Dagens runda

Haninge GK , slottsbanan.
Ja, det hade varit bra att ha spelat den någon gång, men såååå jävla illa gick det inte, trots att jag lyckades putta mig av greenen på 3:an med en dubbel som följd.

Om banan får ta sig lite mer, få lite mer gräs på sina håll är den superläcker, men att rulla av en green och ligga på hård lera med knapphändigt med gräs, då darrar man i nävarna… Och att slå en hygglig J5 med +200m till vatten, och ligga 1m kort, well, det ska inte hända.
Nåja, den kommer att blli svinbra tror jag, men det var svårt, för känslan är att alla greener är som uppånervända tallrikar, och det rullade jävlarimig, eller som jag inte är van vid?

Tar med mig sista nio som jag går på 4 över par med fint närspel.
Och hybriden som jag slog närmare 225m

Ligger typ ett par meter från roll-out mot ett litet träd som jag siktade på, det står nästan exakt där det markeras i banguiden 230m från tee 55.

Tog smärtstillande imorse och det gjorde lite skillnad. Riktigt kul att langa fram lite bra slag på en så fin bana. Missade två korta birdieputtar på både sexan och femton, men dräpte en orm på sista.

1 gillning

kallt?

Lite kylig vind och regn i luften, men det blev kortärmat på slutet när vinden dog. Då kom tyvärr knotten fram så idag får man klia friskt. Blir shorts på Royal Portrush i solen i em. Lite förvånad att de släpper ut oss där så här nära inpå The Open, men det är bara att tacka och ta emot.

2 gillningar

Kikade lite på statistiken efter gårdagens runda som var helt ok men jag har fortfarande inte nått under 80 i år.

Strokes Gained jämfört med standard scratchspelaren.
2025

2024

Det känns bättre lite hela tiden men ganska tydligt att jag har en hel del jobb att göra för att komma tillbaka till läget innan armbågsskadan.. :joy:

Lite trött efter rundan igår, vind, sol, taskigt fysiskt skick och dålig attityd (sur gubbe).

Hade ändå varit ok utan de fyra bunkerslagen på 14 (en fw-bunker och så två gånger i okrattade gropar i den diaboliska greenbunkern).

Not so sharp:

Skönt väder, en frisk nordan svalkade. Slog bollen rätt bra men närspelet hade tagit midsommarhelg. Nu blir det fila närspel. Häger, sothöna, skrattmås, gråkråka, skata, sädesärla, grågås, stare, koltrast. Årets sista liljekonvaljeplock till hustrun från det undanskymda norrläget på väg till 9:e tee.

Crowbush cove, första starttid 06:30 för att undvika för varmt väder och få en snabb runda. Det här är öns högst rankade bana med intressanta hål och ondulerad fairway. Tuff ruff, inte så hög med tätväxande med en hård grässort. På ett hål kom jag aldrig ur ruffen och tog till en footwedge ut på fairway för att inte tappa det helt. Känner mig i knackig form och typ svag men kämpar på. Omgivningarna är oavsett fantastiska, atlanten någorlunda stilla. Tornament tee har svartkråkor som teemarkering och de stora svarta kråkorna finns lite överallt. På hål 14 teebox stod två och väntade på att få stjäla ur bilen men de lyckades inte :oncoming_fist:.

1 gillning

Portstewart Old Course. Åtta superfräcka hål nere vid havet och tio ganska tråkiga hål uppe i en backe. Höjd greenfee den här säsongen: 15 pund!

Är det någon som råkat slå en boll rätt i skylten eftersom den är bucklig? :roll_eyes:

Sannolikt. Jäkligt många dåliga golfare här. Inte bara jag alltså.

Ska dit på tisdag :roll_eyes:

1 gillning

Mulnare idag. Rättså blåsigt. Tunn träningsjacka på, som åkte av efter två hål. Svingen behagade inte behaga lika bra som igår. Men det är närspelet som krånglar. Lite som att kasta dart då man börjar tänka teknik. Med svingen är det tvärt om, ju mer teknik jag tänker ju bättre blir det.

Ingen häger men ett par krickor i dammen. Och kattjäveln som satt vid dammkanten och nog vill ta sothöneunhar jagade jag iväg.

Tror att putt och jag spänner upp hela rummet av vad en golfrunda kan vara…

Slog Murklan i match på Salem. Trevligt.

2 gillningar

Skönt, ensam lir med många bollar, ingen kom ikapp och ingen kom man ikapp förrän vid hål 17.
Ren träningsrunda, generellt halvusel med vissa gooobitar.

En fin sänkning också. :flexed_biceps::clap:

Egon

Alltså, det här spelet.
På hcp efter nio trots en massa chippar och puttar. Sedan gick det åt h-e.
Håhå, jaja, …

Nu är jag inte med.

Score bättre än hcp.
Jag killgissar på att det innebär sänkning.
Bra spelat!

Egon

Fast scoren var sämre än hcp.