Däckbyte och gummisnack

Och Hakka gäller under vintern. :wink:

2 gillningar

Kör så lite på vintern med minin att jag resonerar att jag alltid vill ta mig fram så jag kör dubbdäck.

Hade dubbdäck på en gammal clubman jag hade och skulle köra till Hafjäll för lite.skidåkning. Då gick det i 30km/h på E6an vid en blixthalka. Dubbdäcksbilar körde om oss i 110.

Beställde dubbdäck direkt när jag kom hem.

En sorts dödslängtan där.

Går det så går det… :upside_down_face:

Ok jag.ändrar till “kändes som dom åkte förbi oss i 110”. Poängen va- dom hade nån typ av grepp. Jag tittade på gaspedalen och hjulen tappade fästet.

1 gillning

Efter en del sökande hittade jag “facit”, dvs en länk till ämnet på Trafikverket: Krav på däck för personbil - Transportstyrelsen

Denna gör tydligt att det finns frihetsgrader utifrån vad som står i fordonshandlingarna. Både vad gäller storlekar och hastighetsklassning. Dock finns grundkrav som måste uppfyllas. Den som är intresserad får själv läsa vidare på länken.

Efter ett prisförslag på vinterdäck hos lokala leverantören blev det att leta efter alternativ.
Däckoneline + nyttjade en kontakt med däck maskiner för montering.
Skönt, mellanskillnaden täckte upp vovvens veterinärbesök.

1 gillning

… och vad kostade krängningen? En fika? :slight_smile:

1 gillning

Kränga av kränga på nya och balansera ca 1000 kr

Bet i det sura äpplet och körde allt via firma.
”Däck” har en konstig förmåga att kosta olika ber. på dimension. I mitt fall var 205/55R16 billigare än original 195/55. Korrekt omkrets hade erhållits med 205/50… men se det var ännu dyrare än 195/55.

Egon

Jag frågar gubbarna på Däckcity vad de tycker jag skall ha sen köper jag de däcken.

Jag fick också reda på det här av en “slump”. Jag pratade med gummigubben och sa vad jag ville ha (lite smalare, med lite högre profil, på mina vinterdäck än originalet). Dimensionen fanns på hyllan hos vissa fabrikat, men inte alla. Jag ville ha Hakka 10. Artikelnumret fanns men saldo var noll, vilket innebar (enligt gummigubben) att jag skulle räkna med att däcket inte fanns i år i alla fall. Denna dimension hos andra tillverkare var också dyrare än originalet. Det blev alltså original 235/55R18.

Beställt däck o fälg till Vitaran.

Också beställt två nya sommardäck. Börjar bli ovanligt med femtontummare nu, så blir tvungen att betala 3500kr stycket för dem. Bergis blivit billigare med större fälg å däck, men gillar komforten med 60-profil väldigt mycket.

Exakt vilken dimension har du?
Jag tyckte det lät orimligt dyrt och kollade lite random dimensioner med 15 tum och 60 profil och hittade Michelin Primacy 4 för strax under 1400:-/styck

Har inte vågat söka på nätet efter billigare alternativ. Beställde hos däcksverkstan, Continental. 225-60-15.

Ganska stor skillnad på priser har jag märkt.
Innan jag beställde nya sommar däck hos min vanlige däckkrängare med lager och verkstan i ladugården (jo, bor på en gård på vischan), så kollade jag med en däckhandlare som ingår i en större kedja nere på byn.
4 st Michelin Primacy 5 245/45 R18 och 4 dito 235/55 R17 + 2 billiga 155/70 R13 till släpkärran skulle dom ha 24.600:- för inkl montering på fälg och balansering.
Min vanliga däckkrängare skulle ha 19.700:- för exakt samma däck - så valet var enkelt!

Kan konstatera att det är skönt att ha egen däckmaskin i garaget.

2 gillningar

Det var ingen direkt vanlig dimension.. Någon slags SUV?
Jag kollade på 185-195 bredd då du sade att det var 15 tum. :flushed:

Proffsigt eller nördigt, det är frågan..:wink:

1 gillning