Dagens runda

Men… eller så fattar jag inte vad du menar?
En vanlig treboll slår ju oftast fler slag, letar mer och slår fler slag från sämre lägen, och ändå tar en scramble längre tid.

Oavsett vad som bevisats av dina siffror Egon så pågår det som jag skrev i min tweet. Men du har säkert rätt ändå. Sagt utan ironi.

Har själv spelat en hel del 4-manna scramble och har också förbryllats av att det tar längre tid än en vanlig 4-boll.
Men jag tror vi har kommit på vad som stjäl tid och det är att när vi bestämt vilken boll vi ska gå vidare med - som oftast går relativt snabbt - så ska ju de andra ta med sina bollar till dit vi ska slå vilket ju kan vara 50 - 60 meter bort och det tar ju extra tid att gå än om dom hade slagit vidare från den ursprungliga platsen.
Där är nog den största tidstjuven i scramble.

1 gillning

En vanlig 3boll har 12 slag för ett idealpar. Visst, du kan addera hcp på det, men ändå. En scramble med 2x3 personer ger 24 slag. För mig ö det givet att 24 slag tar mer än 12 slag i både teori och praktik.

Fick uppleva känslan av att vara i zonen i en dryg timme.. Birdie 5,6,8,9…övriga rundan glömmer vi snarast möjligt.

1 gillning

Fast då har du ju plötsligt lagt in två scramble lag i samma boll, då jämför du äpplen med badbollar.
Jmf en fyrboll scramble med en vanlig 4-boll, då tar scramble längre tid.

4 bollar vatten ett ut i högruff…+4 på ett hål..
Vevande bunkrar …
Som vanligt skraltig puttning
6 par
1 birdie

Och…?
Det var ju jag som skrev det från början! Du kommenterade. Skyll inte på mig att du inte läst.:wink:
Återigen… hela orsaken till tråden var ju ”skrönor” som Tom. letar sig in i kansliet och som då ger orimliga ”måsten” från inkompetent håll.

2-manna scramble bör ta lika lång/kort tid som bästboll.

Egon

Sol. Varmt. 3:52. 37p. Fem treputtar. Ett streckat hål.

Edit: Jag puttade för kort, oftast. Därför de flesta skitdj-a treputtarna. Greener skall rulla 9-11 på stimpen, inte 7-8 som jag gissar våra greener är idag.

2 gillningar

Du får skaffa en ny putter, hälsa fru Norrland att jag har bestämt till lite!

1 gillning

6-6-6 med frugan som spelade lite som Ludvig Åberg - puttade omväxlande långt och kort. Slutade på 51:a plats av 100 lag så på nedre halvan. Men den här smällen var fin.

Har du spelat sex sex sex med frugan förr? :wink:

1 gillning

Dagens runda. Katastrof. Men det kan väl inte vara katastrof om du fick 30 p på åhus östra? Det är ju en svår bana? Jag slog totalt 2 bra järnslag idag och ett tredje där svingen kändes ok men jag tog den på tån så jag släppte ut den höger. Slog 8 bogeys i rad från 1-8… det var lite jämnt iaf… ?

Så här går det till och har gjort senaste året eller två åren:

Hål 1.
Driver mitt i. Helt okay med andra ord, men oväntat kort
Hybrid3 för att landa mellan alla problem. Kändes bra men läckte/fadeade åt höger och hamnade nästan på vägen.
Snirklade en j7 framåt mellan träden till något kort green (20m kvar typ)
Chip, tvåputt. Bogey.

Hål 2
Driver helt ok mot högra bunkern stannade före.
155m h4 kort green precis, nära att bli bra
chip
tvåputt

Hål 3
~175 meter, h3 högermiss kort bunker
chipp lång
tvåputt

Hål 4
Driversläpp push höger hittade i skogen
Slog fram en j5 mellan träden, lyckades, lång
Duffad j5 fram 100 meter
Chip lång
10m långputt för bogey (after I called it!)

Hål 5
Högersläpp igen rakt genom träden på nåt vis stannar 5 meter innan bunkern. Går och badar fred på 14:e.
164m kvar, h4 som toppas rakt ner i bunkern men på nåt under hoppar ur bunkern
105m kvar, j9 kort green
tvåputt för bogey

Hål 6
150m par 3, h4 ner i vänsterbunkern
okay bunkerslag
2 putt bogey

Hål 7
Bra drive, studsar höger ner i bunkern
Kommer på något vis ur bunkern med min pitch (95 m kvar) och ner i nästa bunker
Ligger stenhårt i skitbunkern och får iaf ut bollen (imponerande) men kommer kort flagga och en ås så den rullar bakåt
Tvåputt

Hål 8
Bra drive
Turlig j5 som är halvtoppad som också hamnar i fw
Något skitslag ner i bunkern
ur bunkern
tvåputt bogey

Hål 9
Slår nån quickhookpull som drar mot en outpinne vid stenmuren. Ser bollen landa, hittar ej, går vidare
Struket hål

Hål 10.
Efter att en av gästerna sa nånting i min baksving och jag rådrar den i outen ursäktar han sig och jag säger inga problem jag slår en ny bara… slår den i bunkern till väsnter.
HEUREKA en perfekt j6 från sanden, bra svingad, härlig bollträff. Nice layup sir.
115m kvar lite motvind, tar en j8, råtoppar till 10m innan green
tvåputtar! PAR! HEY! HEY! HEY!

