För mig är det lite som en försäkring: Jag har försäkring på hus och bil för dessa kan jag inte ersätta. Dator, TV, vitvaror tar jag aldrig försäkring på för det är i längden billigare att slanta upp och köpa ny.
Familjen vill jag absolut inte skaffa en ny… Detta sagt: Jag kör, eller snarare agerar, i de flesta avseenden så att jag har marginaler. Aldrig använt bilförsäkringen (utom glas). Aldrig druckit coca cola vid datorn, eller grogg vid TVns fjärrkontroll…
Men det finns ju andra runt omkring mig. Någon kanske har en dålig dag. Då kanske jag vill ha den kortare bromssträckan.
En sak som satte sig i huvudet när man fick gå med barnen på handledarutbildning för att få övningsköra med dem: Om man kör i 30 km/h och kör om en stillastående buss så hinner man stanna om någon springer ut framför bussen. Om man kör i 50 km/h hinner man få foten på bromsen lagom tills man kör på personen i 50 km/h. Marginalerna är det viktigaste. Bra däck är inte fel.
Över/under är ju inget jag märker sååå mkt av under (mer eller mindre) normal körning. Visst märker jag att det vill på att hasa lite snarare än att det kastar ut baken, men jag är nästan aldrig “på gränsen”. Håller mig ett snäpp lugnare än så.
Du belyser det (omedvetet?) ganska bra i ditt inlägg, dvs. sämre anpassade däck är helt fine om man, i sin tur, anpassar hastigheten.
Det är ju lite där jag är på andrabilen.
Visserligen så håller jag i princip med dig, men de här valen gör vi ju väldigt ofta med allt annat också.
Det är ju, i sammanhanget, rent ut sagt korkat att köpa något annat än det bästa avs. whatever. Kött, vin, golfbollar, bil, hus, tvättmedel…
Det är medvetet. Jag tror väldigt mycket mer på att anpassa sig efter vad som gäller. Det skapar de stora marginalerna. När marginalerna inte räcker, då kanske bättre utrustning räddar mig. Jag kör gärna med marginaler som om jag hade dålig utrustning. Trots att jag har bra.
Avvägning måste förstås också göras avseende vinst/skada. Bättre däck tycker jag känns mer livräddande än bättre golfboll…
Det är riktigt! I de flesta fallen är det enkelt ja/nej. Några däremellan är mer: Ska jag ta däcken för 2000 kr/st (Hakka 10) eller något annat av premiumdäcken för någon hundralapp, eller tre, mindre? Det är nog samma-samma. Hakka eller Kinaimporten? Inte svårt alls.
Ska däcken på min, eller min frus bil komma ner till slitagevarnarna/lagkrav (1,6 mm för sommardäck) innan vi byter? Nej, vid ungefär 3 mm byter vi. Torr asfalt funkar bägge på. Vid mycket vatten funkar inte ens 3 mm. 3,1 mm eller 2,9 mm? Där finns det skillnad men kanske bara i mätprotokoll. Däck är billigt. Plåt är dyrt. Liv är oersättligt.
Golfboll? Vad är billigt med hyfsat jämn prestanda som funkar för mitt mediokra spel? Wilson DX2/DUO soft funkar för mig. Bättre bollar OK, fast jag vill inte betala för det. Stenhårda hittebollar, nej tack. Någon egentlig skillnad? Skillnaden i scorekortet är nog minimal.
Du tillför ett rimligt resonemang med väldigt bra slutsatser.
Problemet för många är att den nivå du utgår ifrån inte ens är möjlig för många.
Att byta däck med 3-4mm kvar är fullt rimligt. Att byta till däck som kostar nära 2k styck, not!
Friktionsdäck året runt var ju egentligen frågan. Oavsett vad folk vet/tror så verkar det vara många som gör så på åtm. den ena av sina billar. Ofta då på den som rullar kortast sträcka.
Nu vet jag att friktionsdäck inte kan jämföras med sommardäck i säkerhet på barmark eller regnvåta vägar, men likväl så rek. de för barmarkskörning de kallare månaderna. Detta pga. att de, naturligtvis, är bättre än sommardäck om snön eller kylan slår till.
Det blir en konstig logik när man förordar friktionsdäck och sen idiotförklarar användandet vid nästan samma väglag (+5-10grader och regn) andra månader på året.
Helt sant! Jag kan förstås bara svara för mig. Att ha bil är inte billigt. Min besparing sker inte på däcken (1 krona eller 2 kronor per mil räknat på 4000 mil, 1000 eller 2000 kronor per däck).
Säkerhet kostar pengar, inget att pruta på. Jag kör Good Year Eagle F1 MO (245/40x19, 275/35x19) på sommaren och Nokian Hakkapeliitta R5 (245/45x18) på vintern. Byter sommardäcken vid 3mm och vinterdäcken vid 4mm. Bilen är fyrhjulsdriven så jag byter alla fyra däcken när det är dags.
Bor i södra Sverige och byter mellan sommar- och vinterdäck på båda bilarna. Caben rullar inte många mil vintertid och många är de vårar då jag konstaterat att “jaha, det hade funkat bra med sommardäck hela den här vintern också”.
Kanske skulle man köra åretruntdäck på den, för att slippa bytandet? Då uppstår ett par frågor:
Är åretruntdäck av hög kvalitet prestandamässigt nästan lika bra som sommar- resp vinterdäck, eller är de markant sämre?
Mer som kuriosa: Finns det några temperaturintervall då åretruntdäcken faktsik är bättre än sommar- rep vinterdäck? Visserligen skiljer det ju i mönsterutformning, men kanske främst hur hårt eller mjukt gummit är? Är det så att sommardäck är optimerade för typ +20 grader, samtidigt som vinterdäck är optimerade för 0 grader… kan det då vara så att åretruntdäcken är optimerade för typ +10 grader och faktiskt är den däcktyp som presterar bäst vid den temperaturen?
Fast ”året runt däck” är väl mer en benämning som innefattar olika sorters däck?
För mig tänker jag de grovmönstrade sommardäck som fanns.
Nu pratar vi ist. friktionsdäck avsedda för vinterbruk som inte är lika mjuka som nordiska friktionsdäck. De klarar snö sämre men vatten bättre.
Det känns som the way to go i södra Sverige om man faktiskt kan planera sin körning om det blir norrlandsväder en vecka eller 3.
Just skillnaden på torrt och blött väglag borde beaktas mer än på packad snö eller is.
Just Volvos Recharge ser ut att vara något mellan sommar- och vinterdäck.
Skulle jag tvingas välja skulle jag nog tagit europeiska friktionsdäck och kört året runt på dem. De borde passa mellan +15 och några minusgrader. Kanske låtit bilen stå när det är illa.
Jag bor i Östergötland. Vanlig vintertemp +10 till -10. Frostrisk under +4. Ibland är saltbilen ute. Vägsaltet återfryser kring -10. Piggdäck för mig också…