sen gick skaftet till drivern av och jag började spela bättre. Inte så bra som det gått ett tag men ok. Kunde till och med rulla i en birdie på 17:e. Otroligt fin kväll, vinden mojnade och det är nåt magiskt med att kunna lira efter klockan nio på kvällen, inte så många ställen på jorden man kan det.
7/14 greener
14/18 fw
35 puttar
Känslan var att det kunnat bli ganska många fler birdies😳
Nåja, det enda egentliga stora missen var 18:e med en duffad chip och en efterföljande treputt. Hade jag legat på green hade jag inte gnällt gör mkt på en treputt med tanke på var jag låg och var flaggan stod.
Tangerat pers och trevligt sällskap, inget underlag för klagomål direkt!
Fick lite tid över, en 9 hålare lirades.
Ruff och ruff andra banor har ej ruff som på hemmabanan, 2 bollar förvann ut i växtligheten.
Lyckades ändå duffa runt hyggligt.
5 par
3 bogeys, duffa en birdie putt va inget bra.
1 trippel.
3 av 4 i bollen slog ut från Tee 52 istf tee 57 på tävling idag. Precis när jag peggade ropade en kille från bollen bakom.
Jag kunde slå från rätt tee.
De andra tre slog nya slag.
Stabilt gäng. Vi vann inte lagtävlingen, men jag vann hålet.

Ruff och ruff andra banor har ej ruff som på hemmabanan,
Lunds Akademiska?
Vilken jäkla skitbana det är. Under min, förvisso korta, studietid i Lund fick jag tyvärr spela den allt för många gånger.