Hål 11.
Slår faktiskt en rätt bra j6 igen (va ju bara 137m) men tåträffar känns det som och den går höger ut i bushen.
Försöker mig på en heroisk flopp som jag faktiskt brukar få till. Kort green.
Tvåputt, bogey.

Hål 12.
Bra drive igen i fw
Hygglig h4 som drar lite höger och studsar bort en bit från green men har ok puttläge utifrån green
Blir lite kort, två puttar till, bogey.

Hål 13.
Normalt slår jag ut med h4 här, idag va tee lite längre bak men annars vindstilla. Slår hybrid3 och blir kort bunkern till vänster med träd i spellinjen.
Träffar träd
Träffar träd
Tar upp bollen, stryker hålet.

Hål 14.
Träffar inte vattnet med min torped till j5 som inte går högre än att det räcker man lyfter på benet om man skriker fore och lyckas saxa mellan träden till höger. Kort chip för birdie! Men ligger i motgräs och vet hur jävligt det kan va så skall mjuka en flopp (åter igen, ett favoritslag som brukar lyckas) men träffar såklart marken på nåt vis då det var hårdare precis där bollen låg och toppar iväg lite men då det va ett kort slag är jag mirakulöst kvar på green
Tvåputt, bogey.

Hål 15.
Lång tee, h3 för att inte nå kanalen, 5m kvar. Goda marginaler
120 meter kvar, tar j8, kort bunker.
Ur bunker
Tvåputt, nöjd med bogey

Hål 16.
Bra utslag med spoon. Faktiskt näst längst i bollen och ligger perfa. 156m kvar och perfekt för att med en hybrid sikta vänster om green och försöka sig på en svag fade. Lite stockshot med den klubban borde bli bra. Råtopp såklart. Jaja, inte i vattnet.
75m kvar. Normalt en 54gr wedge. Men jag slår mina järn så kort att jag tar en 50gr wedge och säger till berglund “men vi vet ju vad som händer med första 50gr”. Snajpar ut den i skogen bakom green såklart.
Ligger vid en gren som jag sparkar undan så jag får ont i tån då jag glömt jag inte har arbetsskorna på och tittar på läget. Träd rakt i spellinjen. Ger upp och tar upp bollen.

Hål 17.
Bra drive igen
Heroisk h3 som snirklar sig upp på green. Typ 170 meter bort.
Dagens bästa par.

Hål 18
Planerad fade på utslaget bredvid vänstra bunkern
Fram framför trädet på andraslaget. Ligger typ i höjd med
122 meter kvar, försöker mig på en j8. På green (hurra!) men 10 meter kort. BRA SLAG DOCK
Två-tre puttar vem bryr sig.

Säg den som inte velat sluta med golf när det ser ut sådär. Varför håller man på egentligen?

Jag slår alltså min j8 effektivt typ 112 meter.

1 gillning

Håller med. Scora är skit samma. Om det inte är skönt så är det inte lönt. Kom hit och prova lite pistolskytte i stället. Mycket roligare - och hole in one varje gång!

Fast det spelar ju ingen roll, möjligen att en tvåmannascramble kan gå fortare än en vanlig tvåboll, men i tre och fyrbollar så går det definitivt långsammare.
3-manna scramble: 3*4 slag * 2 lag = 24 slag/boll. Halvera det så blir det 12.
En treboll, där görs det sällan 3 normalpar, än mindre birdies på var och varannat hål, och ÄNDÅ går det fortare än EN scambleboll, det blir tydligt om du tar exemplet med 4-boll, så hur jag läser eller inte är i det här fallet rätt irrelevant, för det är ju knappast det som är frågeställningen va?

Skriver på! Slår hellre ett antal bra slag och scorar dåligt än skär och toppar mig mig runt och får till en bra score med tur i botten.

Och nu kommer det, om jag spelar med en okänd, som vid ett ganska uppenbart dåligt slag säger “bra slag”, då säger jag jag till, att det var det väl alls inte, det var ju en topp eller vad det nu var.
Våga vägra “bra slag”!

1 gillning

Jag blir helt bortkollrad här.
Vad vill du säga och vad tror du att jag menar?

Jag räknar spelare/boll och spelformens antal slag/idealpar.

Hela sensmoralen av mitt inlägg är att TL m.fl anordnar en tävling och inte räknar med antal slag/idealpar. De tycker, förmodligen, att en tävlingsrond ska gå lika fort oavsett spelform.

Den kan omöjligen göra det.. vilket är hela min poäng. Sen, hur spelare beter sig… är en piss i nilen i totalen.
Sen2, hur de beter sig är det enda vi ser o gnäller på … och tror en massa om.

Egon

Eller så spelar man med folk som slår uppenbart dåliga/oplanerade slag som glider in på en räkmacka.
”Toppade du?”
”Nej, jag ville rulla in den”. :roll_eyes::rofl:

Egon

1 gillning

Vi kanske dansar runt oförstående båda två, men jag ska förklara vad jag menar.
Min enda frågeställning är ju VARFÖR en scramble tar längre tid, med tanke på att man slår färre slag, från bättre lägen, slipper leta och ytvärdera märkliga lägen och oftast har åtm 3 spelare en ganska bra förutsättning för slaget, vind, lut mm.
En fyrboll scramble tar detta till trots, längre tid än en “vanlig” fyrboll.
Märkligt nog, tycker jag, för det BORDE kunna gå ganska raskt.

Haha, inte ett helt otroligt scenario!