Ja och nej.
Piggdäcken byts nog cirka vart 4-5 år.
Sommardäck håller nog cirka tre säsonger, kanske fyra.
Ja, jag kör typ 600 mil om året med pärlan.
Vad är det som är nytt?
M+S däcken är inte lagliga från 1/12 vinterdäck utan dubb skall ha denna symbolen
Ny bil och jag har börjat titta på vinterhjul… Om vi bortser från allt som gäller design, osv, så hade jag en tanke på att ha smalare vinterdäck, ungefär som rallybilar alltid haft. Fast nu ska jag inte överdriva så mycket och ha så extremt smala däck…
Mina fordonshandlingar säger specifikt vilken däckdimension man ska ha (235/55 R18). Är det alltså förbjudet att sätta på 215/60 R18 som ger samma (i princip) rullningsomkrets?
Sen kanske jag struntar i lagen i vilket fall, för de dubbdäck jag ska ha klarar inte 240 km/h (och det gör inte våra vägar eller bilen heller). Förra bilen skulle ha däck som klarade 270 km/h och det gjorde de definitivt inte.
Ser “lagen” olika på dessa brott? Sommardäcken skulle jag nog vara noggrannare med eftersom jag kör en del i Europa men mina dubbdäck lämnar ju aldrig Norden.
Jag skulle nog välja ett 17" vinterhjul. Själv har jag 19" sommarhjul och 17" vinterhjul.
Lägg in ditt regnr på car.info där hittar du fler dimensioner som passar din bil.
Att ha en fälg med mindre diameter var nog det första jag tänkte på (det finns modeller i samma serie som har 17"). Tyvärr har fåfängan slagit till: Jag tycker originalfälgarna är snygga nog för att sitta på vinterhjulen. Sen blir det andra fälgar till sommarhjulen. Alltså börjar jag med att köpa v-däck som passar på originalfälgen och s-däck flyttas till en uppsättning Dezent TR Dark.
Att, som Hogan skriver, se vad som passar det kan man säga att jag redan gjort: De däcken jag skrev fungerar på 7,5 tums bred fälg och omkretsen blir densamma. Däremot är det ju inte vad som står i fordonshandlingarna.
Den totala rullomkretsen får skilja +/- 4,5% från det bilen är typgodkänd med.
Hur känslig är fördelningslådan på en vanlig BMW 4wd för skillnader i omkrets mellan hjulpar? Dvs mellan nya vs slitna däck fram/bak?
Och i detta fall blir det -0,07%
Jag har aldrig tidigare tittat på fordonshandlingarna och jag trodde nog att det kanske stod ett antal godkända dimensioner men det står ju enbart en enda. Tidigare har jag bara åkt till däckfirman och sagt: “Däck, premium, dubb”. Företaget har betalat.
Inte helt säker då jag inte kör fyrhjulsdrivet själv, men det är ganska känsligt. Siffran 1,5-2% poppar upp i huvudet. Kör med rekommenderade dimensioner från BMW så blir det inte fel. Eller kör likadana fälgar/däck runtom om du vill kunna rotera däcken vartefter de slits för maximal livslängd. Skulle inte ha bytt på bara en axel om däcken är 2-3 år gamla, men det beror ju på hur mycket man kör och hur man kör.
Informationen som finns på Transportstyrelsen är bara så bra som den som matat in uppgifterna. Utgå från dimensionerna som står innanför dörren eller tanklocket eller vart det nu kan sitta räkna på det. Ganska fritt vad man kan använda.
Senast bytte jag bara bak. De hade slitits väldigt snabbt. Snart dags för alla fyra. Kanske nästa säsong. Jag räknade med att slitna bak är minst lika “olika” som nya, jfr fram.
Olika bredd så kan inte skifta axel, 245 (eller om det är 255) bak och 225 fram. Tydligen behöver F34 ha det så för att det skall bli vettig väghållning?
Diametern borde vara cirka 655 mm så 1.5% blir 9-10 mm. Motsvarar i princip nya vs väldigt slitna.
Egentligen 0 %, resten av felet är slir i fördelningslådan. Lite får man räkna med.
”Byter” varje år. Fräschast bak innebär skifte fram/ bak varje år.
Behöver och behöver, det är en balansgång. Bilen är i grunden bakhjulsdriven så bredare däck bak gör att dom håller ungefär lika länge som däcken fram vid normal körning. Smalare däck fram än bak gör att det understyr mer vilket är fördelaktigt för den stora massan som inte kan hantera överstryning. Att köra lika breda däck runtom skulle inte skada vid vardaglig körning, säg 245 eller 255 runtom.
Kanske gäller på en konstant fyrhjulsdriven bil, men inte BMW. Det finns en inbyggd tolerans på hastighet mellan fram- och bakaxel innan fördelningslådan börjar jobba. Det man vill undvika är att fördelningslådan slår av och på konstant vid vanlig körning. Fördelningslådan är inte dimensionerad för det utan ska bara gripa in när fästet är för dåligt.
Kan vara så, tekniken går framåt antar jag. Hade haldex på audin som sades vara väldigt känslig.
Men Bmwn är det tvåhjulsdrivet som gäller så de kvittar väl😉
Säkerhet vs ekonomi?
Jag har i över 10 år (på 2 olika bilar) helt tröttnat på att byta däck höst/vår. Bilarna (andrabil) rullar under 1000 mil/år och väldigt sällan på vägar över 80km/h.
Vinterdäck utan dubb med inriktning på regn/slask. Att det greppar sämre på is är givet.
Jag har alltså kört dessa året runt. Jaja, jag vet att de bör ”slitas” mer och bromsa sämre… men ökat slitage är knappt märkbart.
Tankar?
Egon