Hemkommen från en tripp runt Västerås. Vi spelade Orresta, Frösåker och ett par varv på Skerike. Varmt med 36 i solen men spelet höll sig bra, 73 på Orresta, 74 på Frösåker med ett haveri sista två (tre över), 70 på Skerike.
Extra kul att jag på Orresta hål 13 (Par 5 428m) gör en albatross. En drive som först ser helt okej ut längs vänstersidan men som blir kanon, 120m kvar och en lätt wedge som tar två studs och försvinner vid koppen.
var ska man börja…
87 slag, 40 puttar och 4 plikt…
Rangepass på måndagen, mkt bra, även puttningen
uppvärmningen, mkt bra, även puttningen
Spelet var ganska bra, dock ett par grova grejer i superlägen, men ett par misstag och alla puttar var liiiite för dåliga. Gav mig returer som jag såklart missade i dröser. De första puttarna var egentligen inte dåliga utöver farten, och jag hade ofta linjer och startar där jag vill, men farten har jag missbedömt å det grövsta.
Det var läge för puttknäckning nästan.
Men men, upp i sadeln igen
Absolut, vad jag menar är att formatet scramble BÖR ta kortare tid, man har bra lägen, behöver inte leta boll i samma utsträckning och man har vissa förutsättningar klara efter att första spelaren slagit, och OFTAST ger en scramble en lägre score, dvs färre slag för att man inte behöver (primärt 4-boll) spela från dåliga lägen.
Jo, i förhållandet mot idealpar så har du rätt. Tror någon annan skrev om att det slås slag efter varandra ist.f parallellt och det drar ju ut på tiden.
Det intressanta i det hela är att man endera väntar konstant eller så flyter det ganska bra. Det tar likväl lika lång tid.
Återigen… så beror det på antal slag. Endera paras man ihop med likvärdiga eller inte. Då får man vänta på hålen eller på tee.
Som den här halvtoppade sandwedgen från 96 meter. Sjukt mycket bite. Dock inte lika mycket som på 18 där jag landade bollen i en liten uppförsbacke och fick elva(!) meter backspinn.
Kopiöst varmt ute på banan idag. Spred slagen rejält första nio, sedan ordnade det till sig så jag gnagde mig in på 34p.
Puttningen då? En treputt, från typ 20 meter.
Det gick sex liter vatten under rundan. Fyra invärtes och två utvärtes.
Termometern i bilen visade +31 på hemvägen.
Nu
Sedan ordna degen till
Ska grilla och kolla (utomhus) vid 21-tiden.
Första rundan på klubbens “stora” 72-hålare. Tokigt varmt och ont i axeln, smärtstillande innan rundan och några insmörjningar med en i Sverige förbjuden salva gjorde att jag med viss tveksamhet kunde kämpa mig igenom rundan. Förutom 3 bortslagna bollar var spelet hyggligt. 74 netto. Nu behövs det 3 rundor kring handicap för att vara med i kampen om topp-platserna
Första dagen avklarad. I C-klassen 3 tanter i topp. Min favorit i B-klassen gick runt på 69 netto, kom inte på prisplats men tar nog hem det hela i slutänden.
Juniortävling på banan idag.
Inspel igår innebar att det låg en massa skräp, sönderslagna tee’s, torvor på foregreen åt ”fel håll”, okratrade bunkrar och en sjuhelvetes massa olagade nedslagsmärken.
Vi tog 5-6 ”märken” på varenda green. Skräpet orkade vi inte med.
Nåja, meningen var inte att gnälla på juniorer och eftersom det gick med engagerade (nåja) föräldrar så är det naturligtvis inte kidsen som ska ha skäll.
En sak till på ämnet bana.
En förbundsdomare besiktigade banan (enl. gängse manual) och fick naturligtvis ett digert jobb med att märka upp banan.
Det är smått irriterande när andra inser det vi fd. TL vetat länge, dvs. regler för hur en bana är uppsatt/märkt följs inte på klubbnivå. Om jag skulle agera TL/Domare i min boll när jag spelar så hittar vi säkert en handfull ”fri dropp” och därtill lika många felaktiga markeringar att reglera.
Häromdan flyttade jag 2 teemarkeringar då marken var helt utsliten. Som den var gjord så stod alla på samma ställe o slog driver… många skor som river.
Både kids och föräldrar skall ha skäll. Även kids som är små bör få lite lagom upplysning med viss spets, för att de skall fatta galoppen.
Juniorer som kanske är tonåringar skall såklart ha/ta ansvar för att sköta sig på banan (även om föräldrar inte råkar stå just bredvid).
Jag skällde inte men sa till på skarpen till en 15-18-åring igår som högg sin wedge i foregreen efter ett missat slag.
Han bad moloket om ursäkt på ett schysst sätt.
Då kändes det bra att kunna säga att man absolut förstår känslan, men att han ändå måste tänka på vad han gör!
Han var inte med i vår tävling utan jag såg honom göra det på femmans green när vi stod på sexans tee. OBS, min insats tog förstås nån minut extra…