Däckbyte och gummisnack

Bokade jag tid för hjulskifte, 10e maj första lediga. :sweat_smile:

Inget drop in?

Ska åka förbi å kika sen, de svarar aldrig i telefon…
Men bokade en tid om bolisen får för sig att se efter.

jag har resonerat såhär senaste åren.
Den tid det tar mig att ta fram däck, lägga dom i bilen, åka iväg, vänta på att de gör jobbet, åka hem, lägga tillbaka de avmonterade däcken, vida överstiger tiden det tar mig att göra bytet själv.
Kostnaden är ingen frågeställning

2 gillningar

Jag har inte däcken hemma, därav får de som förvarar dem även byta. Men nu fick jag en tid på torsdag efter att de ringde upp mig.

2 gillningar

Väntar på att strilet ska avta, har några lecablock som ska på plats.

Byter på firmabilen på måndag så kommer köra olovligt en dag men har inte sett bylingen på någon form av kontroll på flera år så det löser sig nog.

Jag resonerar så här…
Jag kan om jag måste men tiden är det stora problemet. Det tar i bästa fall 2-3 dagar innan ryggen är ok igen och det slipper jag gärna.
Jag sparar ryggen till det som behöver göras manuellt.

Btw.
Hoppas att det är underförstått att ryggen inte är det egentliga problemet utan att det är vanan av uppgiften. Hade jag jobbat professionellt med däckbyte så hade jag studsat upp o ner från marken utan minsta besvär.

Egon

Finns ytterligare ett sätt och det har jag valt.
En snubbe som kommer och byter däck på bilarna hemmavid. Väldigt smidigt då han har kompressor och alla nödvändiga verktyg i bilen.
Behöver bara boka en tid, öppna garaget och se till att däcken är åtkomliga.
Ryggen är även min anledning, vill inte riskera något i onödan.

1 gillning

Jag beställde nya bakdäck, 255/40-19. De jag hade tog slut på två säsonger. Det är underkänt. Blir nog byte om cirka två veckor.

Med denna dimension misstänker jag att du kan köra slut på bakdäcken på alltifrån några timmar till någon månad om du ville…

1 gillning

Njavars. Att jag kan köra slut på dem ganska snabbt är väl i sak sant men med en 190hp diesel och 4wd där det är sommardäck från slutet av april till slutet av oktober, och cirka 1800 mil per år (s+v) så vill jag nog gärna få ut mer än två säsonger.

Din bil skall ha pilot sport så är det bara.

2 gillningar

Nåt e fel under de premisserna.

1 gillning

Ja. Knappast hjulinställningen, den kollades när jag köpte de där däcken. Så mkt annat utom “dåliga däck” kan de knappast vara. Hmmm, kom just på att jag rullade 200 mil med fetsläp i september. Hundra av dessa med tung last i släpen, fullt i kofferten och fyra pers i bilen. Där har vi nog en anledning. Det lär nöta rejält när det är nedfjädrat o man drar tungt.

1 gillning

Det är därför man har däckhotell hos gummifirman…

3 gillningar

Jag betalar 700 spänn för skifte och förvaring. I Stockholm. Det är en “no-brainer” för mig.

2 gillningar

Vinterdäcken ligger mest i garaget. Tar väl 10 min per hjul o byta. Skulle ta längre tid o köra till däckfirman.

På skåpbilen kör vi till Ford o har hjulen där, men det tar väl en halvtimme minst på plats. Timme får man räkna fram o tebax.

1 gillning

Samma här, 700/år inklusive två skiften, förvaring, tvätt, kontroll och balansering.

Men på gamla bilar jag haft, med fyra bultar (utan lås) brukade jag byta själv. Dom hade ju dessutom ofta en halvschysst domkraft i huven.