Dagens runda

Jag håller helt med dig. En fyrmannascramble borde ju gå fort, men jag vet ju av egen erfarenhet att det inte gör det…

1 gillning

När jag spelar dåligt så är det inte ens sådär bra och stabilt. Då är det vartannat utslag ut i skogen eller högruffen.

Tack och lov har jag äntligen slutat slå sockets dock. Almost…

Så här:

• I fyrmanna sker alla slag seriellt. I vanlig fyrboll finns en viss parallelism.
  • I fyrmanna skall det funderas och divideras om lägen och val och diverse annat jämförbart. Så ej i vanlig fyrboll.
  • I fyrmanna skall tre spelare hämta boll inför alla slag utom de från tee.

Oftast plockas de väl på vägen till den som ligger bäst, inte sällan längst (fram, eller?

Scramble är an social aktivitet. 4 man går i klunga, en viker av för att hämta sin boll. Klungan minskar farten för att vänta in utbrytaren.

Största tidstjuven i alla tävlingar är nog att folk tror de spelar bättre om de tänker mer och/eller tar (fler) övningssvingar och/eller backar av och börjar om när just skall till att slå, etc.

Dagens runda blir slöhet i skuggan, lite blandad musik i öronen och lite barnbarnskalas. I morgon dags för 18 igen.

Dagens runda kommer att vara dominerad av värme, och med ett bra rangepass i ryggen så är förhoppningarna som vanligt på topp…

Du får leta reda på en axel att gråta ut vid, kan bli många gråt innan allt blir värre …(talar av erfarenhet)

1 gillning

En klassisk genomklappning.

Skulle egentligen inte vara med i dagens tävling som spelas scratch i olika klasser. Klass 1 spelas från vit och är upp till 4,4 i handicap. Av en händelse just det handicap jag har. Inte lätt att vinna när man spelar från vit och utan handicap mot plushandicappare.

En av många missar från tee - varför finns bunkrar?!?

Så glad att jag ändå ställde upp - banan var i ett sanslöst fint skick och jag slog en hel del bra slag som jag kompletterade med en vansinnig tur flera gånger. Mest spännande var när jag pitchade fram från skogen på femton och bollen i hög fart på väg mot bunkern landade i ett djupt hål där sprinklerlocket kickade bollen 45 grader åt höger och in på green. Sånär birdie … :grin:

Några av mina turslag idag. Duffar som precis orkade över bunkerkanter och så turstudsen.

Sedan var jag ändå chanslös mot en 67:a, men min 73:a räckte iaf till en andraplats. 68 netto hade räckt till seger i en handicaptävling, men vad gör väl det.

1 gillning

Spelade tyvärr singeltävlingen på klubben idag. Såklart blandade bollar med personer från olika klasser. Jag var ensam A-klassare i min boll dvs jag hade ingen jag tävlade emot i bollen. Tänkte att iom att vi körde digital scoring skulle jag ändå kunna tävla mot andra. Visade sig att tävlingsledningen valt att mörka sista 3 hålen så det blev en sällskapsrond på hemmabanan i 5 timmars tempo med en skavtant och två skogstroll. För detta betalade jag endast 150kr. Tror jag har gjort min sista singel klubbtävling. Tråkigaste golfrundan i år trots en hyfsad score.

4 gillningar

Vi tycker olika… eller egentligen anser jag att jag vet, men men. :wink:

Om man går en mil på säg lite drygt 2 timmar, så är resten av rondtiden upptagen av att slå slag eller vänta på att andra ska slå slag.
Leta boll, fippla med laser, ta en snus eller öppna en öl är liksom försumbart. Det tar tid men görs ofta parallellt.
Det som tar tid utöver gåendet är alltså själva slaget och allt där inom.
Fler slag = längre rondtid (generellt).

En 4-manna scramble (eller 2+2) och en fyrboll innebär lika många slag (idealpar) och tar lika lång tid.
Antal spelare i bollen och spelform styr alltså rondtiden.

Sen är det ju givet att olika spelare har olika rondtid men det avser jag också man enkelt kan räkna in i antal slag.
Singelspel:
400 slag (4x25hcp) eller 288 slag (4x0hcp) är stor skillnad. Det visar sig gång på gång att antal slag drar upp rondtiderna OCH det enda vi bakomvarande ser samt retar oss på är hur de rör sig på banan.

Egon

Dock bra att dom mörkar sista 3 hålen så man inte kan spela på resultatet… tycker jag. Om man nu skall använda gamebook eller liknande system. Synd dock att inte få gå med spelare i egen kaliber det är så mycket roligare för alla.

1 gillning

Om det är en singeltävling med fyrbollar och kanonstart så förstår jag inte vitsen med att mörka sista 3 mer än att försöka få några flera att stanna till prisutdelningen. Det blir ju dessutom mer orättvist iom att man mörkar sista 3( hål 16,17 och 18) och inte sista 3 för respektive spelare. En del av tävling är ju att förhålla sig till andras prestation. Ser fram emot när det är vm i friidrott och alla springer 100m separat utan att veta andras resultat och utan att kunna sporras av de runt omkring.

3 gillningar

:rofl::rofl:
Den läggs på minnet.

Egon

Bara för att tydliggöra att jag inte har något emot att spela med varken skogstroll eller skavtanter i allmänhet men när jag förväntar mig tävling och ingen av dem tävlar mot mig blir det lite för mycket att ha bara dem i bollen när jag vill fokusera på mitt spel och mina motståndare

Jag fattar galoppen och har full förståelse

1 gillning

Idag 9 hål genrep inför 3 (eller möjligen 4) tävlingsdagar på raken med start imorgon.
Inte mycket rätt.

Med tanke på väderprognosen kan jag ge upp på en gång, 10 grader för varmt alla tre dagarna.

1 gillning

Kommer fjolårets ”turgubbe” deltaga, och har han justerat hcp?

Handicapkomittén hade ett litet sammanträde. Den spelare vi haft ögonen på har spelat riktigt uselt sedan vi tvångssänkte honom förra året. Vi har svårt att tänka oss att någon medvetet spelar uselt en hel säsong bara för att på tävlingen få bättre chans.

I år tror jag det blir många normalt kortslående damer i toppen av reultatlistan, 20-30 meters extra rull när det är så torrt som det är på fairway kommer att göra susen för dem.

A-klassen är väldigt öppen, då greenerna är väldans hårda kan de där med scratch och bättre i handicap ha en bra chans.

I B-klassen håller jag en 70-årig dam som favorit. Hon har spelat golf i 45 år, men har tappat rejält i längd de senaste åren. Vasst närspel.

C-klassen är som vanligt väldigt osäker, det finns nog en hel del som rätt nyligen börjat med golf och är på väg nedåt.

Den enda vi satt lägre tävlingshandicap på är en spelare som är väldigt ojämn p.g.a. sjukdom, de dagar då han inte påverkas av sjukdomen är han bättre än sitt handicap. Vi resonerade tillsammans med honom om lämpligt handicap och satte honom på 19 istället för 27.

1 gillning

Håller helt med.