Absolut inte. Mjuka gummablandningar “fryser” och blir stenhårda på vintern.
Oavsett hur de där 50 kmil däcken är så kommer de inte vara användbara. Ingen däcktillverkare gräver sin grav genom att sälja en enda omgång däck för bilens hela livslängd utan att ta fett betalt. Och tar man fett betalt säljer man inte många
Nån har nog inte riktigt koll här även om slutsatsen är ganska sund.
Jag kör med odubbade vinterdäck på ens bilen som egentligen borde klassas som ett regndäck. Dessa är egentligen lite för mjuka för längre sträckor på bar asfalt i sommarvärmen men det klarar sig kortare sträckor.
På vintern är de bra på allt utom blankis.
Egon
Japp. Så ser reklamen ut från gummifabrikerna ut. Men det är tvärtom…
Det odubbade vinterdäcket är i princip ett billigt sommardäck.
(Ja, jag har testat på riktigt)
Från goodyear.eu: I de nordiska vinterdäcken är gummiblandningen mjukare än i de europeiska vinterdäcken.
Do your math
Men som jag sa, vill du ha ett bra/roligt sommardäck så får du köpa ett mjukare gummi som slits snabbare och som blir stenhårt på vintern. Men vill du optimera dina kronor så köp ett halvbilligt odubbat vinterdäck och kör på året runt. Funkar bra. Men förvänta dig inte att sätta några rekord på nurnberg.
Bull shit. Skall du klara -40 är det inte ett mjukt gummi. Ta du några bitar och testa. Jag har gjort det. Men fråga du gummifabriken som vill över allt annat sälja dubbla däck
Det är inte jag som BS:ar isf. Det är Goodyear
Sen kan dom mena att dom har lägre densitet i däcken så att dom blir svampigare. Dvs samma sak som att sänka däcktrycket… Men det gör inte gummiblandningen “mjukare” i sig. Men alla vet väl att man får sänka lite tryck om man vill ha grepp hoppas jag
Även ViBilägare verkar ha noll koll…
Gummits hårdhet mäts i grader Shore vilket är ett mått på hur trögt det är att trycka ett metallstift in i däckets slityta. Nya sommardäck ligger på 60 till 65 grader Shore (ju högre värde desto hårdare gummi). Vinterdäck hamnar mellan 45 och kanske uppåt 62 grader Shore. Nordiska odubbade däck är normalt något mjukare än de kontinentala (centraleuropeiska).
62 ligger ironiskt nog mellan 60 och 65 ja.
Fel fråga.
Den rätta frågan är “hur hård är gud?”.
https://www.nature.com/articles/149645a0
Som sagt. Gummi blir hårt i kyla. Det finns i alla era gummiböcker. För att lösa detta gör man en plast av skiten (blandar i polymerer+tillsatser och kanske tom tar bort gummi helt i mixen).
Har sett billigaste plastdäcken vara exakt lika (dåliga) i kyla som på sommaren. Däremot dyra fina sticky gummidäck blir som hårda radergummin.
Tvivlar inte på att ni kan hitta en polymer som blir något bättre i kyla än liknande på sommaren osv. Men det kommer inte påverka ett skit i det vi pratar om, för de som vill ha bra däck kommer ha sticky däck på sommaren som iofs slits rätt bra även då, men som ger ett bra grepp. De som bara bryr sig om ekonomi skall sluta lyssna på gummifabrikatörernas sagor.
Vad spelar det för roll att mjukare däck ökar friktionen … Allt är ju ändå reklamens fel.
Egon
Sen kan man lägga till att däckindustrin lyckats lobba in “feta” däck till svensson. Dvs breda däck och gärna utan synligt mönster. För det är snabbt.
När man bör ha precis tvärtom, rätt smala däck med rejälare mönster. Ni skall ju ändå bara köra i max 120 eller hur? Varför ha däck för att kunna köra i 200 km/h i torrt underlag och 60 km/h i regn.
Det finns säkert superduper polymer’er som kan göra både det ena … men det är inte applicerbart på val av däck i en generell frågeställning.
När det gäller mjukt och hårt gummi dvs. mätt i shore så prstar vi inte väsensskilda produkter trots att de har olika hårdhet. Därigenom har de liknande egenskaper och en linjär förändring av sin hårdhet när temperaturen ökar eller sjunker.
Egon
Ja men tar du ren naturgummi så kommer det inte fungera som (odubbat(knappt ens som dubbat)) vinterdäck. Iaf inte i norra Sverige. Hemma hos dig däremot är det mest en kostnadsfråga
Sen tycker jag man borde sluta prata om “mjukt/hårt”. För de som inte vet vad det handlar så tror dom det handlar om typ shore. Men när man pratar däck så menar man egentligen “klibbighet”.