Däckbyte och gummisnack

Nämn gärna ett bildäck tillverkat av 100% rent naturgummi.

Varför då?

Men jag pratar bara bildäck… dvs. de som sitter på personbilar.
Jag tillstår att inblandning av olika ”gummi” kan finnas men i mångt och mycket är det bara hårdhet som styr.

Bredd, mönster och annat är en sidodiskussion.
Ett päron kan måhända smaka som ett äpple men det blir aldrig rätt att jämföra päron med äpplen.

Att ett mjukt däck blir hårdare på vintern är inget konstigt men det hårda blir då ännu hårdare.

Egon

1 gillning

Det har du inga belägg för, då det är faktamässigt inkorrekt. 1

1 För vissa polymerer kan det stämma. Men det är långt ifrån en sanning i sig själv, och enligt alla mina tester även tvärtom mot alla utfall.

Eh… Nej.
Det är fysiska fakta och bevisas specifikt avs. ”Gunmidäck” varje gång du tittar på motorsport.

Det kräver möjligen att man behöver kunna processa det som sker när de mjuka däcken överhettas och när de hårdare däcken kommer in i fönstret.

Ett bildäck till en personbil är gjort för att vara i ”rätt fönster” värmemässigt sommar som vinter. Den största enskilda faktorn för att åstadkomma det är gummits hårdhet som då, självklart och logiskt, görs olika hårt ber. på i vilken omgivande temperatur det ska jobba i.

Vill du inte kännas vid det här utan fortsätra dra i rocket science-livlinan… så kan du.
Då känns det som om jag inte behöver bidraga med något mer.
Jag är gräsänkling, tittar på damgolf med en whisky i handen… så googla… det gör jag inte.
Skål.

Egon

Stefan har nog rätt…
Varken Goodyear eller Michelin har någon som helst kunskap om materialen dom använder i sina vinterdäck.

2 gillningar

Fönstret i Motorsport är i princip helt artificiellt skapad för att få motorsporten intressant.

Ja, dom är ute efter att skapa det billigaste a-b däcket för dig Skalman. Inte för att vara gynnsamma bolag. Dom har 90-konton hela högen! :slight_smile:

Efter denna lektion ska jag börja spela golf med billiga bollar med hårda skal då dessa genererar mer friktion och därmed mer spinn på mina wedgar. :slightly_smiling_face:

1 gillning

I -40 kan du ha rätt…

Du får inte…
Det är politiker-fasoner.
Man kan inte byta inriktning och säga ”du sa” i en diskussion. Det är dagisnivå. Been there Done that!

Det är fysiskt bevisat och jävligt logiskt att ”gummi”, ”plast” och andra polymerer blir hårdare ju lägre temperaturen blir.

Det är också vetenskapligt bevisat att friktionen mellan två olika material ökar ju mjukare det är. Olika här är gummi mot asfalt. Mjukare asfalt elker gummi = bättre grepp.

Nej, vi byter inte till äpplen vs päron och mäter hårdhet på klister vs fett utan här pratar vi gummi vs gummi. Samma material men olika hårdhet.
Mjukare ger mer friktion och mer friktion är en teknisk term för det vi kallar mer grepp.

Egon

Du som kör härskarteknik;
"Det är fysiska fakta och bevisas specifikt avs. ”Gunmidäck” varje gång du tittar på motorsport.

Det kräver möjligen att man behöver kunna processa det som sker när de mjuka däcken överhettas och när de hårdare däcken kommer in i fönstret."

spring hem och gråt till mamma för att du får svar på det du skriver.

Jag tyckte att det var en bra diskussion.

Blir du alltid sån här när andra inte tycker som du eller att du riskerar att ”faktiskt” ha fel?

Morsan dog för 10 år sedan… tack för den!
Ta inte ut dina bokstäver på andra.

Egon

Jag brukar inte spela i -40 men vid -20 så var fortfarande dom gamla Top-Flite XL(90-tal) mycket hårdare än dåtiden gummiaktiga rangebollar.

Det var apråpå
"Du får inte…
Det är politiker-fasoner.
Man kan inte byta inriktning och säga ”du sa” i en diskussion. Det är dagisnivå. "

Men mitt fina inlägg försvann när Albert stängde =)

Nu är vi långt ifrån vad vi pratar om. Men jag är inte så förvånad då rangebollarna på den tiden som topflite xl ansågs vara en boll, helt saknade en kärna. Lite som att jämföra ett slickdäck på 20 cm gummi vs ett däck med 0.5 cm gummi :smiley:

Sen att rangebollarna var en rolig billig plast ger ju mig bara vatten på kvarnen ;p

Och det säger han som skrev att rent naturgummi inte fungerade i vinterdäck trots att ingen påstått att däcken är tillverkade av rent naturgummi.

Leta fram några test som visar att sommardäck har kortare bromssträcka än vinterdäck på snö/is så kanske du kan få lite vatten på din kvarn, om det inte hinner frysa till is innan. :wink:

Sen är frågan också hur mycket man kör. Mina sommardäck går cirka 2500 mil på en säsong. Vinterdäcken rullar runt 2000.

Jo, momentet skruvarna/muttrarna dras med är baserat på dimension. M12 dras till 120 NM +/- 10 NM och M14 dras till 140 NM +/- 10 Nm, gäller aluminiumfälgar. Lastbilar kör med betydligt grövre dimension än M14 och momentet är därefter.

Lustig diskussion i övrigt om mjuka och hårda däck. Stefan trollar er ganska hårt och ni sväljer betet. :grin:

1 gillning